AktualnościZe Świata

geoBZYG – polski dron na InterGeo 2018

geoBZYG to kolejny – obok produktów krakowskiej firmy FlyTech UAV – polski bezzałogowiec, który był prezentowany na ostatniej edycji targów geodezyjnych InterGeo 2018 (16-18 października b.r. we Frankfurcie n. Menem).  Spotkał się z bardzo pozytywnymi opiniami. Zapytaliśmy firmę MSP – producenta geoBZYG’a – o szczegóły tej konstrukcji i powody dużego zainteresowania tym dronem.

O powstaniu systemu geoBZYG zadecydowały spostrzeżenia z kilku poprzednich edycji targów Intergeo, na których wielu wizytujących stoisko MSP pytało o sprawne narzędzie do szybkiej i wiarygodnej inwentaryzacji niewielkich przestrzeni oraz prowadzenia prostych analiz 3D (obliczanie objętości). Oferta producentów gotowych rozwiązań nie do końca odpowiadała takim potrzebom, gdyż rozwiązania uniwersalne – chociaż mogły realizować takie zastosowania – były niewyspecjalizowane i przez to bardziej uciążliwe w zastosowaniu, oczekiwano większej wydajności, były zbyt delikatne i mało odporne na trudniejsze warunki pogodowe i terenowe. geoBZYG jest odpowiedzią na takie oczekiwania. Został przygotowany na bazie wielowirnikowca, który powstał wcześniej w firmie i był przeznaczony do obserwacji (wyposażony był w mini-głowicę dwu-kamerową). Po wielu miesiącach prac studialnych, testów powstał fotogrametryczny system bezzałogowy oparty o cztero-wirnikowiec – geoBZYG.

geoBZYG - MSP
Źródło: MSP

Główną ideą przy powstaniu systemu była prostota obsługi – system ma być narzędziem do pracy. Cechuje go minimalizm, czy też bezkompromisowość, wyrażające się unikaniem nieprzydatnych w intensywnym i efektywnym wykonywaniu pracy cech i czynności obsługowych.

System transportowany jest w dedykowanej walizce, mieszczącej się w małym samochodzie. W skład systemu, prócz platformy bezzałogowej, wchodzą trzy pakiety akumulatorów, panel kontrolny, ładowarki do pakietów oraz do panelu.

Wraz z systemem dostarczane jest oprogramowanie do planowania trasy oraz (opcjonalnie) oprogramowanie do przetwarzania danych (automatyczne generowanie ortofotomapy i NMPT) i analiz (obliczenia objętości np. hałd).

Sama platforma jest bardzo lekka (1.8 kg MTOM) i mała, poręczna.

geoBZYG - MSP
Źródło: MSP

Obsługa systemu polega na:

  • przygotowaniu trasy – prosta i intuicyjna, dedykowana aplikacja pozwala na przygotowanie planu lotu na tablecie lub notebooku w terenie, bezpośrednio przed lotem lub, oczywiście, z wyprzedzeniem w biurze;
  • platforma bezzałogowa po wyjęciu z walizki i zapięciu dedykowanego pakietu uzbraja się i gotowa jest do startu zaraz po ustaleniu sygnału GPS;
  • start, lot i lądowanie przebiegają w trybie autonomicznym, w razie potrzeby lot i manewry platformy można korygować przy użyciu pulpitu kontrolnego;
  • w celu wykonania następnego lotu należy przygotować i wgrać do systemu platformy kolejny plan lotu i wymienić akumulator napędowy – całość zajmuje 2-4 minuty.

Zdjęcia i parametry lotu zapisywane są na karcie SD, która może być wyjęta celem zgrania danych dopiero na koniec dnia. Zdjęcia są geotagowane na bieżąco w locie, więc użytkownik dysponuje materiałem zdatnym do natychmiastowej obróbki.

Parametry lotu i tryb wykonywania zdjęć są zoptymalizowane w sposób umożliwiający uzyskanie długiego dystansu lotu, a przez to wyjątkowej wydajności systemu fotogrametrycznego. Platforma geoBZYG lata z dużą prędkością – 10 m/s.

geoBZYG - MSP
Źródło: MSP

Kamera wykonuje zdjęcia co określony dystans, zachowując duże pokrycie podłużne (70-80%). Zakręty geoBZYG wykonuje w trybie samolotowym, co zaoszczędza relatywnie sporo energii podczas manewrów. Sumarycznie, system umożliwia pozyskanie zdjęć dla obszaru do 40 ha w jednym locie (do 20 minut). Uwzględniając bardzo szybką obsługę pomiędzy lotami można sprawnie pozyskać dane dla sporych powierzchni w ciągu dnia.

Kamera RGB o rozdzielczości 5 MPx i z obiektywem 8.5 mm pozwala na otrzymanie piksela terenowego o rozmiarze odpowiednio 2/4/6 cm z wysokości 50/100/150 m.

Oprogramowanie do przetwarzania danych, które opcjonalnie dostarczane jest wraz z systemem, jest także maksymalnie uproszczone i nie wymaga od użytkownika żadnych czynności, prócz wskazania folderu z danymi wejściowymi i folderu do zapisu produktów: ortofotomapy i numerycznego modelu pokrycia terenu. Posiada moduł do analizy objętości hałd, nasypów i wykopów. Wystarczy obrysować kontur podstawy obiektu i program wylicza objętość. Funkcjonalność, o którą pytają budowniczowie dróg, kopalnie odkrywkowe, zakłady przerobu kruszyw, itp.

geoBZYG - MSP
Źródło: MSP
geoBZYG - MSP
Źródło: MSP

System geoBZYG jest stworzony do wydajnej pracy. Przestrzenna konstrukcja kompozytowa cechuje się lekkością i sztywnością, jest trwała i stabilna, odporna na trudną eksploatację. Dokładność opracowań nie jest obecnie wspomagana żadnym systemem RTK, PPK. Użytkownik może posłużyć się punktami kontrolnymi w celu jej podniesienia. W następnych krokach rozwoju systemu implementowana będzie kamerka multispektralna oraz system PPK/RTK.

Obecnie system geoBZYG jet testowany przez kilka podmiotów w kraju oraz w Niemczech.

geoBZYG - MSP
Źródło: MSP

Dziękuję Panu Wieńczysławowi Pluteckiemu za udzielenie szczegółowych i wyczerpujących informacji. Szczegóły techniczne geoBZYG’a można znaleźć na oficjalnej stronie: http://uav.com.pl/pl/co-robimy/bsl/geobzyg.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

30 października startuje konferencja DJI AirWorks 2018

Następny

Nowości z DJI AirWorks: Mavic 2 Enterprise, symulator lotu DJI, Phantom 4 RTK i więcej

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *