PoradyPrawo

Drony na uwięzi – jak nimi latać?

Drony na uwięzi – choć nie tak popularne jak klasyczne „wolno latające” (w domyśle: nie związane z podłożem) bezzałogowce – mają sporo zalet, a do najistotniejszych z nich należy praktycznie nieograniczony czas przebywania w powietrzu z racji zasilania BSP bezpośrednio z ziemi, a także szybka przewodowa transmisja sygnału na ziemię.

Ponadto drony na uwięzi (ang. tethered drones) mają naturalny ogranicznik odległości i wysokości lotu wynikający z długości samej uwięzi więc uznawane są za nieco bezpieczniejsze w kontekście używania ich w pobliżu lotnisk. Ograniczenie to nie jest jednakowe dla wszystkich modeli tego typu dronów, bowiem są już dostępne na rynku drony na uwięzi wyposażone również w baterię, która pozwala na lot w razie zerwania uwięzi. Pomijając jednak ten aspekt powstaje pytanie o zasady użytkowania takich dronów. Czy są one różne (mniej restrykcyjne) w stosunku do dronów wolno latających?

W rozważaniu zasad lotów dla dronów na uwięzi możemy ograniczyć się do lotów VLOS wielowirnikowcami (MR) o MTOM do 25 kg. Znacząca większość dronów na uwięzi to stosunkowo ciężkie wielowirnikowce o maksymalnej masie nie przekraczającej 25 kg, a sama uwięź powoduje, że są to loty w zasięgu wzroku pilota (VLOS) o ile jest on na miejscu operacji.

Co na to prawo europejskie? Rozporządzenie 2018/1139, 2019/945, 2019/947 i Easy Access Rules

Ponieważ od 31.12.2020 r. w Polsce (i nie tylko) obowiązuje prawo europejskie dla dronów to w pierwszej kolejności przepisów dla BSP na uwięzi powinniśmy szukać w unijnych rozporządzeniach.

Weźmy na warsztat rozporządzenie bazowe, które stanowi podwaliny pod rozporządzenie wykonawcze i delegowane – chodzi oczywiście o rozporządzenie 2018/1139 z 4 lipca 2018 r. („w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego”). Mamy tutaj ZAŁĄCZNIK I – Statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d). Statki, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d to „(…) statki powietrzne wymienione w załączniku I, których operacje wiążą się z niskim ryzykiem dla bezpieczeństwa lotniczego, ani do uczestniczącego w nich personelu i organizacji, chyba że dany statek powietrzny otrzymał certyfikat, lub uznano, że otrzymał certyfikat, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008”.

W Załączniku I na końcu znajduje się interesujący nas zapis:

2, Ponadto niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do:
a) statków powietrznych na uwięzi bez układu napędowego, w przypadku gdy maksymalna długość uwięzi wynosi 50 m, i gdzie:
(i) MTOM statku powietrznego, łącznie z ładunkiem, jest mniejsza niż 25 kg; lub
(ii) w przypadku statków powietrznych lżejszych od powietrza, ich maksymalna nominalna objętość jest mniejsza niż 40 m3;
b) statków powietrznych na uwięzi, których MTOM jest nie większa niż 1 kg.

ZAŁACZNIK I – rozporządzenie 2018/1139

A więc:

  • dla dronów na uwięzi (z napędem) o masie MTOM < 1 kg europejskie rozporządzenie nie ma w ogóle zastosowania
  • rozporządzenie to nie ma również zastosowania dla BSP na uwięzi o maksymalnej długości 50 m i bez napędu (balon, latawiec) o ile MTOM < 25 kg lub (dla statków lżejszych od powietrza) ich nominalna objętości < 40 m3.

Szukając zapisów w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/947 („w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych”) okazało się, że jedyne wzmianki o „tethered drones” w tym rozporządzeniu są w Dodatku 1 do rozporządzenia dotyczącym stosowania scenariusza standardowego STS-01, a konkretnie zapewnienia kontrolowanego obszaru naziemnego:

Operacje z użyciem systemów bezzałogowych statków powietrznych zgodnie z STS-01 muszą spełniać wszystkie poniższe warunki: (…) muszą być wykonywane na kontrolowanym obszarze naziemnym, w skład którego wchodzą: (…) w przypadku operacji z użyciem BSP na uwięzi promień równy długości uwięzi plus 5 m, wychodzący z punktu, w którym uwieź ma punkt mocowania na powierzchni Ziemi;

Dodatek 1 do 2019/947

Jest to praktycznie jedyny fragment całego rozporządzenia, w którym znajdziemy odniesienie dotyczące BSP na uwięzi.

Z kolei zaglądając do drugiego obowiązującego rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 („w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich”) informacje związane z dronami na uwięzi znajdziemy w następujących częściach:

  • CZĘŚĆ 3 – Drony klasy C2
  • CZĘŚĆ 4 – Drony klasy C3
  • CZĘŚĆ 16 – Drony klasy C5

W powyższych informacji wynikają póki co dwie kwestie:

  • dronami na uwięzi można latać w kategorii otwartej (w podkategorii A2 i A3), bowiem drony klasy C2 i C3 dedykowane do kategorii otwartej (A2/A3) są przewidziane również w opcji „na uwięzi”;
  • dronami na uwięzi można latać w kategorii szczególnej w scenariuszu STS-01, bowiem dron klasy C5 jest również przewidziany w opcji „na uwięzi” co wynika już z rozporządzenia 2019/947 i zapisów dla STS-01;

Z podstawowych europejskich aktów prawnych i nie tylko pozostało zweryfikować jeszcze Easy Access Rules for UAS (2019/945 i 2019/947) czyli dokument, który zawiera materiały doradcze/poradnikowe i akceptowalne sposoby spełnienia wymagań wynikających z rozporządzeń 945 i 947 oraz z metody SORA analizy ryzyka.

Krótka analiza Easy Access Rules for UAS wykazała, że drony na uwięzi są uwzględniane (ponownie) jako drony klasy C2 i C3, a także drony C5 używane do STS-01, a więc nic nowego. Ponad to jednak – w przypadku wnioskowania o zezwolenie na operację poza scenariuszem standardowym – dron na uwięzi może być potraktowany jako sposób na obniżenie klasy ryzyka na ziemi poprzez zastosowanie mitygacji M1:

To z kolei dostarcza nam dodatkowej informacji:

  • drony na uwięzi mogą być stosowane w kategorii szczególnej poza scenariuszem standardowym (w operacjach na zezwolenie na podstawie PDRA S-01 lub poza PDRA).

Szukając jeszcze głębiej informacji o dronach na uwięzi w prawie UE trafiłem jeszcze na easowskie FAQ nr. 132034, czyli proste pytanie i odpowiedź o następującej treści:

Czy loty na uwięzi są objęte zakresem rozporządzenia UE w sprawie bezzałogowych statków powietrznych? Co z przywiązanymi i nieprzywiązanymi statkami powietrznymi latającymi swobodnie?
Odpowiedź: Tak. Zasadniczo rozporządzenie UE dotyczy wszystkich bezzałogowych statków powietrznych na uwięzi, o masie powyżej 1 kg i posiadających układ napędowy. Jeśli są to przywiązane statki powietrzne latające swobodnie (takie jak latawce), rozporządzenie UE w sprawie bezzałogowych statków powietrznych ma zastosowanie tylko wtedy, gdy ich masa przekracza 25 kg. Zmiana tego wymogu wymagałaby zmiany rozporządzenia podstawowego, a nie można tego zrobić za pomocą rozporządzenia wykonawczego. Swobodnie latające statki powietrzne i nie będące na uwięzi o masie mniejszej niż 250 g nie muszą spełniać żadnych wymogów.

FAQ pochodzi z 26.10.2021 r. i zasadniczo jest to powtórzenie tego, co zostało już przeze mnie wskazane w rozporządzeniu bazowym na początku.

CableGuard - FLYFOCUS - polski dron na uwięzi zasilany z ziemi
Źródło: http://flyfocus.pl/

Co na to polskie akty prawne?

Powyższy temat prawa europejskiego mógłby zamknąć już temat dronów na uwięzi, ale pamiętajmy, że ULC wydał jeszcze Wytyczne Prezesa ULC zarówno dotyczące ogólnych zasad lotów i eksploatacji BSP (Wytyczne nr 7/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych) a także wytyczne dla poszczególnych krajowych scenariuszy standardowych NSTS – w tym przypadku warto zajrzeć do odpowiednika STS-01, czyli NSTS-02 – operacje VLOS dronem wielowirnikowym (MR) o MTOM do 25 kg.

Okazuje się, że wytyczne dla NSTS-02 nie rozróżniają dronów na uwięzi od wolno latających BSP, a zatem zapisy NSTS-02 mają zastosowanie dla jednych i drugich. To samo dotyczy wytycznych „w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu SBSP” – brak wzmianek o lotach na uwięzi i odróżnienia ich od lotów wolnych BSP.

Zajrzałem jeszcze na stronę PAŻP, bowiem w przestrzeniach CTR Agencja mogłaby wprowadzić ewentualnie jakieś rozróżnienie dla dronów na uwięzi, ale i tu nie znalazłem żadnych dodatkowych informacji.

Podsumowanie

Najważniejszy zapis z rozporządzenia bazowego 2018/1139 głosi, iż prawo europejskie dla dronów nie obejmuje BSP na uwięzi z napędem jeśli waga drona (MTOM) nie przekracza 1 kg.

Powyżej 1 kg masy maksymalnej drona na uwięzi prawo europejskie ma już zastosowanie (chyba, że dron nie ma napędu – jest balonem lub latawcem z ograniczeniem do 50 m długości uwięzi, 25 kg MTOM tudzież objętości < 40 m3).

Loty dronów na uwięzi z napędem są możliwe zarówno w kategorii otwartej jak i szczególnej.

W przypadku kategorii otwartej mogą to być drony klasy C2 (< 4 kg) i C3 (< 25 kg), a więc zarówno w podkategorii A2 i A3, ale dronem na uwięzi nie posiadającym klasy również można wykonać taki lot w podkategorii A3 – z zastosowaniem zasad tej kategorii (>150 m od zabudowy i osób postronnych).

W przypadku dronów na uwięzi stosowanych w kategorii szczególnej mamy opcje lotów na zasadach NSTS (docelowo NSTS-02 czyli MR o MTOM < 25 kg na zasadach VLOS) lub STS-01 z klasą C5. Wychodząc poza scenariusze standardowe i występując o zezwolenie na operację posiadanie drona na uwięzi będzie dodatkowym atutem i daje możliwość zastosowania mitygacji M1 obniżającej ryzyko operacji na ziemi (iGRC).


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

EASA udostępniła narzędzie Critical Area Assessement Tool

Następny

Aktualne dane statystyczne operatorów i pilotów dronów - źródło: ULC, 19.09.2024

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *