Nowe wnioski o wydanie i wymianę świadectw kwalifikacji UAVO
Ponieważ już jutro wchodzi w życie nowe prawo dotyczące świadectw kwalifikacji UAVO, ULC zaktualizował już wnioski o wydanie i wymianę UAVO na nowe. Są one dostępne do pobrania na stronie internetowej: http://ulc.gov.pl/pl/drony/4003-swiadectwa-kwalifikacji-egzaminy.
Jednocześnie Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że informacje praktyczne dotyczące wymiany starych świadectw kwalifikacji UAVO na nowe pojawią się na dniach w osobnym komunikacie. Proszę zatem o chwilowe wstrzymanie się z zadawaniem „trudnych pytań” – najlepiej będzie poczekać na komunikat z ULC, będzie to najbardziej pewne źródło informacji ;).
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
15 komentarzy
A czy wiadomo coś o wzorze INOP?
Niestety nic, trzeba tworzyć samemu.
Warto dodać, że obecne uprawnienie podstawowe np. MR na nowym świadectwie stanie się już uprawnieniem dodatkowym. Oznacza to, że jego data ważności skróci się z 5 lat do 3 lat… Skandal!
Ok, czy w takim razie może ktoś mi zarzucić że mam źle przygotowane?
Tak, ULC, ale musiałby być bardzo wredny. W rozporządzeniu jest napisane co ma być w INOP więc de facto ULC nie na żadnego obowiązku publikowania wzoru.
Punkt 1 Instrukcji operacyjnej powinien brzmieć: „dane podmiotu świadczącego usługi lotnicze”.
No właśnie, a co jeśli dany podmiot nie posiada działalności gospodarczej i wobec tego nie może świadczyć USŁUG?
Jeśli nie świadczy usług to mu UAVO nie potrzebne, bo nie lata komercyjnie, więc może stosować przepisy dla modelarzy?
UAVO może być potrzebne, aby np. polatać rekreacyjnie w mieście, z zachowaniem bezpiecznej odległości.
Obawiam się, że tak się nie da. Taki lot podchodzi pod inny niż rekreacyjny/sportowy i trzeba by spełnić wymagania z załącznika 2, czyli kamizelka, INOP itd. Trzeba by zapytać ULC, ale od PAŻP już słyszałem zalecenie, żeby takie loty traktować w całości wg Załącznika 2, a nie tylko wyrywkowo co nam pasuje.
Moim zdaniem (jeżeli się mylę, proszę poprawić i uargumentować) operator posiadający UAVO i wyposażony w kamizelkę, INOP, oraz naklejkę na BSP, może wykonywać lot rekreacyjny nad miastem (oczywiście zachowując wszystkie wytyczne bezpieczeństwa). Jeżeli dane miasto objęte jest dodatkowo stefą CTR to w formularzu mamy możliwość zaznaczenia opcji „lot rekreacyjny”.
Dokładnie tak samo uważam, po prostu lot jest rekreacyjny, ale z zastosowaniem Załącznika 2-go. Co do formularza dla CTR i tamtejszych „lotów rekreacyjnych” – może się o niego starać operator bez UAVO, stąd taka opcja.
Czyli jednak UAVO może być potrzebne dla osób nie świadczących usług komercyjnych 🙂
Nie takie jest jego zastosowanie, ale jeśli ktoś lubi sobie utrudniać rekreację papierkologią i formalnościami to pewnie, że tak 🙂
Jak chcesz latać w mieście modelem powyżej 600g to raczej UAVO jest Ci potrzebne, bez tego musisz trzymać się z dala od ludzi i budynków.
Tylko po co hobbystom latać w mieście? Nad ludźmi, budynkami? Po to jest zapis, że jeśli chcesz rekreacyjnie bez UAVO to szukasz sobie łączki poza terenami zabudowanymi w odległości 100m od najbliższych budynków i 30m od ludzi i aut i tam latasz. Sam latam rekreacyjnie od 10 lat i nigdy nie widziałęm potrzeby, żeby to robić w środku miasta śród zabudowań. To, że są ludzie, którzy chcą latać REKREACYJNIE komuś nad głowami to już zupełnie inna kwestia… 😉