Drony certyfikowane do kategorii otwartej i szczególnej – lista
Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie dedykowanej kategorii otwartej (OPEN) operacji zamieścił graficzną tabelę systemów BSP, które uzyskały już certyfikaty C0-C4 do lotów w pełnej kategorii otwartej jeden model z certyfikatem C6 dla kategorii szczególnej – scenariusza STS-02.
Ponieważ tabela graficzna na stronie ULC nie jest najwyższej jakości (wygląda na slajd z jakiejś innej prezentacji) – poniżej przepisałem te informacje do tabeli tekstowej:
Klasa | Producent | Typ | Model | Nazwa handlowa | Tryb niskiej prędkości | Poziom hałasu |
---|---|---|---|---|---|---|
C0 | DJI | MR | MT2SD, MT2SDCE | DJI Mini 2 SE | N.d. | N.d. |
C0 | DJI | MR | MT3PDCE, MT3PD | DJI Mini 3 | N.d. | N.d. |
C0 | DJI | MR | MT3M3VDB | DJI Mini 3 Pro | N.d. | N.d. |
C1 | DJI | MR | L2AA, L2PA, L2C | DJI Mavic 3 v2.0, Cine v2.0, Classic | N.d. | 83 dB |
C2 | AgEagle | Stałopłat | SENSEFLY EBee X, GEO, AG, TAC PUBLIC SAFETY | SENSEFLY EBee | NIE | N.d. |
C2 | DJI | MR | M30 RTK EU, M30T RTK EU | M30, M30T | TAK | 90 dB |
C2 | DJI | MR | M3E-EU, M3T-EU, M3M-EU | DJI Mavic 3 Enterprise, DJI Mavic 3 Thermal, DJI Mavic 3 Multispectral | TAK | 82 dB |
C3 | Quantum-Systems | Stałopłat | R10 | Trinity F90+ | N.d. | N.d. |
C3 | DJI | MR | M350 RTK | Matrice 350 RTK | N.d. | 97 dB |
C6 | Delair | Stałopłat | UX10-AG-C6, IR-C6, RGB-C6, AG-LE, IR-LE, RGB-LE | Delair UX10 Camera AG, IR, RGB; Longue Élongation Caméra AG, IR, RGB | N.d. | N.d. |
Wyjaśnienie
MR – Multirotor – wielowirnikowiec
N.d. – nie dotyczy
Drony od klasy C0 do C4 (czyli pięć klas: C0, C1, C2, C3, C4) dedykowane są do lotów w pełnej kategorii, która zaczyna obowiązywać od 1.01.2024 r.
Drony klasy C5 i C6 są dedykowane do kategorii szczególnej w scenariuszach standardowych europejskich – odpowiednio: STS-01 i STS-02.
Więcej o dronach z certyfikatami i o ośrodkach certyfikujących w Polsce:
- DJI Mavic 3 z certyfikatem C1
- SenseFly Ebee z certyfikatem C2
- Delair pierwszym dronem z certyfikatem C6
- Podmioty certyfikujące drony w Polsce
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
10 komentarzy
Jeśli DJI Mini 3 Pro otrzyma klasę C0 i jest do kategorii otwartej to czy można nim będzie latać w kategorii szczególnej?
Na ten moment można będzie nim latać w kategorii szczególnej na podstawie NSTS, od 2026 roku kategoria szczególna to przede wszystkim STS-01 dla dronów klasy C5 i STS-02 dla dronów klasy C6, zatem Mini 3 Pro z C0 się do nich nie zalicza.
C1 | DJI | MR | EB3WB | (DJI Air 3) | n.d. | 81dB
Witam! Z kategorią pilota A2 ile można latać najbliżej ludzi dronami C1 np. Air3
Chodzi mi zwłaszcza, czy w trybie np. Cinema jak ustawie w kontrolerze prędkość na max. 3m/s mogę dronami z C1 latać 5 metrów od ludzi z uprawnieniami A2 ??
W A2 można latać 5m od ludzi w trybie niskiej prędkości lub 30m od ludzi bez tego trybu, warunkiem jest jednak by dron posiadał certyfikat C2. Bez tego loty jedynie 50m w poziomie od ludzi. Oczywiście w obu przypadkach potrzebne są uprawnienia A2 dla pilota.
Nic nie rozumiem – czy jeśli zakupiłem używanego mini2 w tym roku i zdałem egzamin A1 i A3 coś się dla.mnie zmienia? Jeśli tak to co muszę zrobić?
DJI Mini 2 nie dostanie certyfikatu C0, ale waży < 250g więc na razie można nim normalnie latać w A1. Mogą się w przyszłości pojawić strefy geograficzne tylko dla dronów z certyfikacją i wtedy nie będzie tam można nim polecieć.
Czy dronem DJI Air 3 będzie można latać na A1/A3 (wg. informacji ma certyfikat c1 ?) Jeśli tak to gdzie? i jak wypada w porównianiu do Air2
Z certyfikatem C1 można latać w podkategorii A1 kategorii otwartej (starać się unikać celowego przelotu nad ludźmi). Air 2 jeśli nie dostanie klasy to tylko w A3 – 150m od zabudowy i ludzi.
A chyba nie dostanie