Rośnie liczba dronów z C0-C6 – stan na 29.02.2024 r.
Na stronie internetowej EASA – podstronie poświęconej kategorii otwartej – znajduje się tabela z systemami BSP, którym nadano klasy C0-C6 zgodnie z rozporządzeniem delegowanym 2019/945. W ostatnim czasie zaczęło przybywać modeli w kategorii C3 oraz C5 i C6. Przyjrzyjmy się zatem nowym modelom.
Wspomniana tabela z dronami klasy C0-C6 znajduje się tutaj, ale dla wygody prezentuję jej zawartość również poniżej:
Nr | Klasa | Producent | Typ BSP | Oznaczenie modelu | Nazwa komercyjna |
1 | C0 | DJI | MR | MT2SD MT2SDCE | DJI Mini 2 SE |
2 | C0 | DJI | MR | MT3M3VDB | DJI Mini 3 Pro |
3 | C0 | DJI | MR | MT4MFVD | DJI Mini 4 Pro (FMC) |
4 | C1 | DJI | MR | EB3WBC | DJI AIR 3 |
5 | C1 | DJI | MR | L2AA L2PA L2C | DJI MAVIC 3 V2.0 DJI MAVIC 3 Cine V2.0 DJI MAVIC 3 Classic |
6 | C2 | DJI | MR | M30 RTK EU M30T RTK EU | M30 EU M30T EU |
7 | C2 | DJI | MR | M3E-EU M3T-EU M3M-EU | DJI MAVIC 3E EU DJI MAVIC 3T EU DJI MAVIC 3M EU |
8 | C2, C6 | AgEagle | A | SENSEFLY EBEE X SENSEFLY EBEE GEO SENSEFLY EBEE AG SENSEFLY EBEE TAC PUBLIC SAFETY | Sensefly eBee |
9 | C3 | Quantum-Systems GmbH | A | R10 | Trinity F90+ |
10 | C3 | DJI | MR | M350 RTK | Matrice 350 RTK |
11 | C3 | Wingtra | A | WingtraOne Gen II | WingtraOne |
12 | C3, C6 | Delair | A | UX11-AG-C6 UX11-IR-C6 UX11-RGB- C6 UX11-AG-LE UX11-IR-LE UX11-RGB-LE | Delair UX 11 Caméra AG Delair UX 11 Caméra IR Delair UX 11 Caméra RGB Delair UX 11 Longue Elongation Caméra AG Delair UX 11 Longue Elongation Caméra IR Delair UX 11 Longue Elongation Caméra RGB |
13 | C5 | Objectif Drone | MR | CHRONOS | Chronos |
14 | C5 | Objectif Drone | MR | CHRONOS MINI+ | Chronos Mini+ |
15 | C5 | Aerobotic | MR | Agry X | Agry X |
16 | C5 | Aerobotic | MR | Spray – L | Spray – L |
17 | C5 | Aerobotic | MR | Spray – S | Spray – S |
18 | C5 | Dronavia | KIT | Kronos AD Mavic 3E Kronos AD Mavic 3T Kronos AD Mavic 3M | Kronos AD Mavic 3E Kronos AD Mavic 3T Kronos AD Mavic 3M |
19 | C5 | DJI + Kit by Dronavia | KIT | M350 RTK | Matrice 350 RTK |
20 | C5 | DJI + Kit by Flyingeye | KIT | M350 RTK | Matrice 350 RTK |
21 | C5 | Flyingeye | KIT | Mavic 3E Flysafe C5 Mavic 3T Flysafe C5 Mavic 3M Flysafe C5 | Mavic 3E Flysafe C5 Mavic 3T Flysafe C5 Mavic 3M Flysafe C5 |
22 | C6 | Aerobotic | MR | Agry X | Agry X |
23 | C6 | Aerobotic | MR | Spray – L | Spray – L |
24 | C6 | Aerobotic | MR | Spray – S | Spray – S |
Jakie wnioski?
W ostatnim czasie w tabeli znalazły się nowe firmy przełamując nieco monopol w szczególności DJI – mowa tu o Objectif Drone, Aerobotic oraz Flyingeye i Dronavia. Dwie pierwsze produkują drony MR klasy C5 do STS-01 (Objectif Drone, Aerobotic) oraz C6 do STS-02 (Aerobotic). Dwie kolejne to francuscy producenci zestawów (KIT) do podniesienia klasy dronów do C5. Obydwie firmy mają w swojej ofercie zestawy do tych samych modeli (może to ten sam producent, dwie różne marki?;) a mianowicie do DJI M350 RTK oraz (zaskoczenie) Mavic 3E/T/M. Zaskoczenie wynika z faktu, że z rozporządzenia delegowanego 2019/945 wynika jednoznacznie iż jedynie drony klasy C3 można przekształcać w C5 zestawem akcesoriów klasy C5 (ZAŁĄCZNIK – CZĘŚĆ 16, pkt 8). Skąd zatem możliwość przekształcenia Mavica 3E/T/M klasy C2 w C5?
Tabela wciąż nie jest na 100% aktualna, brakuje w niech choćby Autel EVO II Pro/Dual V3, który dostał certyfikat C2. Jeśli wierzyć stronie https://www.droneatilla.com/ przypominającej stronę firmy Objectif Drone, seria Chronos ma nie tylko C5, ale również certyfikat C6 (brak tej informacji w tabeli EASA). Ponadto ta sama Dronavia, która robi zestawy Kronos KIT przekształcające M350 i M3 do C5 ma w ofercie również C5 KIT do DJI Inspire 3 przy czym sam DJI Inspire 3 nie znajduje się na powyższej liście z żadnym certyfikatem C0-C6. Może Francuzi wiedzą więcej o certyfikatach Chińczyków z DJI?;)
Zagadką jest firma Aerobotics, która ma drony (te same modele) zarówno z certyfikatem C5 jak i C6. Trudno znaleźć przez Internet jakiekolwiek informacje o tych dronach. Sama firma (rodem z RPA) działa w branży rolniczej, ale znana jest „jedynie” z oprogramowania do analizy upraw wykorzystując do tej pory zdjęcia pozyskane z dronów innych producentów. Czyżby zdecydowali się wejść w sektor producentów samych maszyn latających i od razu poddać trzy nieznane nikomu modele BSP (Angry X, Spray L i Spray S) certyfikacji C5 i C6? Bardzo możliwe.
Podsumowując: prócz DJI, które przejęło swoimi modelami pierwszą część tabeli, swoją obecność na runku zaznaczyli dość mocno Francuzi z Dronavia, Flyingeye oraz Objectif Drone. Modele serii Chronos tego ostatniego producenta wyglądają jak poniżej:
Zaskoczyła trochę firma Aerobotics z RPA, która w ogóle nie jest znana z hardware a certyfikowała swoje nieznane nikomu modele do C5 i C6 na europejski rynek.
Widać również, że producenci zaczynają dostosowywać się do zasad podyktowanych przez europejskie prawo, pytanie tylko czy klienci będą chcieli z tego skorzystać? W praktyce drony C5 i C6 do wykorzystania jedynie nad kontrolowanym obszarem naziemnym mają sens np. nad polami uprawnymi lub poza wszelką zabudową. No i czy w najbliższym czasie w tej tabeli znajdą się jakieś pierwsze polskie firmy produkujące drony?..
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy