Prawo

SORA 2.5 ostatecznie ukończona
W minionym okresie świątecznym organizacja JARUS odpowiedzialna za opracowanie metodologii SORA wydała ostatni Annex H – SORA Safety Services. Jest on do pobrania ze strony internetowej JARUS razem z całą paczką dokumentów źródłowych dla SORA w wersji 2.5.

Nowe Wytyczne Prezesa ULC nr 1/2025 ws egzaminów do A2, NSTS i STS
W dniu 7 stycznia 2025 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego opublikował wytyczne nr 1/2025 w sprawie przeprowadzania egzaminów teoretycznych dla pilotów bezzałogowych statków powietrznych do podkategorii A2 kategorii „otwartej”, krajowych scenariuszy standardowych NSTS i scenariuszy standardowych STS.

Propozycje zmian do 2019/945 i 2019/947 – do 31.01.2025!
EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ) w 2025 roku planuje zmianę przepisów dotyczącą rozporządzeń UE 2019/945 oraz UE 2019/947. Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca do przesyłania uwag do rozporządzeń.

Opublikowano MoC dla OSO w SAIL III dot. projektu BSP
W grudniu 2024 na stronie EASA opublikowano tzw. MoC (Means of Complience), czyli sposoby spełnienia wymogów projektowych BSP (konkretnie projektowych OSO) dla operacji na poziomie ryzyka SAIL III.

Podsumowanie roku 2024 w branży BSP
Chyba po raz pierwszy od 10 lat tworzenia i redagowania treści na SwiatDronow.pl pokusiłem się o własne podsumowanie minionego roku w branży dronów. Oczywiście będzie to podsumowanie mocno subiektywne, bazujące głównie na moich odczuciach co do zmian zachodzących w branży, utrzymane w luźnej formie z racji panującego już świątecznego nastroju.

Kary pieniężne dla operatorów i pilotów dronów – za co, ile i… dlaczego?!
Wygląda na to, że projekt nowelizacji ustawy, nad którym zakończyła już pracę komisja sejmowa i został skierowany do senatu, nie ma już szans na zmianę przepisów dotyczących kar pieniężnych dla operatorów i pilotów dronów. Te – zaraz obok opłat urzędowych oraz przeniesienia pełnej odpowiedzialności na użytkownika za ewentualne szkody wyrządzone

Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze – Projekt z 16.10.2024 r.
We wtorek tydzień temu (tj. 5 listopada 2024 r.) Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ma w końcu (po ponad 5 latach od pierwszego projektu nowelizacji) dostosować polskie prawo do unijnych przepisów, które dotyczą systemów BSP. Dla większości operatorów w

FTS – czym jest system zakończenia lotu i kiedy jest wymagany?
FTS, czyli Flight Termination System, to system zakończenia lotu, który jest koniecznym wyposażeniem w konkretnych klasach systemów BSP, ale może być również wymagany w przypadku lotów poza scenariuszami standardowymi dronami bez nadanej klasy C.

Konsultacje publiczne JARUS dot. aktualizacji PDRA-02
Organizacja JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) rozpoczęła publiczne konsultacje PDRA-02 związane z aktualizacją PDRA do wersji SORA 2.5.

EASA opublikowała wytyczne dla operacji nad liniami kolejowymi
Dnia 4.10.2024 r. ukazało się drugie wydanie dokumentu „Wytyczne dotyczące operacji bezzałogowych statków powietrznych w kategorii otwartej i szczególnej – odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/947”, w którym główną zmianą jest „Wprowadzenie warunków eksploatacji systemów BSP w kategorii otwartej nad liniami kolejowymi”.