Nowe krajowe scenariusze NSTS – Wytyczne Prezesa ULC z 11.05.2023 r. oraz 6.06.2023 r.
W miniony piątek 12.05.2023 r. w Dzienniku Urzędowych ULC zostały ogłoszone nowe Wytyczne Prezesa ULC w sprawie krajowych scenariuszy standardowych NSTS. Wytyczne wchodzą w życie po upływie 30 dni od daty ogłoszenia (z wyjątkiem zaktualizowanych Wytycznych nr 18). Co nowego pojawi się w ogłoszonych NSTS – dowiecie się z artykułu poniżej?
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dniem 12.05.2023 r. ogłosił osiem „nowych” krajowych scenariuszy standardowych NSTS datowanych na dzień 11.05.2023 r. i numerowanych od nr 6 do nr 13. Dodatkowo pojawiła się 6.06.2023 r. jedna zmiana w wytycznych dla BVLOS MR<25kg i zostały one (nr 11) zastąpione nowymi (nr 18). Wszystkie znajdują się w Dzienniku Urzędowym ULC i są to kolejno:
- Wytyczne nr 6/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-01 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub z widokiem z pierwszej osoby (FPV), wykonywanych z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg
- Wytyczne nr 7/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-02 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR), o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 8/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-03 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 9/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-04 dla operacji w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H), o masie startowej mniejszej niż 25 kg
- Wytyczne nr 10/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-05 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego o masie startowej mniejszej niż 4 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
Wytyczne nr 11/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-06 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego- Wytyczne nr 12/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-07 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii stałopłat (A) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Wytyczne nr 13/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 11 maja 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-08 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii helikopter (H) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
- Wytyczne nr 18/2023 Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-06 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowego statku powietrznego kategorii wielowirnikowiec (MR) o masie startowej mniejszej niż 25 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
Czy operator powinien składać nowe oświadczenia do NSTS?
Nie ma takiej potrzeby. Złożone wcześniej oświadczenia operatorów do obecnych („starych”) NSTS – o ile są wciąż ważne – będą też obowiązywały dla „nowych” NSTS. Warto pamiętać: oświadczenia do NSTS są ważne przez 2 lata od ich złożenia (konkretnie: przyjęcia przez ULC).
Jakie zmiany zachodzą w nowych scenariuszach NSTS?
Patrząc na same nazwy wytycznych – nic się nie zmienia. Dalej mamy osiem scenariuszy z czego cztery pierwsze to VLOS i 4 kolejne to BVLOS. Zarówno VLOS i BVLOS dzielą się ze względu na masę i kategorie statku:
- wszystkie rodzaje BSP do 4 kg
- MR (wielowirnikowce) do 25 kg
- A (samoloty) do 25 kg
- H (śmigłowce) do 25 kg
Zmiany zaszły jednak w samych zasadach i możliwościach stosowania tychże statków bezzałogowych w określonych przestrzeniach operacji i nad określonym obszarem. Przejdźmy zatem do szczegółów.
1. Loty nad kontrolowanym obszarem naziemnym dla większych dronów
To pierwsza duża zmiana w tych scenariuszach. Już od NSTS-01 w punkcie „Przepisy ogólne” widnieje zapis:
Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg:
- o maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 3 metry w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) nad kontrolowanym obszarem naziemnym, z wyjątkiem przelotów nad zgromadzeniami osób, oraz
- o maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) lub w locie FPV, z wyjątkiem przelotów nad zgromadzeniami osób.
To oznacza, że:
- FPV w ramach scenariusza NSTS-01 możliwe jest tyko dla dronów o maksymalnym wymiarze do 1 m (z wykluczeniem przelotów nad zgromadzeniami osób);
- powyżej 1 m ale nie więcej niż 3 metry możliwe są jedynie loty VLOS i to nad kontrolowanym obszarem naziemnym;
Kontrolowany obszar naziemny to taki, na którym przebywają jedynie osoby zaangażowane w operację, które zostały uświadomione przez operatora o prowadzonych operacjach z użyciem dronów, zaznajomiły się z procedurami bezpieczeństwa i wyraziły wprost zgodę na przebywanie na danym obszarze. W oczywisty sposób ten zapis wyklucza latanie nad osobami przypadkowymi, postronnymi, np. nad miastem, gdzie operator nie ma możliwości zapytania wszystkich o zgodę jak też poinstruowania o procedurach bezpieczeństwa w razie spadającego drona.
Zapis o kontrolowanym obszarze naziemnym znajduje się również w pozostałych NSTS dla VLOS (-02, -03, 04) oraz BVLOS (-05, -06, -07, -08) przy czym nie ma tam mowy o FPV (do tej pory też nie było, loty FPV są jedynie w NSTS-01). W skrócie:
- wszystkie NSTS dostały ograniczenie maksymalnego wymiaru BSP do 3 m;
- dla dronów powyżej maksymalnego wymiaru liczącego 1 m – wprowadzono konieczność lotów nad kontrolowanym obszarem naziemnym;
2. Starty i lądowania również w kontrolowanym obszarze naziemnym
Ta zmiana niewiele wnosi w praktyce, ale jest „bezpiecznikiem” zarówno dla urzędu, operatora i osób postronnych – podczas fazy startu i lądowania powinno się zapewnić kontrolowanym obszar naziemny wokół lądowiska. Rozległość tego obszaru ustala sam operator/pilot biorąc pod uwagę rodzaj i wielkość drona, którym operuje (inaczej będzie dla małego MR, dużego MR, śmigłowca a jeszcze więcej – dla samolotu startującego z pasa).
3. Minimalna odległość od zgromadzenia osób
Nowe NSTS określają minimalną odległość lotu od zgromadzenia osób poprzez zapis:
Dla NSTS-01: w przypadku gdy obszar lotu sąsiaduje z obszarem, na którym znajduje się zgromadzenie osób, pilot utrzymuje w każdej fazie lotu bezzałogowy statek powietrzny w odległości poziomej od tego zgromadzenia, nie mniejszej niż połowa aktualnej wysokości wykonywanego lotu;
Przykład: lecąc 100 m nad ziemią dron musi być minimum 50 m w poziomie od zgromadzenia osób. Dla przypomnienia: zgromadzenie osób to taki „tłum ludzi” (w ang. definicji „crowd of people”), którym pojedyncze osoby nie mają możliwości przemieszczenia się i tym samym ucieczki w razie spadającego na nich drona. Krótko mówiąc: stoją tak gęsto, że w razie upadku drona – nie mają możliwości uniknąć uderzenia.
Dla wszystkich pozostałych NSTS: w przypadku gdy obszar lotu sąsiaduje z obszarem, na którym znajduje się zgromadzenie osób, pilot utrzymuje w każdej fazie lotu bezzałogowy statek powietrzny w odległości poziomej od tego zgromadzenia, nie mniejszej niż aktualna wysokość wykonywanego lotu;
Przykład: lecąc 100 m nad ziemią dron musi być minimum 100 m w poziomie od zgromadzenia osób.
4. Loty FPV tylko nad kontrolowanym obszarem naziemnym dla dronów bez ogranicznika prędkości do 15 m/s
W NSTS-01 znalazł się zapis aktualizujący warunki lotów FPV:
W operacjach FPV lot jest wykonywany:
a) do wysokości nie większej niż 50 m nad poziomem terenu,
b) w odległości poziomej nie większej niż 500 m od pilota,
c) z zapewnieniem kontrolowanego obszaru naziemnego rozumianego jako obszar naziemny, na którym eksploatuje się system bezzałogowego statku powietrznego wraz z buforem ryzyka na ziemi i w którego granicach operator jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację – jeżeli prędkość lotu BSP nie może zostać ograniczona elektronicznie do maksymalnie 15
m/s. dla całej planowanej operacji.
Dwa pierwsze podpunkty pozostały bez zmian (maks. 50 m wysokości i maks. 500 m odległości), z kolei podpunkt c) nakłada obowiązek latania nad kontrolowanym obszarem naziemnym (bez osób postronnych) jeśli dron nie ma elektronicznego ogranicznika prędkości do 15 m/s dla całej operacji. Drony FPV konstruowane samodzielnie i nie posiadające GPS nie będą miały szansy spełnić tego warunku, pozostają więc loty FPV dronami typu Ready-To-Fly jak DJI Avata lub podobne (o ile mają możliwość software’owego ograniczenia prędkości dla całego lotu).
5. Brak wymogu instrukcji operacyjnej dla NSTS w lotach VLOS (NSTS-01,-02,-03,-04)
W podrozdziale UAS.NSTS-01/2/3/4.030 Bezpieczeństwo lotów znalazł się zapis:
Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-01/02/03/04 wykonuje się (4) z uwzględnieniem instrukcji operacyjnej sporządzonej przez operatora bezzałogowego systemu powietrznego – jeśli sporządzono.
Zatem „jeśli nie sporządzono” – to podpunkt (4) nie obowiązuje.
INOP jest jednak obowiązkowy dla NSTSów w lotach BVLOS (-05, -06, -07, -08).
6. Stacje elektroenergetyczne na liście obiektów z koniecznością uzgodnienia lotów
W podrozdziale UAS.NSTS-0x.040 Warunki korzystania z przestrzeni powietrznej widnieje zapis:
Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-01(do -08) wykonuje się (2) jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego danym obiektem w przypadku wykonywania operacji nad portami morskimi, lotniskami, elektrowniami, stacjami elektroenergetycznymi, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, jednostkami wojskowymi i poligonami.
W NSTS ogłoszonych z końcem 2020 r. zapis brzmiał: „nad portami morskimi, lotniskami, elektrowniami, ujęciami wody i oczyszczalniami ścieków, jednostkami wojskowymi i poligonami” a więc przybyły dodatkowo „stacje elektroenergetyczne” do listy obiektów, nad którymi przelot należy uzgodnić.
Definicję stacji elektroenergetycznej można przeczytać na wikipedii.
7. Kamizelkę ostrzegawczą można zastąpić inną odzieżą
Zapis strice o noszeniu kamizelki ostrzegawczej do lotów w ramach NSTS zastąpiono zapisem:
Warunkiem eksploatacji systemu bezzałogowego statku powietrznego jest (4) noszenie przez pilota wykonującego czynności lotnicze kamizelki ostrzegawczej lub odzieży w inny sposób identyfikującej pilota.
8. BVLOS do maks. wymiaru drona < 1 m nad obszarami słabo zaludnionymi
Ogólna zasada brzmi (na przykładzie NSTS-05 czyli BVLOS < 4 kg do 2km od pilota):
„Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg: o maksymalnym wymiarze typowym wynoszącym maksymalnie 1 metr poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) nad obszarami słabo zaludnionymi;„
Jak wspomniano wcześniej – dla dronów większych niż 1 m maksymalnego wymiaru, ale nie większych niż 3 m należy zapewnić kontrolowany obszar naziemny.
Co się nie zmieniło w NSTS?
Kilka rzeczy pozostało bez zmian:
- dalej można latać w NSTS na dronach bez nadanej klasy C0-C6;
- nie można przenosić materiałów niebezpiecznych;
- jeden pilot obsługuje w locie jeden dron;
- wymagane oznaczenie drona nr operatora;
- wymagane oświetlenie drona do lotów nocnych;
- wymagana kamizelka ostrzegawcza lub „odzież w inny sposób identyfikująca pilota”;
- wymagane szkolenie teoretyczne, praktyczne i egzamin teoretyczny do uzyskania uprawnień na NSTSy;
- wymagane zgłaszanie lotów przez system teleinformatyczny wskazany przez PAŻP;
Nowe wytyczne ogólne nr 15 i 17 wchodzą w życie z dniem 12.06.2023 r.
Wraz z nowymi NSTS Prezes ULC ogłosił dnia 1.06. oraz 6.06.2023 r. nowe wytyczne dotyczące wyznaczania stref geograficznych oraz ogólnych sposobów wykonywania operacji BSP – warto się z nimi również zapoznać.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
10 komentarzy
Świetny, jasny i z komentarzami.
Polecam CAŁY portal.
„lepiej wiedzieć jak latać niż siedzieć… i latać że szmatą”
Czyli już nie polatamy na legalu w mieście dronem fpv ,nsts-01 można wyrzucić do śmieci 🙁
ULC należy wyrzucić do śmnieci. Razem z prezesem.
Bardzo dobra analiza.
Nie rozumiem wyjaśnienia do pkt.4 „…z buforem ryzyka na ziemi i w którego granicach operator jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację…”, w wyjaśnieniu brakuj info co zrobić jak są jakieś osoby na obszarze. Mam dostać zgodę od każdego kto jest na tym obszarze?! Pozwolenie na lot ?!
Tak, dokładnie tak. Kontrolowany obszar naziemny to taki, w którym znajdują się tylko osoby, które wyrażą na to zgodę.
Czy jest gdzieś definicja typowego wymiaru drona? Jak wyznaczyć taki wymiar dla multirotorów?
Np. DJI 300 RTK – producent podaje wymiar (długość x szerokość x wysokość) bez śmigieł ok. 80x67x73cm. Gdy mierzymy bez śmigieł po przekątnej, to już wychodzi 1m. Ze śmigłami jeszcze więcej. Który z nich to „typowy wymiar”?
Wystąpiłem do ULC o wyjaśnienie tej kwestii, jak tylko dostanę odpowiedź to zostanie zawarta w niniejszym artykule.
Wiadomo coś już w sprawie interpretacji określenia „typowy wymiar”? Czy Matrice 350 albo Matrice 300 zostaną uznane jako drony powyżej 1m?
Interpretacja typowego wymiaru dla MR jest niezmienna i wynika z AMC/GM do 2019/947 i 2019/945. Jest to maksymalny wymiar wielowirnikowca mierzony jako odległość od czubek łopat śmigieł położonych na przeciwległych ramionach. Także nawet M30T wychodzi poza ten wymiar 1m.