Europejskie rozporządzenie bazowe dziś wchodzi w życie
Dziś – 11 września 2018 roku – wchodzi w życie rozporządzenie bazowe (NBR – New Basic Regulation) w sprawie wspólnych zasad lotów dronów, ich certyfikacji i rejestracji na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej. Rozporządzenie bazowe ma charakter ogólny, ramowy i nie zawiera póki co żadnych szczegółów, jest raczej informację o tym, co się zmieni w niedalekiej przyszłości (liczonej raczej w latach niż w miesiącach). Szczegółowe zmiany zostaną opisane i wdrożone w życie w krajach członkowskich poprzez dwa inne rozporządzenia. Na nie przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać.
Rozporządzenie bazowe daje bardzo ogólne pojęcie o tym, co znajdzie się w kolejnych rozporządzeniach wykonawczym i delegowanym. Nie mniej na jego podstawie można już teraz powiedzieć, że Parlament Europejski poprzez swoje rozporządzenia:
- wprowadzi nowy podział lotów dronów – nie będą to po prostu loty rekreacyjne i sportowe lub inne (w domyśle „komercyjne”), nie będzie też prostego podziału na VLOS/BVLOS – wszystko zostanie zastąpione podziałem na 3 kategorie operacji lotniczych z użyciem BSP: kategoria otwarta, specjalna i certyfikowana; podział wynika przede wszystkim z analizy ryzyka lotów, a z kolei samo ryzyko wynika z wagi dronów, prędkości, generowanego hałasu, czy zabranego na pokład wyposażenia;
- wprowadzi kategorię otwartą (tzw. Open), do której będzie się zaliczać zdecydowana większość obecnych komercyjnych modeli DJI/Yuneec/Parrot itd. Kategoria Open będzie zawierać 5 klas dronów: od C0 do C4, a do każdej z tych klas będą przyporządkowane rodzaje operacji, które będą mogły wykonywać; po okresie przejściowym każdy dron dostępny na rynku europejskim będzie musiał przynależeć do jednej z tych klas; maksymalna wysokość lotów w tej kategorii będzie wynosiła 120m nad terenem a loty BVLOS nie będą dopuszczone w tej kategorii;
- określi wymogi dotyczące projektowania, produkcji, obsługi technicznej i eksploatacji statków powietrznych, a także ich silników, śmigieł, części, wyposażenia nieinstalowanego i wyposażenia do zdalnego sterowania statkami powietrznymi;
- określi mechanizmy rejestracji operatorów dronów, ich bezzałogowców oraz ich znakowania (dla maszyn powyżej 250g, ale bez względu na ich zastosowanie – zarówno modele zdalnie sterowane jak i drony do użytku komercyjnego);
- określi wymagania do uzyskania nowego uprawnienia dla operatorów dronów – LUC (Lightweight UAS Operator Certificate) – i zasady transformacji krajowych uprawnień w uprawnienia europejskie (prawdopodobne może być przejście szkolenia uzupełniającego);
Rejestracja operatorów i oznakowanie dronów powyżej 250g
Zarówno dla modelarzy jak i dla komercyjnych operatorów w Polsce największą zmianą będzie obowiązek rejestracji, który wystąpi w przypadku użytkowania dronów masie większej niż 250 g.
Operatorowi zostanie przydzielony unikalny numer rejestracyjny składający się z 2 liter oznaczających państwo rejestracji oraz 8 cyfr (np. PL12345678). Całość ma odbywać się przez elektroniczny system rejestracji. Przydzielony operatorowi numer posłuży do oznakowania przez niego dronów, które użytkuje (i ważą powyżej 250g). Co ciekawe – rozporządzenie nie dzieli operatorów komercyjnych od modelarzy – obowiązek rejestracji i znakowania będzie dotyczył obydwie grupy użytkujących bezzałogowce powyżej 250g.
Elektroniczny rejestr będzie zawierał dane operatora (podstawowe tj. imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail). Wgląd w te dane będą miały instytucje pełniące nadzór lotniczy, wybrane służby np. policja oraz… państwa członkowskie.
Nie trzeba się jednak spieszyć! Obowiązek rejestracji będzie obowiązywał dopiero od momentu wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego. Jego data publikacji nie jest znana. W dodatku zastosowanie przepisów unijnych może zostać odroczone przez państwa członkowskie. Za https://latajlegalnie.com/:
Jak w każdym przypadku prawa europejskiego państwa członkowskie będą mogły podjąć decyzję o odroczeniu stosowania nowych przepisów na określony czas. Takie przypadki były powszechne, chociażby pod rządami poprzedniego rozporządzenia bazowego więc na dobrą sprawę nie wiemy, kiedy realnie dotkną nas nowe przepisy – najpierw muszą zostać one opracowane, potem przyjęte, musi minąć okres zawieszenia a następnie ewentualnego odroczenia stosowania. Jednak stawiałbym na 2019 – 2020 rok, więc warto zacząć przyglądać się tematowi.
– pisze pan Mikołaj Doskocz, radca prawny z Kancelarii Prawa Lotniczego LATAJ LEGALNIE.
Źródła:
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R1139&from=PL
- http://www.ulc.gov.pl/pl/publikacje/wiadomosci/4443-informacje-na-temat-nowych-unijnych-przepisow-dotyczacych-bezzalogowych-statkow-powietrznych
- http://www.ulc.gov.pl/_download/wiadomosci/Projekt_rozporz%C4%85dze%C5%84_UE_w_sprawie_BSP.pdf
- https://latajlegalnie.com/2018/08/27/nowe-przepisy-dla-dronow-parlament-europejski-przyjal-rozporzadzenie-bazowe/
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy