Prawo
Będzie możliwość certyfikacji „starych dronów”
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał komunikat wprost od EASA: jednak będzie możliwość certyfikacji „starych dronów” (wprowadzonych na rynek przed 31.12.2020 r.) i nadania im klas C0-C4 zgodnych z nowym prawem unijnym, które wchodzi w życie 31.12.2020 r. Komunikat w tej sprawie pojawił się na stronie urzędu pod tym adresem. Zgodnie z
Film od ULC: kategoria otwarta – loty dronami wg nowego prawa UE
Na kanale Urzędu Lotnictwa Cywilnego na portalu YouTube pojawiło się nagranie z udziałem Dyrektora Departamentu BSP – Pawła Szymańskiego, który wyjaśnia na czym będą polegały operacje z użyciem dronów w Kategorii Otwartej wg nowego prawa unijnego. Dla przypomnienia nowe prawo UE wchodzi w życie 31.12.2020 r. Dobrze zatem zapoznać się
Najczęściej zadawane pytania o europejskie prawo dronowe
Data 31.12.2020 r. zbliża się wielkimi krokami. Będzie to dzień, w którym w Polsce oraz w pozostałych państwach Unii Europejskiej wejdą w życie europejskie przepisy dronowe. Z tej okazji Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował obszerne FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami o te przepisy.
Zmiana 2020/1058 do rozporządzenia delegowanego UE 2019/945
Dnia 20 lipca ukazało się ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1058 z dnia 27 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/945 w odniesieniu do wprowadzenia dwóch nowych klas systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Propozycja EASA dotyczące certyfikacji lekkich BSP do 600 kg
EASA (Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) opublikowała 20 lipca propozycje dot. certyfikacji lekkich bezzałogowych statków powietrznych (Light UAS) do 600 kg w kategorii szczególnej i certyfikowanej.
Czy można latać dronem nad torami kolejowymi?
UWAGA: od 31.12.2020 r. prawo polskie zostało zastąpione rozporządzeniami europejskimi. Zarówno w prawie europejskim jak i w Wytycznych Prezesa ULC nie zawarto ograniczeń w lotach nad torami kolejowymi (jako terenami zamknięty). Poniższą informację proszę traktować jako informację „historyczną”. UWAGA 2: Dnia 4.10.2024 r. EASA opublikowała wytyczne do lotów nad liniami
Nowe rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/639 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947
Dnia 13 maja 2020 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/639 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947, znane od zeszłego roku. Rozporządzenie to wprowadza dwa scenariusze standardowe.
Tarcza 2.0: obowiązkowe zgłoszenia lotów i możliwość przejęcia przez PAŻP systemu do koordynacji
W projekcie drugiej specustawy antykryzysowej nazywanej „Tarczą 2.0.” prócz opisanych przez nas wcześniej zasad automatycznego przedłużenia uprawnień UAVO w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii znalazł się dość kontrowersyjny Artykuł 15zzzzl, który zawiera zapisy o konieczności informowania PAŻP o każdym locie drona oraz o możliwości przejęcia praw do
Konkurs: wygraj książkę „Prawo dronów” od Wolters Kluwer
W końcu! Po kilku tygodniach błądzenia dotarły do mnie dwa nowe egzemplarze książki „Prawo dronów. Bezzałogowe statki powietrzne w prawie Unii Europejskiej oraz krajowym” wprost od wydawnictwa Wolters Kluwer. Obydwa trafiają na konkurs i są do wygrania – zapraszam zatem do udziału!
Wprowadzenie do przepisów UE: część 2 – przepisy dla „starych” dronów
Nowe prawo unijne (wchodzi w życie 1.07.2020 r.) zakłada nowy podział bezzałogowców na klasy C0 – C4. Bezzałogowce oznaczone znakami C0, C1, C2, C3 i C4 będą sprzedawane od 1 lipca tego roku na rynku europejskim zgodnie z nowym podziałem nałożonymi przez Unię Europejską. Wiadomo jednak, że na magazynach, w