AktualnościZe Świata

EASA opublikowała dwa pierwsze scenariusze w kategorii szczególnej

Kilka dni temu na stronie EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) została opublikowana Opinia Nr 05-2019 dotycząca dwóch konkretnych scenariuszy standardowych (STS-01 i STS-02) operacji z użyciem BSP, które będą mogły odbywać się w kategorii szczególnej (Specific). Najprawdopodobniej Komisja Europejska przyjmie ustalenia z opinii jako oficjalne regulacje w pierwszym kwartale 2020 roku.

Pełną opinię (63 strony) wraz z dodatkowymi załącznikami znajdziecie tutaj, a poniżej mój skrótowy opis istotniejszych rzeczy.

Scenariusz standardowy STS-01

STS-01 to scenariusz zakładający loty VLOS o masie drona MTOM < 25kg do maksymalnej wysokości 120m nad terenem i prędkości (ground speed) mniejszej niż 5 m/s nad obszarami zamieszkałymi. Może być traktowany jako rozszerzenie podkategorii A2 z kategorii otwartej (VLOS do 120m, MTOM do 4 kg).

Opinia wprowadza pojęcie „controlled ground area”, jako obszaru, nad którym odbywa się taki lot i w którym pilot ma pewność, że znajdą się ewentualnie jedynie osoby zaangażowane w ten lot (wyklucza znalezienie się w obrębie tego obszaru osób przypadkowych).

STS-01 - VLOS - EASA

Kompetencje pilota drona

Zastosowano tutaj podobne podejście jak do kompetencji pilotów w kategorii otwartej podkategorii A2 z różnicą w przypadku sprawdzenia umiejętności praktycznych. Pilot musi zdać egzamin teoretyczny lub posiadać certyfikat kompetencji pilota drona. Co do umiejętności praktycznych rozważane są opcje szkoleń w ośrodkach szkoleniowych. Ponieważ do różnych scenariuszy będą potrzebne różne umiejętności praktyczne EASA zakłada, że szkolenie praktyczne będzie dotyczyły działań w obrębie konkretnego scenariusza. Ostatecznie i tak operator UAS będzie musiał zapewnić, że piloci dronów latający w ramach danego operatora są przeszkoleni do wykonywania danych operacji w ramach konkretnego scenariusza.

Wymogi techniczne STS-01

Do realizacji operacji wg scenariusza STS-01 dopuszczone są drony z klasy C5 nie większego niż 3m w maksymalnym wymiarze (wymogi dla tej klasy powielają się z wymogami klasy C3 z kilkoma dodatkami i kilkoma wykluczeniami opisanymi na stronie 12 opinii). Z ciekawszych wymogów dodatkowych: dopuszczono jedynie do lotu wirnikowce oraz BSP na uwięzi inne niż płatowce. Dron musi być wyposażony w tzw. FTS – Flight Termination System – „system zakończenia lotu” w sytuacjach awaryjnych np. poprzez wyłączenie silników zanim dron wyleci poza założoną strefę bezpieczeństwa. By dron nie upadł bezwładnie zalecane jest dodatkowe doposażenie BSP w spadochron ratunkowych lub np. możliwość automatycznego przejścia w lot z autorotacją.

STS-01 nie zakłada lotów autonomicznych. Odpowiedzialność za lot spoczywa na konkretnym pilocie drona.

Co więcej:

  • jeden pilot operuje jednym dronem w czasie lotu
  • pilot nie może operować dronem z poruszającego się pojazdu
  • pilot nie może przekazywać kontroli innemu w trakcie trwania lotu

Scenariusz standardowy STS-02

STS-02 to operacje BVLOS, w których start i lądowanie odbywają się na warunkach VLOS. Odległość lotu nie może być większa niż 2km od pilota w sytuacji użycia obserwatora (tzw. VO – Visual Observer). Jeśli lot ma się odbywać bez VO – jest ograniczony do 1km od pilota. Maksymalna wysokość lotu to 120m nad terenem, MTOM maksymalnie do 25kg, nad słabo zaludnionymi obszarami.

STS-02 - BVLOS - EASA

Odległość VO (obserwatora) od pilota nie może być zarazem większa niż 1km i musi być zapewniona komunikacja pomiędzy nimi. Co ciekawe obserwator nie musi mieć drona w zasięgu wzroku – musi natomiast wiedzieć gdzie ten drona się znajduje by ostrzec ewentualnie pilota o nadlatującym statku powietrznym w kierunku BSP.

Do operacji BVLOS wymagany jest również geo-fencing (w opinii występuje jako geo-caging).

Wymagania co do kompetencji pilota

Wymagania zaliczenia testu teoretycznego są dokładnie takie same jak w przypadku scenariusza STS-01. W przypadku szkolenia praktycznego – z racji samego faktu, że jest to lot BVLOS i zachodzi konieczność użycia obserwatorów – są tu pewnie zmiany w stosunku do scenariusza STS-01 (opisane w punkcie 2 Załącznika A):

STS-02 - Szkolenie praktyczne BVLOS - EASA

Wymagania techniczne dla STS-02

Drony do lotów w scenariuszach STS-02 powinny przynależeć do kategorii C6 (podobnie jak w STS-01 są to wymagania jak dla C3 z pewnymi dodatkami i wyłączeniami). Co do dodatkowych wymogów: prędkość względem ziemi nie może przekraczać 50m/s, wymagany jest system FTS, ale – co ciekawe – nie jest proponowane używanie np. spadochronu do zmniejszenia energii kinetycznej podczas upadku (nie będzie takiego wymogu). Wymagana jest również stała transmisja położenia geograficznego drona i mocy sygnału radiowego.

Na koniec dodam, że opinia wprowadza pewne nowe nazwy określające rejony lotów wspólne dla wszystkich STS (scenariuszy standardowych) tj. ‘flight geography’, ‘flight geography area’, ‘contingency volume’, ‘contingency area’, ‘operational volume’, ‘ground risk buffer’.

Operator UAS będzie zobowiązany do zidentyfikowania:

  • „flight geography”, przestrzeń w której operator UAS planuje przeprowadzić operację zgodnie z
    normalnymi procedurami lotu;
  • „contingency volume”, przestrzeń w której dron będzie musiał wykonać procedurę awaryjną po nieplanowanym opuszczeniu strefy lotu;
  • ground risk buffer”, obszar/odległość wyznaczona aby w razie potrzeby chronić osoby trzecie na ziemi w przypadku wylecenia drona ze strefy lotów;

STS EASA Flight Geography

Tyle ode mnie, po więcej zapraszam do oficjalnej Opinii 05-2019 na stronie EASA: https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-052019.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Drony na składowiskach odpadów - testy CEDD

Następny

PAŻP szkoli kontrolerów z obsługi PansaUTM

8 komentarzy

  1. 31 stycznia 2020 at 12:26 — Odpowiedz

    „Do realizacji operacji wg scenariusza STS-01 dopuszczone są drony z klasy C5 nie większego niż 3m”

    Nie ma takiej klasy jak C5.

    • 1 lutego 2020 at 09:24 — Odpowiedz

      Jest 😉

      • 1 lutego 2020 at 13:55 — Odpowiedz

        Możesz podpowiedzieć gdzie? W rozporządzeniach UE jest tylko od C0 do C4. Będę wdzięczny.

        • 1 lutego 2020 at 15:34 — Odpowiedz

          Są w dokumencie omawianym właśnie w tym artykule (Opinia 05-2019): https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Opinion%20No%2005-2019.pdf – „Opinion proposes the introduction of two new Parts in the Annex to Commission Delegated Regulation (EU) 2019/945, including the technical
          requirements that UAS need to meet in order to be operated in the STSs, and establishing two new UAS classes
          — classes C5 and C6.”

  2. 11 lutego 2020 at 15:13 — Odpowiedz

    Czyli aby wykonać lot nie łapiący się do kategorii otwartej trzeba będzie wybrać jakiś scenariusz z dostępnych?
    Zastanawia mnie w tym momencie jak można by wykonać inspekcję dachu w bloku w mieście? Zgodę zarządca nieruchomości wyda ale zawsze ktoś się nieoczekiwanie może pojawić w strefie lotu. Nie da się zamknąć np całego osiedla aby nikt nie chodził chociażby przez 30min. Jak to jest w świetle tych nowych przepisów aby wszystko było zgodnie z nimi?

    • 13 lutego 2020 at 06:58 — Odpowiedz

      W świetle nowych przepisów inspekcji dachu w bloku nie wykonasz w kategorii otwartej, chyba że dronem poniżej 250g czyli Mavic Mini. W przeciwnym razie nie jesteś w stanie zapewnić, że w pobliżu drona nie zjawi się żaden człowiek (w końcu mówimy o bloku mieszkalnym…) więc będzie się to dało zrobić tylko w kategorii szczególnej na podstawie jednego z podstawowych scenariuszy (np. VLOS < 25kg).

      • 11 stycznia 2021 at 23:29 — Odpowiedz

        Hmm No ok ale w przypadku dronów z C1 lub z obecnych bez certyfikacji poniżej 500g możesz wykonać lot obok ludzi byle nie nad nimi, a w przypadku pojawienia się osoby postronnej masz skrócić do minimum lot nad nią. Robiąc inspekcje dachu w zasadzie będziesz w większości latał nad dachem nie ludźmi. Więc chyba nie jedynie <250g ?? Czy coś pokręciłem ??

        • 17 stycznia 2021 at 18:16 — Odpowiedz

          Mój poprzedni komentarz był niemal sprzed roku na bazie jedynie prawa UE. Jeśli interpretować bezpośrednio prawa UE to tak: jeśli dron miałby klasę C1 to dla niego lot nad ludźmi jest możliwy w drodze przypadku, bowiem w normalnych warunkach pilot zakłada, że nikogo pod dronem nie będzie. Czy może założyć, że nikt nie wyjdzie z budynku podczas lotu inspekcyjnego? Może jeśli uprzedzi wszystkich, że taki lot się odbędzie i żeby nie wychodzili – i wszystko jest OK. Jak się coś stanie komuś z powodu upadku drona to tę kwestię i tak będzie rozpatrywał sąd i jestem w stanie sobie wyobrazić, że będzie dochodził tego, czy pilot zadbał o to by „lot nie odbywał się nad ludźmi a do przelotu i upadku na głowę osoby postronnej doszło z przypadku”. Podobnie bym to rozpatrywał w przepisach przejściowych dla wagi 250-500g – wszystko jest OK dopóki komuś na głowę nie spadnie.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *