AktualnościPoradyZ Polski

Ostatni miesiąc na złożenie oświadczeń do NSTS

Operatorzy systemów BSP wykonujący lub chcący wykonywać operacje na podstawie krajowych scenariuszy standardowych NSTS mają ostatni miesiąc na złożenie oświadczenia do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Po 31.12.2023 r. nie będzie już takiej możliwości. Czemu warto to zrobić i co daje operatorowi takie oświadczenie – w kilku punktach wyjaśniam w poniższym artykule.

Mija trzeci rok odkąd obowiązuje europejskie prawo dla dronów, a wciąż spotykam się z bardzo podstawowymi pytaniami i brakiem zrozumienia terminów „operator SBSP” oraz „pilot BSP” wśród osób latających dronami. Wielu pilotów uznaje podświetlone na zielono „kafelki” NSTS na własnym profilu pilota (na stronie drony.ulc.gov.pl) jako jedyny wymóg konieczny do wykonywania legalnych operacji dronami. Tymczasem są to „jedynie” uprawnienia do pilotowania BSP, a pilot BSP jest zarazem operatorem SBSP (systemu BSP) – osobą fizyczną i w większości przypadków (tzn. wtedy gdy wykonuje loty stricte dla siebie lub świadczący usługi w ramach swojej działalności gospodarczej) powinien jeszcze zadeklarować chęć latania z wykorzystaniem tych uprawnień jako operator i na podstawie krajowych scenariuszy standardowych NSTS.

Tę chęć wyraża się właśnie poprzez złożenie oświadczenia do wybranego scenariusza standardowego – aktualnie jedynie krajowego NSTS, choć od 1.01.2024 r. będzie można złożyć oświadczenie również do europejskiego STS.

Druk oświadczenia jest drukiem formalnym, jest jednostronicowy i wstępnie uzupełniony można pobrać w pliku PDF wprost z własnego profilu operatora na stronie drony.ulc.gov.pl. Wystarczy go podpisać np. cyfrowo i wysłać do ULC poprzez ePUAP. Można również wydrukować, podpisać ręcznie i wysłać listownie do ULC – jak kto woli.

Procedura jest prosta, szybka i nie sprawa problemów, razem z wysyłką przez ePUAP nie powinna zająć więcej niż 10 minut. Wyjaśnijmy teraz „po co nam to wszystko”?

Najważniejsze informacje dotyczące oświadczeń operatora SBSP do NSTS (a w przyszłości – STS)

  1. Oświadczenie składa się jako operator (nie pilot). Tym samym deklarujemy (jako operator – organizator lotów, który ma zapewnić sprzęt, załogę i procedury), że będziemy stosować się do zapisów Wytycznych Prezesa ULC właściwych dla NSTS wybranych w oświadczeniu. Naturalnie dobrze jest się zapoznać z ich zapisami, zanim podpiszemy się pod taką deklaracją.
  2. Z NSTS będzie można korzystać maksymalnie do końca 2025 r. ale oświadczenie można złożyć jedynie do końca 2023 r.
  3. Oświadczenie jest ważne 2 lata od jego przyjęcia przez urząd.
  4. Oświadczenie złożone w grudniu 2023 po przyjęciu przez urząd będzie ważne do grudnia 2025 r. (konkretny dzień zależny od tego, kiedy urząd przeproceduje oświadczenie).
  5. Operatorzy, którzy chcą maksymalnie wydłużyć możliwość korzystania z uprawnień NSTS będą zapewne czekać niemal do końca miesiąca (grudnia) 2023 r. żeby móc latać na NSTS do samego końca grudnia 2025 r.
  6. Urząd na spotkaniu z ośrodkami szkoleń zadeklarował, że rozpatrzy wszystkie pisma z oświadczeniem, które wpłyną do północy 31.12.2023 r.
  7. Moim zdaniem nie warto czekać na ostatnią chwilę, w nadchodzącym miesiącu ULC zostanie zasypany oświadczeniami od operatorów, których w Polsce jest aktualnie zarejestrowanych prawie 210 tys
  8. Operator może złożyć oświadczenie ponownie (wielokrotnie jeśli chce), również do tych samych NSTS, które już kiedyś deklarował, nawet jeśli niedawno składał już takie oświadczenie – jest to dobra metoda na wydłużenie czasu ważności oświadczenia na kolejne 2 lata.
  9. Składanie oświadczenia jest bezpłatne – nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze, która zakładała pobieranie opłat od tej i wielu innych czynności administracyjnych statecznie nie weszła w życie.
  10. Ponieważ oświadczenie składa się jako operator – NIE TRZEBA MIEĆ UPRAWNIEŃ PILOTA ŻEBY ZŁOŻYĆ OŚWIADCZENIE OPERATORA. Co więcej – jeśli ktoś planuje zrobić uprawnienia pilota do NSTS dopiero w przyszłym roku to złożenie oświadczenia do końca 2023 r. ma jeszcze większy sens (po nowym roku dalej będzie możliwość uzyskania uprawnień pilota do NSTS, ale nie będzie można z nich w prosty sposób skorzystać, bez własnego ważnego oświadczenia operatora).

Zatem do dzieła! 😉


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Druga edycja konferencji i wystawy IDE Świat Pomiarów za nami! Nie zabrakło premier i nowości

Następny

Od 1 stycznia 2024 r. zaczyna obowiązywać pełna kategoria otwarta

11 komentarzy

  1. 12 grudnia 2023 at 18:55 — Odpowiedz

    Ale po co tak naprawdę jest to oświadczenie, co to są te scenariusze i co to daje? Czy jest potrzebne i jak bardzo? Czy da się bez tego latać?

    • 12 grudnia 2023 at 20:45 — Odpowiedz

      Potrzebne: bardzo, jeśli lata się dla siebie a nie np. dla jakiegoś pracodawcy dronem firmowym. Da się latać bez w kategorii otwartej, w kategorii szczególnej bez oświadczenia można latać ewentualnie dla kogoś np. swojego pracodawcy i jego dronem w ramach obowiązków służbowych.

    • 3 stycznia 2024 at 23:20 — Odpowiedz

      A jak ktoś nie wysłał oświadczenia – co teraz ? Jako operator bez NSTS nie będzie już mógł wyrobić tego przez najbliższe dwa lata ? Co to się stało? Przez dwa lata nie będzie badań technicznych dla nikogo – ani straży zapominalscy, ani nowi ? Nie rozumiem tego.

      • 6 stycznia 2024 at 15:38 — Odpowiedz

        Jeśli ktoś nie wysłał oświadczenia jako operator to formalnie nie może latać w kategorii szczególnej nawet jeśli ma uprawnienia pilota do NSTS chyba, że „znajdzie sobie operatora”, który użyczy mu numeru i na jego procedurach będzie wykonywał loty. Wiem, że to dość skomplikowane, ale niestety UE traktuje droniarzy jak pilotów samolotów i wymyśla takie cuda dla każdego. Oczywiście oświadczenia tyczą się tylko kategorii szczególnej, zawsze można latać w otwartej.

  2. 2 stycznia 2024 at 13:12 — Odpowiedz

    Cz

    Witam , czyli jak się lata dla kogoś to nie potrzebne, a jaki dla Siebie to potrzebne? Mam Dji3mini, latam czysto amatorsko na A1/A3. , to od 24r. Będę miał zakaz oficjalnie latać?

    • 3 stycznia 2024 at 11:11 — Odpowiedz

      Oświadczenie wysyła się jedynie w przypadku chęci wykonywania lotów w kategorii szczególnej w scenariuszach NSTS (a teraz już tylko STS). W otwartej A1/A3 lata się bez oświadczeń.

  3. 31 stycznia 2024 at 04:09 — Odpowiedz

    Hej, wiecie jak długo czeka się na przeprocesowanie oświadczenia? Wysłałem swoje 31.12.2023, na stronie rządowej widnieje jako „Wysłane”, ale do dzisiaj status jest bez zmian i nie świecą mi się na zielono żadne uprawnienia w profilu operatora. Czy mogę latać pomimo tego, skoro wysłałem oświadczenie?

    • 31 stycznia 2024 at 09:33 — Odpowiedz

      Formalnie można latać dopiero jak oświadczenie zostanie przyjęte przez ULC więc jak „zaświecą się kafelki”. Myślę, że lada dzień to się stanie, ja złożyłem po połowie grudnia 2023 i już mam „odklepane”.

  4. 27 lutego 2024 at 09:53 — Odpowiedz

    Cześć, jest jakaś możliwość „przyspieszenia” aktualizacji danych w profilu operatora przez ULC? moje oświadczenie poszło 28.12.2023 i dalej brak zmian.

    • 28 lutego 2024 at 08:41 — Odpowiedz

      Myślę, że można napisać na mail lbsp@ulc.gov.pl lub lepiej konkretnie na specificUAS@ulc.gov.pl z prośbą o weryfikację czy nie zaginęło.

      • 1 marca 2024 at 21:50 — Odpowiedz

        Zadzwoniłem na infolinię ULC, po krótkiej rozmowie polegającej na weryfikacji nr operatora, po dwóch minutach miałem zapalone NSTS.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *