AktualnościAplikacjeZe Świata

EASA udostępniła narzędzie Critical Area Assessement Tool

EASA na swojej platformie cyfrowej EASA Innovative Air Mobility Hub uruchomiła publiczną wersję swojego narzędzia do określania „obszaru krytycznego” – Critical Area Assessement Tool.

Critical Area Assessement Tool jest modułem EASA Innovative Air Mobility (IAM) Hub, który jest platformą cyfrową, która łączy wszystkich interesariuszy europejskiego systemu Innowacyjnej Mobilności Powietrznej (IAM), skupiającego miasta, regiony, władze krajowe, UE, operatorów i producentów. Głównym celem jest ułatwienie bezpiecznego, pewnego, wydajnego i zrównoważonego wdrażania praktyk IAM. Platforma została uruchomiona w grudniu ubiegłego roku 2023.

Ocena obszaru krytycznego jest jednym z etapów procesu SORA oceny ryzyka na ziemi i może być to proces dość złożona ze względu na mnogość czynników, które wpływają na ocenę obszaru. Oczywiście operatorzy SBSP mogą korzystać z domyślnej wartości obszaru krytycznego zaproponowanej w metodologii SORA lub zdecydować się na określenie dokładniejszej wartości obszaru krytycznego, aby wykazać niższą klasę ryzyka naziemnego. W tym celu, a także aby wspierać zharmonizowane podejście do obliczania obszaru krytycznego oraz wesprzeć operatorów w precyzyjnym określaniu ryzyka naziemnego EASA opracowała wspomniane narzędzie – Critical Area Assessment Tool (CAAT).

CAAT może być używany przez wnioskodawców (operatorów wnioskujących o zezwolenia na operacje na podstawie SORA) aby wykazać, że ich operacja przy użyciu konkretnego drona może być sklasyfikowana w niższej klasie ryzyka naziemnego w porównaniu z tą przypisaną w tabeli klas ryzyka naziemnego SORA (iGRC). Obniżenie klasy ryzyka naziemnego może zostać zgłoszone w kroku 2 procesu SORA na podstawie poczynionych obliczeń krytycznego obszaru naziemnego i wykazaniu, że jest on mniejszy niż z góry założony obszar dla drona o danym maksymalnym wymiarze charakterystycznym.

Narzędzie dostępne jest tutaj po uprzednim zarejestrowaniu/zalogowaniu się do platformy EASA Innovative Air Mobility (IAM) Hub. Z kolei tutaj udostępniam (PDF, wersja EN) wskazówki do szacowania krytycznego obszaru naziemnego dla metodologii SORA.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Ruszyły zapisy na EASA IAM Implementation Forum - 22-23.10.2024

Następny

Drony na uwięzi - jak nimi latać?

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *