AktualnościPoradyZ Polski

Kurs i egzamin do STS-01/02 dla posiadaczy NSTS – już dostępne

W miniony weekend część operatorów-pilotów BSP zarejestrowanych na platformie https://drony.ulc.gov.pl/ zauważyła, że z poziomu swojego konta pilota ma dostęp do kursu uzupełniającego do STS i tym samym egzaminu teoretycznego do STS (zarówno -01 jaki i -02).

Dla przypomnienia:

  • piloci BSP, którzy dokonali konwersji starych krajowych uprawnień tj. świadectw kwalifikacji UAVO – do nowych uprawnień unijnych „dostali w gratisie” uprawnienia do STS (zarówno teoria jak i praktyka) – europejskich scenariuszy standardowych;
  • pozostali piloci BSP, którzy robili już szkolenia do NSTS, do końca roku 2024 będą mieli szansę na rozszerzenie swoich uprawnień NSTS do STS w drodze szkolenia i egzaminu teoretycznego (bezpłatnego) oraz doszkolenia praktycznego (odpłatnie) do STS-01/02;

W szczegółach możliwości rozszerzenia uprawnień z NSTS do STS opisywałem tutaj.

Okazuje się, że pierwszą część warunku do rozszerzenia uprawnień tj. szkolenie i egzamin teoretyczny – można zrealizować już teraz. Na platformie https://drony.ulc.gov.pl/ pojawiła się możliwość przejścia kursu uzupełniającego do STS, a po nim – możliwość podejścia do egzaminu teoretycznego do STS. Jest to przedostatnia pozycja na poniższej liście:

Kurs uzupełniający wraz z egzaminem udostępnił pilotom BSP sam Urząd Lotnictwa Cywilnego i podobnie jak kurs A1/A3 – jest to darmowe doszkolenie i darmowy egzamin w całości realizowany on-line na platformie urzędu. Co ciekawe (chyba) nie wszyscy piloci widzą ten przycisk („Kurs uzupełniający do STS”) – na moim koncie jest on niewidoczny, być może dlatego, że uprawnienia do STS dostałem w drodze konwersji ze świadectwa kwalifikacji UAVO do NSTS/STS.

Na realizacje drugiej części warunku rozszerzenia uprawnień z NSTS do STS trzeba będzie jednak poczekać. Doszkolenie do STS-01/-02 musi zostać zrealizowane przez zewnętrzny ośrodek szkoleniowy uprawniony do przeprowadzania takich szkoleń. Na ten moment nie pojawiły się jeszcze obiecane przez urząd Wytyczne Prezesa ULC do szkoleń i egzaminów praktycznych do STS, a ośrodki nie mają jeszcze możliwości składania nowych oświadczeń do lotów i szkoleń do STS.

Doszkolenie powinno się również odbyć na dronie klasy C5 (w przypadku STS-01) lub dronie klasy C6 (w przypadku STS-02). Póki co na rynku nie pojawił się jeszcze oficjalnie żaden system BSP klasy C5, a te klasy C6 są dwa – obydwa to stałopłaty (jeden firmy AgEagle – model SENSEFLY eBee w różnych wersjach, drugi firmy Delair – model UX 11 w różnych wersjach). Ceny modeli startują od 15,000 EUR.

Biorąc pod uwagę powyższe – ceny doszkolenia STS (nie wiadomo na ten moment w jakim zakresie programowym i godzinowym) mogą być znacznie wyższe niż ceny pełnych szkoleń NSTS. Ostatecznie będzie to zależeć od wielu czynników, m.in. od ilości chętnych na takie doszkolenia, czy też liczby ośrodków uprawnionych do takich szkoleń. Może się okazać, że z racji dużych ograniczeń scenariuszy europejskich – wcale nie będzie zbyt wielu chętnych na przejście np. do scenariusza STS-01.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

EASA uruchamia europejski Innovative Air Mobility Hub

Następny

Loty FPV zgodnie z europejskim prawem

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *