SW-4 Solo RUAS/OPH – przetestowany bezzałogowy śmigłowiec z Polski
Spółka PZL-Świdnik będąca częścią grupy AugustaWestland produkującej cenione na świecie śmigłowce zakończyła demonstrację dla włoskiego Ministerstwa Obrotny Narodowej śmigłowca SW-4 Solo RUAS/OPH. Śmigłowiec SW-4 jest już sprawdzony i dobrze znanym śmigłowcem na rynku. To, co jest nowe w wersji Solo RUAS/OPH to fakt, że może on latać bez załogi – został on przerobiony przez PZL-Świdnik na śmigłowiec bezzałogowy zdalnie sterowany z zachowaniem jednak możliwości realizacji misji z załogą na swoim pokładzie. Wersja z oznaczeniami RUAS/OPH oznacza dokładnie: RUAS – Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny (Rotorcraft Unmanned Air System); OPH – Opcjonalnie Pilotowany Śmigłowiec (Optionally Piloted Helicopter).
W ramach demonstracji SW-4 wykonał z sukcesem misję OPH, czyli z pilotem na pokładzie dla bezpieczeństwa wykonywania lotu gdyby zawiódł system zdalnego sterowania. Testy śmigłowca trwały od września ubiegłego roku i obejmowały m.in. manewry „hands off”, manewry przy zdalnym sterowaniu, wznoszenie, zawis, realizacja scenariuszy, monitoring systemu zdalnego sterowania i wiele więcej.
Zadania stawiane przez helikopterem SW-4 Solo to wykonywanie szerokiego zakresu misji na lądzie i nad wodą: operacje wywiadowcze, wsparcie z powietrza, rozpoznanie, monitoring, mapowanie i badania terenu, transport ładunków i pasażerów i inne. Ponieważ model jest w wersji OPH pozostał on wyposażony w sumie w 5 foteli (pilot + 4 pasażerów).
Prócz włoskich sił powietrznych, SW-4 Solo jest również wykorzystywany przez brytyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej do oceny możliwości technologii RUAS.
Warto również wspomnieć, że liderem technologii RUAS polegającej na przeróbkach tradycyjnych śmigłowców na bezzałogowce są Stany Zjednoczone ze swoim śmigłowcem Bell 407 (MQ-8C Fire Scout) – zdjęcie powyżej.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy