Polscy studenci na zawodach IMAV 2016 w Pekinie
European Association of Aerospace Students to stowarzyszenie zrzeszające studentów lotnictwa z 42 uniwersytetów z 17 krajów europejskich. Głównymi celami organizacji jest ułatwienie studentom kontaktu z firmami z branży lotniczej, integracja pomiędzy grupami lokalnymi, pogłębienie zainteresowania branżą lotniczą oraz rozwój umiejętności zdobywanych podczas studiów. EUROAVIA Rzeszów, działająca na Politechnice Rzeszowskiej jest jedną z grup lokalnych międzynarodowej organizacji studenckiej EUROAVIA.
Do tej pory studenci Koła realizowali różnego rodzaju projekty techniczne, które reprezentowały Euroavię na międzynarodowych zawodach. Wspólna pasja i zainteresowanie lotnictwem generowały różnorakie sukcesy, jak na przykład:
- 3. miejsce w klasyfikacji końcowej i 1. miejsce w klasyfikacji modeli z materiałów naturalnych, rywalizując z 28. drużynami z całego świata podczas zeszłorocznych międzynarodowych zawodów Air Cargo Challenge 2015, które odbyły się w Stuttgarcie, w Niemczech.
- 2. miejsce wśród 68 drużyn z całego świata w kategorii dokumentacji technicznej i 7. miejsce w klasyfikacji generalnej w zawodach SAE Aero Design EAST 2016
- 11. lokata na 70 startujących zespołów w zawodach SAE Aero Design WEST 2016
ZAWODY IMAV 2016 w Pekinie
W tym roku studenci Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów wezmą udział w międzynarodowych zawodach IMAV 2016, które odbędą się w Pekinie. Jest to rokrocznie organizowane wydarzenie będące połączeniem konferencji naukowej oraz konkursu technicznego, którego celem jest promowanie bezzałogowych obiektów latających klasy MAV ze szczególnym uwzględnieniem autonomii lotu. Potencjalnym zastosowaniem bezzałogowca i jego oprogramowania jest akcja ratunkowa podczas awarii na morskiej platformie wiertniczej. Konkurs techniczny rozgrywany jest w dwóch kategoriach: Indoor oraz Outdoor.
Nasz zespół, Team EUROAVIONIC, wybrał część Indoor, polegającą na wykonaniu następujących zadań:
- Start z poruszającej się platformy
- Wlot do nieznanego wcześniej budynku przez narzucone wejście (okno, drzwi lub komin)
- Rozpoznanie obiektów oraz przetransportowanie ich do określonego miejsca
- Opuszczenie budynku
- Lądowanie na poruszającej się platformie
- Mapowanie wnętrza budynku
Powyższe zadania mają zostać zrealizowane za pomocą platformy MAV zbudowanej w oparciu o zestaw DJI F450 wyposażony w zestaw napędowy ze śmigłami o średnicy 12 cali, zapewniający maksymalnie 6400g ciągu. Platforma ta została ponadto wyposażona w lidar wykorzystywany do mapowania wnętrza pomieszczeń i 3 kamery zapewniające optymalne pole widzenia. Komunikacja między platformą a stanowiskiem operatora odbywa się za pośrednictwem sieci WLAN. Obecnie trwają prace m.in. nad nowym podwoziem mającym poprawić stabilność podczas lądowania i chwytakiem służącym do transportowania obiektów, wykonanym w technologii druku 3D. Nawet tak prosta z pozoru rzecz jak utrzymanie pozycji jest sporym wyzwaniem. Dzisiejsze bezzałogowce korzystają z GPS, które nie może zostać użyte wewnątrz pomieszczeń. Główną częścią projektu jest stworzenie oprogramowania, który da naszemu obiektowi możliwie największy stopień autonomiczności. Nasz projekt budzi spore zainteresowanie na uczelni jak i poza nią, o czym mogliśmy się przekonać na ostatnich wydarzeniach w Rzeszowie, takich jak Dron Show Rzeszów 2016 i European Rover Challenge.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy