EASA opublikowała wytyczne dla operacji nad liniami kolejowymi
Dnia 4.10.2024 r. ukazało się drugie wydanie dokumentu „Wytyczne dotyczące operacji bezzałogowych statków powietrznych w kategorii otwartej i szczególnej – odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/947”, w którym główną zmianą jest „Wprowadzenie warunków eksploatacji systemów BSP w kategorii otwartej nad liniami kolejowymi”.
Wydanie nr 2 aktualizuje pierwsze wydanie wytycznych, które po raz pierwszy zostały opublikowane 31.01.2024 r. przez EASA. W aktualnym wydaniu pojawiły się dwie istotne zmiany:
- Część A.I – Wprowadzenie tabeli podsumowującej warunki przelotu nad linią kolejową
- Część A.I.4 – Dodanie akapitu dotyczącego najlepszych praktyk w zakresie przelotów nad liniami kolejowymi
Pełna wersja wskazówek od EASA w PDF znajduje się tutaj (link pobiera PDF). Poniżej prezentuję te konkretne nowo dodane fragmenty w wydaniu nr 2:
Poniżej spolszczony (powyższy) rozdział 4. Najlepsze praktyki przelotów nad liniami koleowymi, który jest rozwinięciem tego, co zostało przestawione w tabeli powyżej:
Podczas planowania operacji SBSP w kategorii otwartej nad liniami kolejowymi należy wziąć pod uwagę następujące elementy:
1) Zawis i loty ciągłe nad liniami kolejowymi lub wzdłuż nich stwarzają duże ryzyko dla osób trzecich, które nie są zaangażowane w operacje SBSP, dlatego należy ich zawsze unikać, chyba że są wykonywane we współpracy z przewoźnikiem(-ami) kolejowym(-ymi).
2) Przeloty (polegające na przecięciach linii, bez zawisu lub stałego lotu wzdłuż) nad liniami kolejowymi w kategorii otwartej są możliwe pod następującymi warunkami:
a) utrzymywana jest minimalna wysokość co najmniej 20 metrów nad linią kolejową;
b) stosuje się taką trajektorię lotu BSP, która minimalizuje czas przelotu nad linią kolejową (np. prostopadłej do linii kolejowej);
c) pilot znajduje się w miejscu lotów co umożliwia mu utrzymanie zasięgu wzroku nawet w przypadku przyjazdu pociągu. Pilot powinien również być w stanie widzieć/obserwować ruch na linii kolejowej;
d) nie ma żadnych poruszających się pociągów.
3) Operacje w bliskim sąsiedztwie (nie bezpośrednio nad) torami kolejowymi w kategorii otwartej są możliwe pod warunkiem, że BSP jest utrzymywany w bezpiecznej odległości od nich (np. przynajmniej z zachowaniem zasady 1:1 odległości od torów kolejowych).Uwaga: w przypadku gdy tory kolejowe są już objęte strefą geograficzną – zakazy, warunki lub zezwolenia na loty dla strefy geograficznej mają pierwszeństwo przed niniejszym materiałem.
Guidelines for UAS operations in the open and specific category – Ref to Regulation (EU) 2019/947 – Issue 2 (4.10.2024)
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy