Nowe obowiązkowe ubezpieczenie OC użytkowników dronów (od 2025)

Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła obowiązkowe ubezpieczenie OC użytkowników dronów już od wagi powyżej 250 g. Poniższe informacje ułatwią wybór właściwej polisy OC oraz pozwolą uniknąć kar finansowych. Zapraszam!
Obowiązek ubezpieczenia OC dla użytkowników dronów nie jest nowością, choć do tej pory obowiązywał jedynie użytkowników modeli statków powietrznych o wadze MTOM powyżej 20 kg, co wynika z obowiązującego Rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (link).
Polisy ubezpieczeniowe OC są dostępne również dla użytkowników mniejszych i lżejszych dronów, mimo że nie były do tej pory obligatoryjne. Ubezpieczenie OC zwyczajnie daje komfort psychiczny, a w razie spowodowania zniszczeń na ziemi lub spowodowania uszczerbku na czyimś zdrowiu np. w wyniku upadku drona na ziemię – użytkownik nie będzie musiał pokrywać kosztów z własnej kieszeni.
Warto pamiętać, że OC to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej nie uwzględnia wypłaty pieniędzy w przypadku rozbicia własnego drona. Do tego służy polisa AC – Aerocasco (odpowiednik Autocasco), która nie jest wymagana prawnie niezależnie od masy drona, jest całkowicie dobrowolna.
Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze, która weszła w życie 27 lutego 2025 r. zmienia sytuację na rynku – obowiązkowe ubezpieczenia OC w przypadku używania drona o wadze przekraczającej 250 g stają się faktem. Co zdecydowanie warto wiedzieć na temat tych ubezpieczeń?
Nowelizacja ustawy Prawo lotnicze w art. 209 po ust. 1 dodaje ust. 1a o treści:
1a. Użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami.
Przejdźmy jednak do konkretów – co to oznacza dla wszystkich?
1. Obowiązek ubezpieczenia dopiero od listopada 2025
Obowiązek ubezpieczenia OC został wprawdzie wprowadzony przez ustawę, która zaczęła obowiązywać od 27 lutego 2025 r., ale w Art. 33 tejże ustawy znalazł się zapis, iż obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC „wchodzi w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia”.
Ustawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw dnia 12.02.2025 r., a więc licząc co do dnia, ubezpieczenie OC będzie wymagane od (+ 9 miesięcy): 13.11.2025 r.
2. Ubezpieczenie jest obowiązkiem OPERATORA
Większość obecnie oferowanych polis OC jest dedykowanych „pilotom dronów”. Tymczasem zapis w ustawie mówi wyraźnie: „użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne (…)”.
Nowe obowiązkowe polisy OC powinny być zatem zawierane w drodze umowy przez OPERATORA SYSTEMU BSP – w domyśle: użytkownika. Co to zmienia? Np. firma będąca operatorem (użytkownikiem eksploatującym BSP, którego jest właścicielem) będzie ubezpieczała w ramach obowiązkowego OC swoją działalność. Do tej pory bardzo często to sami piloci BSP byli ubezpieczani indywidualnie.
3. Szczegółowy zakres ubezpieczenia nie jest jeszcze znany
Zgodnie z zapisami znowelizowanej ustawy: w art. 209 dodaje się ust. 8 o brzmieniu:
Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1a, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc pod uwagę specyfikę operacji wykonywanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Oznacza to tyle, że do momentu, gdy takie rozporządzenie nie zostanie ogłoszone – nie jest znany szczegółowy zakres ubezpieczenia, oficjalny termin jego powstania ani minimalne sumy gwarancyjne, które będą zależne od specyfiki operacji – co sugeruje sam powyższy zapis w ust. 8 (art. 209).
Na ten moment nie jest znany nawet projekt takiego rozporządzenia.
4. Kara pieniężna za brak umowy ubezpieczenia to 4000 zł
Zgodnie z zapisem nowej ustawy Prawo lotnicze, w art. 209o dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
3. Podmiot, który nie zawarł umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w art. 209 ust. 1a, podlega karze pieniężnej w wysokości 4000 zł.
Kara pieniężna będzie rzecz jasna nakładana na operatora SBSP jako podmiot objęty tym obowiązkiem. Kolejna oczywistość: kara będzie ewentualnie nakładana dopiero po 13.11.2025 r. gdy obowiązek posiadania ubezpieczenia OC użytkownika drona będzie w mocy prawnej.
5. Nie tylko ULC będzie miał prawo kontrolować posiadanie obowiązkowej polisy OC
W ust. 3 Art. 156ze nowej ustawy zapisano:
Podmioty, o których mowa w ust. 2 (funkcjonariusze wybranych służb), w przypadkach wskazanych w ust. 1, są uprawnione do sprawdzenia spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, o którym mowa w art. 209 ust. 1 i 1a.
W skrócie: ustawa określa sytuacje, w których wybrane służby są uprawnione do „zniszczenia, unieruchomienia lub przejęcia kontroli” nad BSP. W tym samym sytuacjach funkcjonariusze tych służb mogą dokonać sprawdzenia spełnienia obowiązki zawarcia umowy ubezpieczenia OC użytkownika drona – operatora systemu BSP. Są to funkcjonariusze następujących służb:
- Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego
- Agencji Wywiadu
- Służby Kontrwywiadu Wojskowego
- Służby Wywiadu Wojskowego
- Centralnego Biura Antykorupcyjnego
- Policji
- Straży Granicznej
- Służby Ochrony Państwa
- Służby Celno-Skarbowej
- Służby Więziennej
- Straży Marszałkowskiej
- inspektorzy Biura Nadzoru Wewnętrznego
- żołnierze zawodowi wyznaczeni na stanowiska służbowe w Służbie Kontrwywiadu Wojskowego albo Służbie Wywiadu Wojskowego
- żołnierze Żandarmerii Wojskowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- pracownicy służby ochrony lotniska
- strażnicy leśni
- pracownicy ochrony specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych
- pracownicy wewnętrznych służb ochrony działających na terenach jednostek organizacyjnych podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej
Więcej pisałem o tym w artykule „Kto może kontrolować pilota drona (od 27.02.2025 r.)?”.
Podsumowanie
Jesteśmy zatem na etapie przejściowym, w którym ubezpieczenia wciąż obowiązują tylko użytkowników dronów o masie MTOM > 20 kg. Do listopada 2025 r. powinno pojawić się rozporządzenie, które ustali szczegóły dotyczące zakresu ubezpieczenia, minimalnych sum gwarancyjnych czy samego terminu obowiązywania dla użytkowników dronów o masie > 250 g.
Niezależnie od przyszłego obowiązku, zwyczajnie warto posiadać ubezpieczenie OC. Jego koszt jest niewielki w skali roku, a komfort psychicznych podczas wykonywania lotów, jest zwyczajnie bezcenny.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy