EASA proponuje nowe regulacje dotyczące lotów dronów
EASA czyli Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (European Aviation Safety Agency) ma nowe propozycje na uregulowanie rynku dronów w całej Europie. Celem jest zapewnienie odpowiedniego rozwoju branży dronów, ale z zachowaniem odpowiedniego bezpieczeństwa.
Obecnie prawo w kwesti użytkowania dronów jest regulowane indywidualnie w każdym państwie europejskim. W Polsce jest to głównie ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze oraz kilka innych rozporządzeń, które zawierają bardziej sprecyzowane zapisy odnośnie rodzajów lotów (VLOS/BLOS), licencjonowania (UAVO), badań lekarskich i inne. EASA chce jednak możliwe szybko wprowadzić ramy prawne, które będą wspólne dla wszystkich państw europejskich.
Pierwsza ważna propozycja to cheć wprowadzenia jasnego podziału dronów na kategorie:
- OPEN – to kategoria otwarta, do latania dronami w tej kategorii nie będą potrzebne licencje, ale istnieje szereg ograniczeń co do ich zastosowania np. określona maksymalna waga drona, loty zdala od lotnisk, zabudowań, do wysokości 150m i tylko VLOS (w zasięgu wzroku).
- SPECIFIC – kategoria, w której pilotowanie dronów jest obarczone większym ryzykiem i wymaga licencji oraz przestrzegania nałożonych ograniczeń (coś, jak obecne komercyjne wykorzystanie dronów licencjonowane przez ULC). Do obecnych wymogów stawianych przez ULC mogą jednak dojść kolejne jak np. certyfikacja samego drona, a nie tylko jego operatora czy w przypadku operowania w pobliżu ludzi – wymóg posiadania systemu ratunkowego drona.
- CERTIFIED – kategoria, do której zaliczać się będą głównie duże bezzałogowce i reguły lotów będą podobne jak dla załogowych statków powietrznych; drony z klasy „Certified” będą brane pod uwagę w normalnym ruchu lotniczym, będą musiały być wyposażane w urządzenia do nawigacji oraz odczytywania ich pozycji na radarze (transponder), do ich użytkowania będą potrzebne specjalne licencje.
Pełny tekst przygotowanego przez EASA dokumentu zawierającego propozycję regulacji prawnych lotów dronów na terenie Unii Europejskiej znajduje się pod adresem: http://pl.scribd.com/doc/258610853/EASA-Concept-of-Operations-12-03-2015.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
System ratunkowy drona? rozumiem, że po prostu tryb failsave…
No właśnie niekoniecznie, jeśli chodziłoby tylko o failsafe to nie nazywali by tego „impact limiting energy devices” co może oznaczać np. spadochrony ratunkowe.