Ze Świata
Drony DJI i ich zastosowanie w kategorii otwartej
Producent i zarazem potentat na rynku dronów cywilnych przeznaczonych do rekreacji jak i profesjonalnych zastosowań – DJI tuż przed zakończeniem roku wskazał, w których podkategoriach kategorii otwartej będą mogły operować poszczególne modele.
DJI Mini 4 Pro – czy warto pozbyć się klasy C0?
Prawo unijne dla dronów z klasą C0 nakłada na producentów m.in. obowiązek ograniczenia maksymalnej osiągalnej wysokości lotu BSP względem miejsca startu do 120 m. Ponieważ DJI Mini 4 Pro ma nadaną klasę C0 – producent musiał (poprzez aktualizację oprogramowania) wprowadzić to ograniczenie by utrzymać tę klasę. Jednak użytkownicy Mini 4
Gdzie sprawdzić czy dron ma certyfikat C0-C6?
W gestii każdego producenta systemu bezzałogowego statku powietrznego leży, by dostosować go do prawa unijnego i (ewentualnie) przeprowadzić jego certyfikację do uzyskania etykiety klasy C0-C6. Od nowego roku do obiegu na rynku europejskim mogą być wprowadzane jedynie drony z taką etykietą klasy. Część „starych dronów”, czyli takich, które weszły do
EASA uruchamia europejski Innovative Air Mobility Hub
Termin Innovative Air Mobility Hub (IAM) tłumaczony jako Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, oznacza cyfrową platformę wymiany informacji na temat taksówek powietrznych i dronów.
Od 1 stycznia 2024 r. zaczyna obowiązywać pełna kategoria otwarta
Od momentu wejścia w życie rozporządzeń unijnych dotyczących dronów operatorzy/piloci wykonujący loty w kategorii otwartej mogli korzystać z przywilejów tzw. „przepisów przejściowych” dla kategorii otwartej. Niemal trzy lata temu (31.12.2020 r.) gdy przepisy UE dla dronów zaczynały obowiązywać nie było ani jednego drona z klasą C0-C4 przewidzianą dla tej kategorii
Spectre Solutions zrewolucjonizuje lotnictwo cywilne w Gruzji
14 listopada br. w GITA TechPark, Tbilisi, polski producent dronów – Spectre Solutions, Gruziński Uniwersytet Lotniczy oraz gruzińska firma promująca innowacje – December 32, podpisali porozumienie nt. współpracy. Ich wspólnym celem jest zbudowanie razem cywilnego sektora bezzałogowych systemów latających (UAS) w Gruzji . Aby zrealizować ten plan, stworzonych ma zostać
Nowy DJI Dock 2 dla dronów DJI Mavic 3E/T (Matrice 3D/DT)
Dnia 8 listopada 2023 odbywa się chińska premiera nowej stacji dokującej DJI Dock 2 (tudzież DJI Dock Mini z racji znacznie pomniejszonych rozmiarów). Jest to kolejny krok chińskiego producenta DJI do zautomatyzowania operacji dronami – tym razem chodzi o DJI Mavic 3 w wersjach Enterprise/Thermal.
Projekty PDRA-06, -08, -10 – konsultacje zewnętrzne JARUS
Organizacja JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) opublikowała trzy nowe projekty ocen ryzyka PDRA-06, PDRA-08 oraz PDRA-10, które mają ułatwić operatorom SBSP przeprowadzenie procesu oceny ryzyka operacyjnego w szczególnych operacjach.
Amazon Prime Air ruszy z dostawami w Wielkiej Brytanii i Włoszech
Dnia 18 października Amazon opublikował na swojej stronie artykuł opisujący „8 innowacji, które pozwolą lepiej dostarczać produkty klientom, wspierać pracowników i pomagać społecznościom na całym świecie”. Publikacja w trzech pierwszych punktach dotyczy programu Amazon Prime Air, którego głównym celem jest dostarczanie paczek przy pomocy dronów.
Zmiana nr 3 do AMC/GM do 2019/947 i 2019/945
EASA opublikowała poprawkę nr 3 (Amendment 3) do materiałów AMC/GM do rozporządzeń AMC/GM do 2019/947 i 2019/945. Zmiany zostały wprowadzone decyzją ED Decision 2023/012/R z 19 października 2023.