Relacja z konferencji Droniada Future Forum 2024
W miniony piątek 24.05.2024 r. odbyła się zapowiadana wcześniej konferencja Droniada Future Forum, którą wraz z Łukasiewicz ILOT organizowała Fundacja Instytut Mikromakro. Była to chyba największa konferencja dronowa w Polsce, na którą zarejestrowało się 500 uczestników.
Trzeba przyznać, że Łukasiewicz Instytut Lotnictwa wie jak organizować konferencje dronowe, by przyciągnąć dużą publikę. Minione wydarzenie można uznać za największe tego typu w Polsce jeśli chodzi o branżę dronów i mimo mojej sympatii do toruńskiego DroneTech World Meeting (choć to zgoła inna formuła) – warszawska konferencja ILOT przebija DroneTech przede wszystkim ilością osób na widowni zainteresowanych prowadzonymi debatami i wygłaszanymi prelekcjami. Być może wynika to z samej lokalizacji warszawskiej konferencji, bo przecież w Toruniu zapraszani są równie ciekawi goście a jednak ilość słuchaczy jest przytłaczająco mała.
Z pewnością na frekwencję Droniada Future Forum wpłynęli zaproszeni goście, a wśród nich najważniejsi branżowi oficjele: Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – Magdalena Jaworska, Dyrektor Działu Operacji BSP PAŻP – Maciej Włodarczyk, Dyrektor Departamentu BSP Urzędu Lotnictwa Cywilnego – Paweł Szymański, Naczelnik Wydziału Bezzałogowych Statków Powietrznych, Departament Lotnictwa MI – Sławomir Trejda.
Poprzez prelegentów licznie prezentował się również sam Instytut – wystąpili m.in. Dyrektor ILOT – dr inż. Paweł Stężycki, Dyrektor Centrum Technologii Bezzałogowych – Grzegorz Trzeciak, Kierownik Sekcji Rozwoju Usług Teledetekcyjnych – Marcin Spiralski, Kierownik Sekcji Rozwoju Narzędzi Teledetekcyjnych – Karol Rotchimmel, Zastępca dyrektora ds. badawczych – Sylwester Wyka, Dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej i Doskonałości Badawczej – Beata Lubos, Bartosz Dziugieł i wielu innych.
Spośród innych organizacji jako prelegenci pojawili się przedstawiciele Metropolii GZM (Adriana Witkowska), Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych (Justyna Siekierczak, Michał Zawadzak), przedstawiciele służb m.in. z Policji (Adrian Słowikowski), przedstawiciele spółek takich jak Emitel, Orange, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Polska Spółka Gazownictwa, ESA Logistika, a także liczne grono przedstawicieli firm dronowych zarówno z Polski (Aeromind, Skysnap, Farada Group) jak i zza granicy (DroneUp, CRISALION Mobility, Advance Air Mobility Institute DLR).
Nie dziwi zatem fakt, że tak liczne grono reprezentujących różne interesy branży przyciągnęło aż tylu słuchaczy. Słowa uznania należą się również moderatorom: Elżbiecie Mrozek (ILOT) i Sławomirowi Kosielińskiemu (Fundacja Instytut Mikromakro), którzy sprawdzili się w roli prowadzących większości paneli (z drugiej strony nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę ich doświadczenie w tej materii;).
Konferencja była podzielona na części, podczas których starano się odpowiedzieć na pytania: co czeka branżę w najbliższych miesiącach i latach? Jak napędzić rozwój firm i usług z użyciem BSP biorąc pod uwagę „hamulcowego” w postaci UE i prawa europejskiego, kończących się krajowych scenariuszy standardowych i braku alternatyw na realizację operacji SBSP w prosty sposób, bez skomplikowanych i czasochłonnych procedur uzyskiwania zezwoleń od ULC. Dzięki gościom z zagranicy mogliśmy się dowiedzieć m.in. jak działa to w USA czy w UK i to był jeden z bardziej optymistycznych momentów w całej konferencji.
Światło nadziei rzucili też przedstawiciele urzędów (ULC i PAŻP), którzy z jednej strony widzą furtki na wyłączenie stosowania prawa UE dla niektórych rodzajów operacji (konkretnie: prowadzonych w interesie publicznym), a z drugiej – widzą możliwości wyłączenia z procedur typowo lotniczych operacji np. oprysków z pomocą dronów rolniczych, które latają na wysokościach maksymalnie do 10m nad uprawami.
Została również zapowiedziana długo wyczekiwana nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze (prawdopodobnie jesień 2024), która ureguluje nieuregulowane dotąd kwestie, które nie znalazły się w przepisach UE a jednocześnie są do tej pory w dość luźny sposób regulowane… Wytycznymi Prezesa ULC (zamiast rozporządzeń i właściwej ustawy).
Ostatecznie na pytania organizatorów o konkretne rozwiązania i scenariusze dla branży nie udało się uzyskać prostych i jednoznacznych odpowiedzi. Branża BSP w Polsce ma czas do końca 2025 r. by mimo kończących się NSTS znaleźć sposób na proste metody wykonywania lotów BSP w kategorii szczególnej na podobnych zasadach co krajowe scenariusze standardowe. Większość ma świadomość, że unijne STS-01/02 nie są żadnym rozwiązaniem, więc duże nadzienie pokładane są w propozycjach ULC (może uproszczone zgody na PDRA?) oraz w usługach cyfrowych PAŻP, których wdrożenie wciąż się przedłuża, a niezbyt udane wprowadzenia aplikacji DroneTower do użytku budzi pewne wątpliwości co do innych rozwiązań IT Agencji…
Spore nadzieje pokładane są w Polskiej Izbie Systemów Bezzałogowych, która jednoczy pracodawców z polskiej branży bezzałogowej, wypracowuje bliskie kontakty z ULC, PAŻP i MI a także innymi ministerstwami w celu wpływania, konsultowania lub opiniowania zmian prawnych mających bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firm dronowych w Polsce.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy