Aktualności
Statystyki operatorów i pilotów w Polsce – dane z 9.01.2024 r.
Dzięki uprzejmości Urzędu Lotnictwa Cywilnego publikujemy najnowsze dane dotyczące ilości zarejestrowanych operatorów i pilotów BSP w Polsce wraz z podziałem na poszczególne uprawnienia A1-A3 oraz NSTS.
Debata w Parlamencie Europejskim: „Drony nad miastem. Jak wykorzystać szansę?”
Znaczna część europejskiej populacji zamieszkuje gęsto zaludnione obszary miejskie, w których istnieje duże zapotrzebowanie na operacje dronami. Drony przynoszą wiele korzyści dla środowiska, mogą zapewnić bardziej ekologiczny sposób przemieszczania towarów, a nawet osób (powietrzne „bezzałogowe taksówki”), pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, skracają czas dostaw a także mają potencjał do
Ankieta EASA dla producentów dronów
Do dnia 9 lutego 2024 r. można przesyłać swoją opinię jako producent systemów BSP do EASA. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego opublikowała oficjalną ankietę.
Drony DJI i ich zastosowanie w kategorii otwartej
Producent i zarazem potentat na rynku dronów cywilnych przeznaczonych do rekreacji jak i profesjonalnych zastosowań – DJI tuż przed zakończeniem roku wskazał, w których podkategoriach kategorii otwartej będą mogły operować poszczególne modele.
ULC aktualizuje procedury wydawania zezwoleń
Na zakończenie przedświątecznego tygodnia Urząd Lotnictwa Cywilnego zaktualizował na swojej stronie informacje dotyczące procedur wydawania zezwoleń na operacje w kategorii szczególnej i zarazem udostępnił trzy dokumenty, które mogą pomóc operatorom usprawnić ten proces.
System poszukiwawczo-uderzeniowy GLADIUS już dostarczony
20 grudnia 2023 roku GRUPA WB dostarczyła Siłom Zbrojnym RP elementy bezzałogowego systemu poszukiwawczo-uderzeniowego GLADIUS. Przekazanie pojazdów oraz bezzałogowych statków powietrznych rodzin FT-5 i BSP-U nastąpiło już w 19 miesięcy od podpisania umowy po pozytywnie zakończonych testach.
DJI Mini 4 Pro – czy warto pozbyć się klasy C0?
Prawo unijne dla dronów z klasą C0 nakłada na producentów m.in. obowiązek ograniczenia maksymalnej osiągalnej wysokości lotu BSP względem miejsca startu do 120 m. Ponieważ DJI Mini 4 Pro ma nadaną klasę C0 – producent musiał (poprzez aktualizację oprogramowania) wprowadzić to ograniczenie by utrzymać tę klasę. Jednak użytkownicy Mini 4
Systemy FTS do dronów DJI już w Polsce!
Z dniem 31.12.23 kończy się kolejny okres przejściowy w prawie unijnym dla dronów i w życie wchodzą regulacje dotyczące wykonywania lotów dronami w kategorii szczególnej w ramach scenariuszy europejskich STS. Operatorzy, którzy do końca bieżącego roku złożą oświadczenia dotyczące wykonywania lotów w ramach krajowych scenariuszy NSTS – będą je mogli
Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do
Loty FPV zgodnie z europejskim prawem
Latanie FPV (First Person View, czyli z widokiem z pierwszej osoby – w tym przypadku z kamery w dronie) ewidentnie nie jest na rękę EASA. Unijni specjaliści teoretyczni (bo w praktyce pewnie żaden dronem sam nie latał) nie przewidzieli dedykowanych zasad lotów dla całkiem sporej rzeszy droniarzy, którzy pilotują swoje