Dron w służbie facility management w polskim oddziale Sodexo
Sodexo to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm świadczących kompleksowe usługi facility management. Polski oddział Sodexo wdrożył pilotażowy program użycia bezzałogowe statku powietrznego w celu ulepszenia i optymalizacji swoich usług. Dron o nazwie SDX służy w firmie już od października 2014 roku. Po niemalże 1,5 roku jego użytkowania zadałem Sodexo kilka ważnych pytań, m.in. o to jak użycie drona wpłynęło na jakość usług i usprawnienie procesów oraz jak firma zamierza dalej rozwijać się w tym kierunku. Na moje pytania zgodziła się odpowiedzieć pani Małgorzata Gromek, Menedżer Komunikacji w polskim oddziale Sodexo, której z tego miejsca bardzo dziękuję za poświęcony czas.
Proszę pokrótce opisać – czym zajmuje się firma Sodexo?
Sodexo projektuje, zarządza i dostarcza kompleksowe usługi wpływające na poprawę jakości życia. Jesteśmy strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie pracowników oraz partnerów biznesowych. Nasze usługi obejmują szeroko rozumiane usługi dla nieruchomości (tzw. on-site services) – to w skrócie kompleksowe rozwiązania z zakresu usług dla nieruchomości, w tym zarządzanie obsługą techniczną nieruchomości, organizację usług sprzątania, administracji, zarządzanie projektami i przeprowadzki, obsługa techniczna, zarządzanie energią, utrzymanie czystości, utrzymanie terenów zielonych, odśnieżanie, obsługa recepcji, usługi concierge, usługi pocztowe i zarządzania dokumentacją, obsługa sal konferencyjnych, usługi żywieniowe (prowadzenie restauracji, catering, obsługa imprez okolicznościowych) i ochrona. Czyli wszystko, co można tylko robić w danym budynku na rzecz pracujących w nim ludzi – tak, aby byli oni bezpieczni, zadowoleni i przede wszystkim czuli się komfortowo w miejscu pracy.
Ostatnio w mediach pojawiło się kilka informacji prasowych o pionierskich zastosowaniach dronów w polskim oddziale Sodexo. Jak długo użytkują Państwo bezzałogowy statek powietrzny na potrzeby firmy?
Na stałe w ofercie od października 2014r.
Do jakich celów wykorzystują Państwo drona w Sodexo?
Dron Sodexo nie tylko znacznie zwiększył bezpieczeństwo wykonywanych prac, obniżył koszty związane z obsługą nieruchomości, ale także uprościł i przyspieszył realizację wielu zadań. Dzięki wykorzystaniu bezzałogowca przy niewielkich nakładach finansowych, eksperci techniczni Sodexo szybko i precyzyjne zabierają informacje z trudnodostępnych miejsc, sprawdzają wiele tysięcy metrów pokryć dachowych czy kontrolują przepustowość parkingów, dróg wjazdowych oraz wyjazdowych. Urządzenie rozwiązuje problemy związane z monitorowaniem zewnętrznych powierzchni, kosztownych inspekcji czy czasochłonnej oceny stanu technicznego wysokich budynków, wież i platform. Kolejną ciekawą funkcjonalnością urządzenia jest możliwość oceny potencjalnych lokalizacji, kontrolowanie turbin wiatrowych i paneli słonecznych rozmieszczonych na dużych obszarach czy monitorowanie integralności rurociągów gazu, linii wysokiego napięcia oraz urządzeń pokrewnych. Bezzałogowiec jest także doskonałym uzupełnieniem statycznych kamer bezpieczeństwa. Może wspomagać pieszy i mobilny patrol w dużych obiektach handlowych, fabrykach, biurowcach czy parkach magazynowych. Monitorowanie na żywo całego terenu za pomocą drona, daje nie tylko możliwość szybkiego oraz przemyślanego reagowania i kierowania służb w odpowiednie miejsca, ale także znacznie obniża koszty związane z zatrudnieniem i utrzymaniem dodatkowego personelu. Małe bezpilotowe samoloty wyposażone w wyspecjalizowane aparaty cyfrowe, liczne sensory oraz kamery termowizyjne, bezdyskusyjne zrewolucjonizowały branżę Facility Management, w której de facto jesteśmy liderem.
Dzięki wykorzystaniu kamery termowizyjnej, na podstawie uzyskanych map oraz zdjęć termograficznych, eksperci Sodexo szczegółowo analizują stan izolacji termicznej nieruchomości, lokalizują niewidoczne elementy konstrukcyjne mające wpływ na występowanie mostków termicznych, określają umiejscowienia oraz rodzaje zawilgoceń, sprawdzają funkcjonowanie ciągów wentylacyjnych, miejsc przepływu powietrza, a także wykrywają nieprawidłowości w działaniu systemów grzewczych. Dron wyposażony w kamerę termowizyjną wykorzystywany jest również do inspekcji obiektów przemysłowych, takich jak kominy, chłodnie kominowe, rurociągi, wieże ciśnień czy zbiorniki. Warto podkreślić, że skrócenie czasu diagnostyki i zmniejszenie kosztów badania wiąże się ze zwiększeniem częstotliwości takich pomiarów oraz wpływa na szybką lokalizację wszelkich usterek.
Jaki dron obecnie jest na wyposażeniu i w użyciu w Państwa firmie?
Dron SDX to urządzenie złożone od podstaw z różnych podzespołów. Jest to hexacopter na ramie Tarot FY680 i sterowniku Naza v2. Pełna specyfikacja znajduje się w naszym materiale:
Kto zajmuje się jego obsługą?
Operatorem drona jest jeden z naszych stałych, etatowych pracowników. Generalnie w naszej firmie ogromną większość serwisów świadczymy z pomocą naszych własnych ludzi, znających świetnie nie tylko ekspertyzę Sodexo, ale także oczekiwania i preferencje klientów. Stawiamy na ciągłość biznesu, dlatego naturalną decyzją było dla nas zainwestowanie w szkolenie własnego pracownika. Decydując się na zakup drona i świadczenie usług facility management z wykorzystaniem tego urządzenia, stwierdziliśmy, że niewątpliwym atutem będzie zaangażowanie naszych pracowników w proces tworzenia tej nowej usługi. Dlatego ogłosiliśmy wewnętrzny konkurs wśród 2000 naszych pracowników – każdy mógł zgłosić się, aby zostać operatorem drona (oczywiście zapewnialiśmy odpowiednie przeszkolenie, wsparcie techniczne, kursy). Tym sposobem operatorem stał się jeden z pracowników naszego helpdesku technicznego. Kolega jest z zamiłowania wielbicielem nowych technologii i gadżetów.
Jakie zalety dostrzega Pani w przeszkoleniu własnego pracownika na operatora drona i czemu nie zdecydowali się Państwo na korzystanie z zewnętrznej firmy oferującej podobne usługi?
Przede wszystkim posiadanie zaufanego pracownika. Praca z dronem to nie tylko latanie, ale także (uprzednie) zapoznanie się z często poufną dokumentacją. Dlatego warto posiadać operatora „u siebie”, warto z pewnością zadbać, aby taka osoba w pełni czuła się członkiem zespołu i reprezentowała wartości firmy. Dla nas kluczowa jest etyka biznesowa – mówimy o sobie nie jako o dostawcy usług, a o partnerze w usługach. I takiej właśnie partnerskiej postawy oczekujemy od naszych pracowników. Wartości te reprezentuje także nasz operator. Jest on etatowym pracownikiem od ponad 7 lat, ale obsługa drona to część jego pracy. Na co dzień pracuje też jako operator helpdesku Sodexo w Dziale Techników Mobilnych. Bywa, że w związku z realizacją usług z pomocą drona podróżuje po całym kraju.
Jak często używany jest dron w Sodexo? Czy to są codziennie czynności, jest jakaś sezonowość?
Usługi są niezależne od pory roku to: począwszy od wszystkich zewnętrznych przeglądów budynków, poprzez zbieranie dowolnej dokumentacji o jakimkolwiek obiekcie i jego wyglądzie/kondycji w trudnodostępnych miejscach, skończywszy na monitoringu i ochronie. Usługi sezonowe to przede wszystkim pomiary termowizyjne, pomiary natężenia/wagi pokrywy śnieżnej, dokumentacja niechcianej roślinności na dachach.
Jak wcześniej wyglądało świadczenie tych samych usług, które teraz wykonuje dron?
Było to przede wszystkim droższe i o wiele bardziej czasochłonne. Żeby sprawdzić np. dach, trzeba było wynająć podnośnik, przygotować pracowników, zablokować pas, wystosować szereg odpowiednich pozwoleń, etc. Byliśmy bardzo mocno w tych działaniach uzależnieni od pogody. Teraz jesteśmy w stanie zdziałać to wszystko z pomocą drona – a jak widzimy na kamerze coś niepokojącego, wysyłamy w dane miejsca (na wspomnianym dachu) technika. Takie działanie zapewnia naszym ludziom także o wiele większe bezpieczeństwo pracy.
Czy obecnie wyobrażają sobie Państwo, by Sodexo mogło zrezygnować z drona w swojej pracy? Jest obecnie jakaś jeszcze lepsza alternatywa? Jakie korzyści z perspektywy czasu dało firmie Sodexo wykorzystanie drona?
Nie wyobrażamy! To ogromne usprawnienie w branży facility management i cieszymy się, że jesteśmy pionierem w tych działaniach. A co do konkretnych usprawnień:
- większe bezpieczeństwo naszych pracowników (dzięki funkcjom oferowanym przez drona, nie muszą oni wchodzić w trudnodostępne, niebezpieczne miejsca)
- szybkość, możliwość błyskawicznej reakcji na zapotrzebowanie ze strony klienta
- nie jesteśmy uzależnieni od pogody i nadmiernej „papierologii”, konieczności uzyskiwania pozwoleń
- optymalizacja kosztów – oferujemy oszczędności nie tylko sobie, ale także naszym klientom
- wizerunek – jesteśmy widziani jako firma innowacyjna, rozwijamy się
Czy w jakikolwiek sposób dałoby się ulepszyć obecnego drona Sodexo by był jeszcze bardziej wydajny w swojej pracy?
Cały czas nad tym myślimy i doskonalimy narzędzie. Zaczynaliśmy od zwykłej kamery i aparatu, niedawno weszliśmy w termowizję i badania ubytków ciepła z budynków naszych klientów. Nieustannie doszlifowujemy nasze dokumentacje, poprawiamy raporty, które generujemy dzięki materiałom zebranym z drona. Myślimy już nad zakupem kolejnej, lepszej jakościowo kamery do zbierania dokumentacji w trakcie badań. Rozważamy też zakup kolejnych maszyn i rozwój usług ochrony.
Bardzo dziękuję za rozmowę!
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Waga 600g? Chyba 6000 😉
Przypuszczam, że ani 600 ani 6000g (skoro ciąg tylko 1450g) – cóż, nie odpowiadamy za poprawność danych z ulotki firmy, ale zgłosiłem sprawę o wyjaśnienia tak dla zasady :]