AktualnościZe Świata

Medyczne dostawy dronem DJI M300

Dwie organizacje non-profit o międzynarodowym zasięgu – WeRobotics oraz Flying Labs – podjęły wspólny wysiłek zbudowania sieci dostaw przy pomocy bezzałogowców. Od początku swojej działalności (ok. 2016 roku) dostawy realizowane były zmodyfikowanym dronem DJI M600. Obecnie organizacje rozpoczęły loty medyczne przy użyciu nowszego drona DJI M300.

Dron M300 to – obok mniejszego DJI M30 – najnowszy model tego producenta z serii dronów profesjonalnych/przemysłowych (DJI Enterprise). DJI M300 – mimo, że jest 4-wirnikowcem – to swoim udźwigiem nie ustępuje starszemu sześciowirnikowemu DJI M600. Za to jego oprogramowanie, wyposażenie (kamery, czujniki) oraz osiągi takie jak łączność czy czas lotu przewyższają M600, który swoją premierę miał w 2016 roku.

WeRobotics i Flying Labs od dawna badają potencjał dronów do dostarczania różnych ładunków. Najpierw w Peru, potem na Dominikanie, Nepalu, Fidżi, Papui Nowej Gwinei i Madagaskarze. Od 2016 roku organizacje zrealizowały tysiące udanych dostaw na całym świecie. Były to usługi dostaw w modelu „last mile” („ostatniej mili”) czyli na ostatnim odcinku w łańcuchu dostaw – dostawy na krótkim dystansie bezpośrednio do odbiorcy. Organizacje współpracują przy tym z lokalnymi władzami w celu transportu leków i zaopatrzenia do społeczności z różnych powodów (np. położenia geograficznego) odciętych od możliwości szybkiego dostarczenia im leków i zaopatrzenia drogą lądową.

Platforma DJI M300 jako dron z ładunkiem medycznym została po raz pierwszy przetestowana w Ugandzie w ramach trwającego programu pilotażowego. Lokalny zespół dostarcza leki na HIV do wiosek na 84-wyspowym archipelagu Kalangala.

Podobny projekt pilotażowy jest również realizowany na Filipinach, gdzie WeRobotics i Flying Labs używają DJI M300 do dostarczania szczepionek i leków na COVID-19.

Dron DJI M300 nie jest typowym dronem transportowym – jego podstawowym przeznaczeniem jest przenoszenie różnych sensorów (kamer i innych) i prowadzenia badań oraz pomiarów z powietrza. Aby przystosować go do transportu medycznego zespół WeRobotics opracował skrzynię ładunkową i mechanizm montażowy. Pudełko to jest dostępne w dwóch rozmiarach, jest wyizolowane oraz wyposażone w termometr, aby umożliwić dostarczanie leków wrażliwych na temperaturę. Maksymalna ładowność zależy od zastosowanej skrzyni i rodzaju przewożonego towaru, ale typowa waga ładunku wynosi od 1 do 1,5 kg.

Operacje w Ugandzie z użyciem M300 są realizowane na dystansie do 18 km na zasadach BVLOS. Misje są w 100% automatyczne, trasa jest zaplanowana z jednego punktu do drugiego, gdzie dron ląduje precyzyjnie i w całości samodzielnie. W celu zapewnienia dużej precyzji lądowania (nie tylko po GPS) zespół WeRobotics opracował osobny komputer pokładowy do obsługi misji ładunkowych i połączenia z autopilotem, a także zainstalowało łącza komunikacji komórkowej GSM. Moduł Raspberry Pi i moduł GSM Skywire są zamontowane na niestandardowej płytce drukowanej i komunikują się z dronem za pośrednictwem DJI M300 OSDK. Marker ArUco (przypomina duży kod QR) jest umieszczany na ziemi w miejscu docelowym, aby umożliwić precyzyjne lądowanie na dachach szpitali lub w innych ciasnych przestrzeniach.

Pełna informacja prasowa na temat wykorzystania dronów DJI M300 do transportu medycznego przez organizacje WeRobotics i Flying Labs znajduje się tutaj: https://enterprise-insights.dji.com/blog/werobotics-m300-cargo-medical-delivery

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Autonomiczny system dronów przechwytujących w sieć drony-intruzy gotowy do akcji

Następny

Baykar podaruje Ukrainie "polskiego" Bayraktar TB2

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *