EASA uruchamia europejski Innovative Air Mobility Hub
Termin Innovative Air Mobility Hub (IAM) tłumaczony jako Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej, oznacza cyfrową platformę wymiany informacji na temat taksówek powietrznych i dronów.
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opisuje IAM jako wyjątkową platformę cyfrową skupiająca wszystkich uczestników systemu europejskiego zainteresowanych rozwojem dronów. Wliczają się do nich miasta, regiony, władze krajowe, operatorów i producentów systemów BSP. Podstawowym celem jest ułatwienie bezpiecznego, wydajnego i zrównoważonego wdrażania praktyk IAM w życie. Jest to zarazem realizacja punktu nr 7 z Europejskiej Strategii dla Dronów 2.0 (Drones Strategy 2.0) ogłoszonej rok temu.
EASA utworzyła specjalną grupę zadaniową złożoną z kluczowych uczestników europejskiego ekosystemu IAM. Strony reprezentują zróżnicowany zakres wiedzy specjalistycznej, co ma zapewnić kompleksowe podejście do wdrażania IAM w Europie. Grupa zadaniowa jest zorganizowana wokół miast i regionów, obejmuje także operatorów, producentów i krajowe władze lotnicze: Airbus, Droniq, ADP, Hamburg City, Paris City, FOCA, BMDV Germany, TRAFICOM, DGAC France, SKEYES, DG MOVE, Google Wing, Lilium, Volocopter, Dronus, Manna, Aeroporti di Milano, miasto Helsinki, region Paryża.
Platforma składa się z pięciu modułów, które będą wprowadzane stopniowo:
- Projektowanie dronów i eVTOL: platforma IAM służy jako źródło informacji na temat wszystkich dronów i elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (eVTOL) przeznaczonych do operacji w Europie.
- Zasady i regulacje: dostęp do aktualnych zasad i przepisów regulujących praktyki IAM.
- Karty wiedzy i informacji: repozytorium niezbędnej wiedzy, najlepszych praktyk i spostrzeżeń.
- Autoryzacja operacji:
- jak obsługiwać drona
- państwa członkowskie mogą bezpiecznie wymieniać zezwolenia na operacje w ramach ograniczonego obszaru
- Dane geograficzne: kompleksowe dane geograficzne wspierające operacje dronów i eVTOL w Europie
Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską i Parlament Europejski. Więcej informacji można przeczytać na podstronie EASA dedykowanej IAM.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy