W Sosnowcu rusza pilotaż transportu defibrylatorów dronami
Na jesieni w Sosnowcu realizowany będzie pilotażowy program transportu defibrylatorów AED bezzałogowymi statkami powietrznymi, czyli dronami. Projekt powstaje we współpracy Metropolii GZM, miasta Sosnowiec, Instytutu Lotnictwa Sieci Łukasiewicz oraz firm Dronehub i Pentacomp. W środę 25 sierpnia strony podpisały porozumienie na przygotowanie i realizację programu. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.
Celem pilotażu jest zebranie doświadczeń z wykorzystania technologii dronowej w realizacji zadań na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego. Plan zakłada wykonanie ponad 100 lotów w warunkach rzeczywistych, co pozwoli zebrać dane dotyczące optymalnych parametrów lotów i procesów ich realizacji. Bazowy scenariusz projektu pn. „Automatyzacja transportu pilnych ładunków medycznych z zastosowaniem dronów. Dronehub/Pentacomp – Sosnowiec/GZM – Łukasiewicz-ILOT” zakłada transport defibrylatorów AED.
„Projekt, który będziemy realizować w Sosnowcu to kolejna okazja do potwierdzenia trafności zastosowania dronów i stacji dokujących firmy Dronehub oraz oprogramowania do zarządzania lotami firmy Pentacomp. W pilotażu wezmą udział dwie nasze stacje dokujące, każda wyposażona w mechanizm kartezjański, czyli robotyczny podajnik, który automatycznie pobierze defibrylator ze skrytki w stacji dokującej i umieści go w dronie. Po wylądowaniu drona w drugiej stacji dokującej, podobny mechanizm tam umieszczony odbierze przesyłkę z drona i umieści ją w skrytce w stacji docelowej.”
– tłumaczy Vadym Melnyk, założyciel i prezes Dronehub.
„Dzięki zastosowaniu dronów w ratownictwie, znacząco skracamy czas dostarczenia niezbędnego sprzętu medycznego na miejsce zdarzenia. Dron porusza się w linii prostej, nie stoi w korkach, nie błądzi, nie potrzebuje czasu na zebranie się zespołu ratowników. A czas jest absolutnie kluczowy w ratowaniu życia i zdrowia ludzi. System Dronehub oraz Pentacomp umożliwia transport także innych pilnych przesyłek medycznych, jak np. próbki krwi.”
– dodaje Vadym Melnyk.
Koordynatorem zadania jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która dokona również ewaluacji lotów.
Przeprowadzenie tego przelotu najlepiej obrazuje to, co jest podstawą naszej współpracy na rzecz rozwoju technologii dronowej w Metropolii. Sprawdzanie nowych rozwiązań w warunkach docelowych jest możliwością zebrania ogromnej ilości doświadczeń, służących rozwijaniu tej technologii na większą skalę.
– mówi Henryk Borczyk, wiceprzewodniczący zarządu Metropolii GZM.
Celem jest to, by w niedalekiej przyszłości drony mogły być wykorzystane do świadczenia różnego rodzaju usług, w tym również do transportowania przesyłek ratujących życie. Wykorzystanie dronów może w ten sposób przyczynić się podniesienia poziomu bezpieczeństwa w naszych miastach, bo potrzebna pomoc będzie mogła zostać udzielona również z ich użyciem.
– wyjaśnia.
Istotnym założeniem prac związanych z możliwością wykorzystania dronów do świadczenia różnego rodzaju usług, jest to, aby przeloty mogły odbywać się w przestrzeni powietrznej nad miastami. Dlatego też rozwijana technologia musi w pełni dostosowywać się m.in. do uwarunkowań miejskiej zabudowy. Wpływa to również na szczególne wymagania dotyczące bezpieczeństwa, które tego rodzaju urządzenia muszą spełniać, aby móc takie przeloty wykonywać.
Bardzo się cieszymy, że to właśnie w Sosnowcu będziemy testować innowacyjne rozwiązania w zakresie bezzałogowych statków powietrznych i gościć ekspertów branży dronowej. Drony są z nami już od pewnego czasu i pomagają m.in. w wykrywaniu źródeł niskiej emisji na terenie GZM. Teraz poprzeczka postawiona jest jednak wyżej, bo mogą one przysłużyć się ratowaniu zdrowia i życia ludzkiego i to bez lub przy symbolicznym udziale człowieka. Pilotaż nie tylko pokazuje, że w Zagłębiu rozumiemy i popularyzujemy technologię, ale również, że chcemy ją wdrażać na szerszą skalę, by realnie pomagała lokalnym społecznościom i służbom.
– mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Loty wykonywać będzie firma Dronehub – która dostarczy bezzałogowe statki powietrzne i stacje dokujące – wraz z partnerską firmą Pentacomp, odpowiedzialną za oprogramowanie. Wsparcie merytoryczne oraz formalne, w tym kontakt z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, zapewni Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.
„Cieszymy się, że możemy brać udział w tak nowatorskim projekcie. Jesteśmy pewni, że sukces, jaki z naszymi partnerami odniesiemy w Sosnowcu, przyczyni się do rozwoju i upowszechniania technologii dronowej w Polsce. Jako państwowemu instytutowi z branży lotniczej zależy nam, aby drony w niedalekiej przyszłości stały się integralną częścią naszej codzienności w obszarze usług i bezpieczeństwa publicznego”
– mówi Anna Mazur, główny inżynier w Jednostce Certyfikującej Wyroby BSP – Bezzałogowe Statki Powietrzne z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
Bezpieczeństwo i autonomiczność lotów są kluczowymi, wyróżniającymi aspektami projektu, którego wyniki już wkrótce poznamy po przeprowadzeniu projektu w Sosnowcu.
„Nad obiema kwestiami czuwa oprogramowanie Flightware. Zaprojektowane przez nas rozwiązanie umożliwia automatyczne zarządzanie lotami bezzałogowych statków powietrznych.”
– mówi Karol Gajos, prezes zarządu Pentacompu.
„Start, przelot, faza lądowania oraz wszelkie parametry lotu i samego drona nadzorowane są w czasie rzeczywistym przez zaawansowane algorytmy, a udział człowieka w misji został ograniczony do funkcji kontrolnej. Dzięki wyeliminowaniu ryzyka płynącego z tzw. „błędu ludzkiego”, system można wykorzystywać np. do transportu przesyłek medycznych oraz w ratownictwie” – podkreśla.
System sam sygnalizuje każde odchylenie lub niebezpieczne zdarzenie. Operator na żadnym etapie nie steruje maszyną. Sprawuje jednak kontrolę nad prawidłowym przebiegiem misji, analizuje czy raportowane wydarzenie ma wpływ na bezpieczeństwo i podejmuje decyzję, czy należy rozpocząć odpowiednią procedurę awaryjną.
Loty zaplanowano na jesień 2021 r. na terenie Sosnowca. Następnie nastąpi ewaluacja i publikacja wyników testów dla potrzeb Urban Air Mobility (UAM), czyli projektu rozwoju mobilności powietrznej w miastach. Realizacja programu pilotażowego pozwoli również na wymianę doświadczeń z partnerami międzynarodowymi w ramach projektu ASSURED UAM.
Firma Dronehub staje się międzynarodowym specjalistą od transportu przesyłek medycznych dronami. Przypominamy, że Dronehub znalazł się wśród czołowych europejskich firm lotniczych, które stworzą miejską mobilność powietrzną – tzw. Urban Air Mobility – w europejskiej przestrzeni powietrznej. Ten projekt – Uspace4UAM – jest wspierany przez Single European Sky ATM Research (SESAR), które koordynuje i koncentruje wszystkie działania badawczo-rozwojowe UE w zakresie zarządzania ruchem lotniczym. Rolą Dronehuba w tym międzynarodowym projekcie jest wykonanie ok. 160 lotów dronami na terenie Rzeszowa – gdzie znajduje się siedziba Dronehub – i testowanie systemu w trzech zadaniach: transporcie defibrylatora AED, nadzorze wizyjnym z lotu ptaka miejsca zdarzenia lub wypadku wraz z udostępnieniem obrazu służbom publicznym, takim jak policja czy straż pożarna oraz w tworzeniu ortofotomapy i fotogrametrii na potrzeby służb publicznych. Pierwsze loty planowane są na wrzesień 2021 r., a ostatnie na październik 2022 r.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy