Prawo
Komunikat Komisji (UE) w sprawie przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom stwarzanym przez BSP – 18.10.2023
„W niniejszym komunikacie określono politykę UE w zakresie przeciwdziałania potencjalnym zagrożeniom ze strony niewspółpracujących systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP), powszechnieznanych jako „drony”. Komunikat ten stanowi część większego pakietu środków przeciwdziałaniabezzałogowym statkom powietrznym, obejmującego również dwa podręczniki zawierające praktycznewytyczne na temat kluczowych aspektów technicznych tej polityki.”
Zmiana zasad zgłaszania lotów dronów – 28.09.2023 r.
W związku z wdrożeniem nowego narzędzia do zgłoszeń lotów dronów (Check-In PANSA), które jednocześnie stało się od razu jedynym oficjalnym narzędziem wskazanym do tego celu przez PAŻP (DroneRadar tym samym przestał formalnie obowiązywać, choć wciąż działa i umożliwia robienie check-in’ów) uprościły się nieco zasady zgłoszeń lotów dronów w strefach CTR
Check-In PANSA – nowe narzędzie do zgłaszania lotów dronów
Umarł król, niech żyje król! Jeszcze wczoraj Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w oficjalnym komunikacie na swojej stronie poinformowała, że z dniem 27.09.2023 r. zakończyły się negocjacje z właścicielami DroneRadar i pełna funkcjonalność tej aplikacji (wbrew wcześniejszym planom) nie będzie przywrócona. Zarazem już dziś – 28.09.2023 r. – PAŻP pokazała swoje
Co nam „serwuje” EASA w STS-01?
Za nieco ponad trzy miesiące – z dniem 1.01.2024 r. – krajowe scenariusze standardowe NSTS rozpoczną dwuletni okres wygasania a jednocześnie zaczną obowiązywać dwa ogólnoeuropejskie scenariusze standardowe STS-01 i STS-02. Jeśli chodzi o wymogi i zasady wykonywania lotów w krajowych oraz europejskich scenariuszach – dość znacząco się różnią. Unijne scenariusze
Drony certyfikowane do kategorii otwartej i szczególnej – lista
Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie dedykowanej kategorii otwartej (OPEN) operacji zamieścił graficzną tabelę systemów BSP, które uzyskały już certyfikaty C0-C4 do lotów w pełnej kategorii otwartej jeden model z certyfikatem C6 dla kategorii szczególnej – scenariusza STS-02.
Rozporządzenie w sprawie wykonywania lotów BSP – projekt z 25.01.2023 r.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wykonywania operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego (projekt z 25.01.2023 r.) to kolejny akt prawny, który ma wejść w życie wraz z nowelizacją ustawy Prawo Lotnicze. Dziś omówię główne założenia rozporządzenia na podstawie tego projektu.
ULC automatycznie przedłużył uprawnienia NSTS
Urząd Lotnictwa Cywilnego z dniem wczorajszym (6.09.2023 r.) automatycznie przedłużył ważność kompetencji pilotów uprawniających do wykonywania operacji zgodnie z krajowymi scenariuszami (NSTS) do 31 grudnia 2025 r. Jest to również ostatni dzień obowiązywania krajowych scenariuszy standardowych.
Nowelizacja ustawy Prawo Lotnicze – wersja finalna (2023)
We wtorek 8.08.2023 r. rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Można powiedzieć: „w końcu!”, bo trwało to ponad trzy lata, a sam projekt zmieniał treść niejednokrotnie. Po drodze pandemia oraz wybuch wojny Rosji z Ukrainą na pewno nie przyspieszyły całego procesu. Powstaje jednak pytanie – czy jest się z
Instrukcja operacyjna (INOP) operatora SBSP
Zgodnie ze zaktualizowanymi Wytycznymi Prezesa ULC dotyczącymi krajowych scenariuszy standardowych (NSTS) instrukcja operacyjna (w skrócie: INOP) obowiązuje operatorów BSP, którzy wykonują operacje BVLOS (NSTS-05 do -08). Dla pozostałych operatorów nie jest obligatoryjna, choć od 1.01.2024 r. w życie wchodzą scenariusze unijne STS-01 i STS-02, dla których INOP będzie wymogiem. Jak
Zakaz fotografowania i filmowania – nowelizacji Ustawy o obronie Ojczyzny
Nowelizacja Ustawy o obronie Ojczyzny, która została już zaakceptowana przez Sejm, przewidziano wprowadzenie zakazu fotografowania i filmowania obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Piloci dronów wykorzystujących swoje bezzałogowce głównie do fotografowania i filmowania będą musieli zachować ostrożność, by nie złamać tego zakazu.