Zasady lotów dronów w CTR – infografika
Co jakiś czas dostaję pytania o to, jak wygląda latanie w CTR’ach – czyli strefach kontrolowanych lotnisk. Po krótkim zastanowieniu doszedłem do wniosku, że problem wynika z faktu, iż część zasad została podana w rozporządzeniu z 8 sierpnia 2016 (Załącznik 1 i 2), ale nie są to wszystkie możliwe sytuacje. W końcu jest jeszcze formularz PAŻP do zgłaszania lotów w CTR, poza tym obowiązuje w niektórych przypadkach europejskie rozporządzenie SERA C.
We wspomnianym rozporządzeniu w Załączniku 1 i 2, w Rozdziale 4 znajdziemy te same zapisy (jedynie inna numeracja podpunktów):
4.1. Modelami latającymi wykonuje się jedynie operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS z zachowaniem następujących warunków:
5/6) w strefie CTR na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego;
i dalej
4.3. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 5/6 (<– dotyczy CTR) nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi, których masa startowa nie przekracza 0,6 kg, w przypadku wykonywania lotów w odległości większej niż 1 km od granicy lotniska lub poza terenem obiektów chronionych przez strefę P do wysokości nie większej niż 30 m lub do wysokości najwyższej przeszkody takiej jak drzewa lub obiekty budowlane znajdujące się w promieniu do 100 m od operatora.
4.4. Warunków, o których mowa w pkt 4.1 ppkt 5/6 (<– dotyczy CTR) nie stosuje się w przypadku wykonywania lotów modelami latającymi o masie startowej nie większej niż 25 kg w odległości większej niż 6 km od granicy lotniska i do wysokości nie większej niż 100 m nad poziomem terenu.
Powyższe zasady obowiązują również w ATZ, a punkt 4.3 również w strefach P i ADIZ, ale celowo je opuściłem, żeby nie zagmatwać przekazu.
Zatem w powyższych punktach 4.3 i 4.4 mamy opisane konkretne sytuacje, w których możemy latać dronem bez uzyskiwania dodatkowych zgód, na opisanych wyżej zasadach. We wszystkich innych sytuacjach stosuje się punkt 4.1 podpunkt 5/6, czyli: loty w CTR mogą się odbywać „na warunkach określonych przez instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego”. Jakie to warunki? Wszystko powinna wyjaśnić poniższa infografika:
Powyższa grafika zawiera podstawowe informacje bez wyjaśnień – gdzie można latać bez uzyskiwania pozwolenia (strefy zielone), gdzie można zdobyć pozwolenie (strefy żółta i szara) oraz gdzie są małe szanse na lot (strefa czerwona) w CTR.
Uzasadnienie sytuacji lotów dronów w CTR, których nie obejmuje rozporządzenie znajdziecie na tej stronie PAŻPu, natomiast tutaj znajdziecie formularz, który należy wysłać do ASM-1 w przypadku chęci odbycia lotów w żółtej i szarej strefie z obrazka.
Powyższa infografika została przed publikacją skonsultowana ze Specjalistą ds. BSP z PAŻP i przy okazji pracownikiem ASM-1 – Maciejem Włodarczykiem – więc jest ona wiarygodna. // Dzięki Maciek!
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
8 komentarzy
Czyli w CTR, jak bede mial śk, powyzej 6km, moge latac 100m AGL nawet bez zglaszania na TWR?
Ba – nawet bez ŚK można latać na tych samych zasadach 😉
Czy te zasady wygladają tak samo w przypadku stref MCTR jak na przykład MCTR EPOK przy lotnisku Gdynia Kossakowo? Czy w MCTR obowiązują inne zasady niż CTR? Nie mogę nic znaleźć na ten temat. Ktoś coś?
MCTR zasady są wg rozporządzenia (Załącznik 6/6a), czyli za zgodą, na potrzeby i na warunkach określonych przez zarządzającego strefą.
To ja mam pytanie. Jeśli nasza miejscowść leży w strefie CTR to czy STraż miejska badająca dym z kominów lata legalnie? Muszą miec pozwolenia?
W strefie CTR można przecież latać 😉 albo bez pozwolenia np. 6km od lotniska i do 100m wysokości, albo koordynując loty z ASM1/TWR latając bliżej lub wyżej przy lotnisku.
A loty komercyjne bez ŚK w CTR – w strefach oznaczonych na zielono są dozwolone?
Bez ŚK w CTR są tak samo dozwolone jak z ŚK, zasady są te same.