Nowe Wytyczne nr 7 z 9.06.2021 r. dotyczące lotów dronów
W dniu 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane nowe Wytyczne nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wytyczne można znaleźć w Dzienniku Urzędowym Prezesa ULC pod odnośnikiem: http://edziennik.ulc.gov.pl/legalact/2021/35/.
Nowe Wytyczne nr 7 uchylają Wytyczne nr 25 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r. Jest to w zasadzie poprawka Wytycznych nr 25, które zawierały pewne błędy choć i w Wytycznych nr 7 nie udało się ich uniknąć…
Wiele rzeczy w nowych Wytycznych nr 7 przeszło jedynie kosmetyczne zmiany lub nie zostały zmienione w ogóle. Doregulowane zostały natomiast istotne kwestie wykonywania lotów systemem BSP nie należącym bezpośrednio do pilota:
Rozdział 4 - Warunki eksploatacji systemu bezzałogowego statku powietrznego 4.2. Jeżeli osoba fizyczna korzysta z systemu bezzałogowego statku powietrznego będącego własnością osoby trzeciej: a) rejestruje się w rejestrze operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych – jeżeli nie jest do niego wpisana, b) posiada kompetencje pilota odpowiednie do rodzaju wykonywanej operacji albo zapewnia, że operacja będzie wykonywana przez pilota o kompetencjach odpowiednich do rodzaju wykonywanej operacji, c) umieszcza swój numer rejestracyjny operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego na bezzałogowym statków powietrznym, oraz d) przesyła numer rejestracyjny, o którym mowa w lit. c, do systemu zdalnej identyfikacji, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny jest wyposażony w taki system. 4.3. Jeżeli operacja przy użyciu systemu bezzałogowego statku powietrznego odbywa się w kategorii „otwartej” albo w kategorii „szczególnej” w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego jest firma, to każdy pilot wykonujący daną operację na rzecz tego operatora posiada kompetencje odpowiednie do rodzaju wykonywanej operacji. W takim przypadku na bezzałogowym statku powietrznym umieszcza się numer rejestracyjny operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.
Konieczność używania dodatkowej lokalizacji awaryjnej przypisano do operacji BVLOS tak, jak to było w zamiarze ULC od początku, choć w Wytycznych nr 25 nie było rozróżnienia.
Wprowadzono zmianę w nazewnictwie podmiotów szkolących – są to: wyznaczone podmioty (wcześniej: wyznaczeni operatorzy) oraz uznane podmioty. Bez zmian pozostają zasady funkcjonowania: wyznaczone podmioty mogą prowadzić dodatkowo egzaminy do A2 w przeciwieństwie do uznanych podmiotów.
Dodatkowo w Wytycznych nr 7 znalazły się zapisane zasady konwersji starych świadectw kwalifikacji UAVO na nowe uprawnienia.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Czyli Wytyczne nr 25 oficjalnie przestały obowiązywać? Czy to też nie jest do końca oczywiste?
Tak, przestały. Nie odwołuje się starych oficjalnie – wystarczy, że wchodzą nowe i tyczą się tego samego co nr 25.