Oficjalna odpowiedź ULC w sprawie stosowania Remote ID od 1.01.2024 r.
W związku z niejasnościami związanymi ze stosowaniem Remote ID (RID lub DRI od Drone Remote Id) w dronach użytkowanych w kategorii szczególnej w krajowych scenariuszach standardowych NSTS wystąpiłem o formalne stanowisku urzędu w tej sprawie.
Moje pytanie było wprost: czy drony stosowane w NSTS powinny mieć aktywną zdalną identyfikację?
Odpowiedź ULC jest następująca:
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE kraje członkowskie mogą przyjmować oświadczenia o wykonywaniu operacji przy użyciu SBSP w oparciu o krajowe scenariusze standardowe lub ich odpowiedniki, jeżeli te scenariusze krajowe spełniają wymogi określone w sekcji UAS.SPEC.020 załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE. Wynika z tego, że krajowy scenariusz w obszarze zgodności z przepisami UE musi uwzględniać wymagania określone w UAS.SPEC.020. Przepis art. 23 ust. 4 wymaga więc by krajowy scenariusz – jego wymagania były zgodnie jedynie z UAS.SPEC.020. Regulator unijny zdecydował więc, że spełnienie innych wymagań – np. obowiązków operatora czy pilota jest pozostawione krajom członkowskim. Gdyby ustawodawca unijny chciał by krajowe scenariusze spełniały też inne wymagania przepisów UE to by to wskazał poprzez wyliczenie ich w art. 23 ust. 4, tak jak wskazał literalnie na UAS.SPEC.020. Przepis dotyczący zdalnej identyfikacji znajduje się w sekcji UAS.SPEC.050 – a więc krajowe scenariusze nie muszą spełniać jego wymagań. To kraj członkowski decyzje czy inne przepisy np. dot. zdalnej identyfikacji będą stosowane w ramach NSTS.
Ideą krajowy scenariuszy jest to by to kraj członkowski decydował jak ma być wykonywana oparta o jego warunki operacja. Jeżeli miałyby spełniać inne warunki przewidziane w części B załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE wówczas powinny być wskazane w art. 23 ust. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE.
Mając powyższe na uwadze stanowisko ULC jest następujące:
„Jednoznaczna zdalna identyfikacja” oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego.
DRI zapewnia emisję danych z BSP, w taki sposób, aby urządzenia mobilne, które znajdują się w strefie
- nadawania mogły odbierać:
- numer rejestracyjny operatora SBSP;
- numer seryjny BSP;
- czas, położenie i wysokość BSP;
- trasę i prędkości BSP;
- położenie pilota BSP lub punkt startu;
- wskazanie statusu awaryjnego SBSP.
Wymóg aktywnego i zaktualizowanego systemu jednoznacznej zdalnej identyfikacji podczas operacji z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych dotyczy BSP, które są oznaczone jako klasa C1, C2, C3, C5 albo C6.
Natomiast 31 grudnia 2023 r. kończą się przepisy przejściowe w stosunku do systemu zdalnej identyfikacji i od 1 stycznia 2024 r. każdy bezzałogowy statek powietrzny, który będzie eksploatowany w kategorii „szczególnej” i poniżej wysokości 120 m, będzie musiał być wyposażony w system zdalnej identyfikacji. Operator SBSP będzie miał obowiązek zapewnić, że system jest aktywny i aktualny.
Wymóg odnośnie DRI nie dotyczy:
- dronów, które są oznaczone jako klasa C0 albo C4;
- dronów na uwięzi (oznaczonych jako klasa C3, C5 albo C6);
- dronów, które nie są oznaczone klasami, ale będą wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2024 r. i będą eksploatowane w podkategorii A1 (drony o masie poniżej 250 g) lub A3 (drony o masie poniżej 25 kg);
- dronów skonstruowanych do użytku prywatnego, które będą eksploatowane w podkategorii A1 (drony o masie poniżej 250 g i maksymalnej prędkości eksploatacyjnej mniejszej niż 19 m/s) lub A3 (drony o masie poniżej 25 kg);
- w okresie przejściowym – do 31.12.2025 r. dronów wykorzystywanych do operacji w ramach krajowych scenariuszy standardowych NSTS gdy nie są wyposażone w DRI, jeśli są wyposażone jest obowiązek używania DRI podczas operacji;
- dronów, które nie są oznaczone klasami a mogą być użytkowane w kategorii „otwartej” w okresie przejściowym – do 31.12.2023 r.
Jako uzupełnienie do powyższego polecam jeszcze mój artykuł na temat Remote ID z października 2023 r.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
4 komentarze
Najpierw się rozpisali o tym, że nie ma takiego wymogu, a potem, że jest, ale są wyjątki.
W wyjątkach jest info o tym, że jak dron nie ma klasy, to nie musi mieć RID, ale w jakiej kategorii może latać?! Otwartej czy szczególnej?
To, w jakiej kategorii może latać zależy głównie od jego klasy. Jeśli z kolei nie ma klasy – może latać zarówno w kategorii otwartej jak i w szczególnej, zależy to wtedy od wagi tego drona, uprawnień pilota i ogólnych założeń tych kategorii lotów.
a co z apliakcją dzięki, której możemy „zbadać” latającego nam nad głową pacjenta? Aktualnie możemy zobaczyć RID w ustawieniach wifi smartfona – ale czy dostaniemy jakąś apkę, która w bardziej cywilizowany sposób pozwoli odczytać dane?
Tak, PAŻP przygotowuje aplikację o roboczej nazwie „CoTuLata” (taką podali na DroneTech w Toruniu), która będzie pozwalała odczytać dane z RID 😉