Drony na służbie – nowe regulacje
Drony coraz intensywniej opanowują przestrzeń powietrzną, są przyszłością dla wielu sektorów i coraz częściej wykorzystuje się je do celów cywilnych, powierza zadania kontrolne, nadzorcze czy transportowe. Unia Europejska widząc skalę zjawiska wprowadziła w lipcu zeszłego roku rozporządzenie, które przewiduje obligatoryjną akredytację dla jednostek certyfikujących bezzałogowe systemy. W rezultacie pod koniec 2019 roku Polskie Centrum Akredytacji otworzyło ścieżkę akredytacyjną w obszarze bezzałogowych systemów powietrznych.
„Do tej pory producenci BSP komercyjnych deklarowali parametry w karcie dołączonej do bezzałogowca. Nie było zaawansowanych regulacji uwzględniających bezpieczeństwo zarówno operatora, jak i osób postronnych mających do czynienia z bezzałogowcem. Certyfikacja doprowadzi do tego, że systemy komercyjne (BSP) będą przebadane i przetestowane. Będziemy wiedzieli jaka elektronika jest w środku. Będziemy mieli pewność, że można jej zaufać, że nie zawiedzie w kluczowym momencie i nie spowoduje niebezpieczeństwa dla użytkownika czy osób postronnych.” – Michał Wąsiewicz, Rzecznik Prasowy – Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
Z końcem 2019 roku Polskie Centrum Akredytacji otworzyło formalną ścieżką umożliwiającą składanie wniosków o akredytację jednostek oceniających zgodność do celów notyfikacji w zakresie bezzałogowych systemów powietrznych.
„Nowa regulacja europejska wymaga od dostawcy, producenta bezzałogowych systemów powietrznych zaangażowania jednostek notyfikowanych, które aby uzyskać taki status, muszą mieć stosowną akredytację.” – Krzystof Woźniak, Kierownik Działu Akredytacji Inspekcji, Cetryfikacji Wyrobów i Osób – Polskie Centrum Akredytacji
O wpis na listę notyfikowanych jednostek UE do certyfikowania BSP stara się Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Na dziś, w żadnym kraju europejskim nie powołano jeszcze jednostek notyfikowanych do tego celu.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Cześć! Czy wiadomo coś więcej na temat czy modele dronów np. od DJI, które dopiero wejdą na rynek w tym roku, będą zgodne z wymogami regulacji UE wchodzących od lipca? To jest, że np. nowe modele <900g będą w pełni zgodne z nową kategorią C1? Dzięki 🙂
Na pewno te, które wejdą od lipca 2020 będą musiały mieć klasę nadaną, a wcześniejsze to nie wiem.