Nowe wytyczne nr 6 z 17.09.2018 w sprawie wykonywania lotów dronów w MATZ/MCTR
UWAGA: w związku z pojawieniem się nowszych Wytycznych nr 2 z dnia 24.11.2022 r. poniższe zasady już nie obowiązują – aktualne zostały opisane w artykule „Jak latać dronem w strefach MCTR (lotniska wojskowe)?”.
Ukazały się nowe WYTYCZNE SZEFA SZEFOSTWA SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO SIŁ ZBROJNYCH
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ nr 6 z dnia 17 września 2018 r. w sprawie uszczegółowienia zasad wykonywania lotów modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOW nie większej niż 25 kg w strefach ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ) oraz strefach kontrolowanych lotnisk wojskowych (MCTR).
Wytyczne do pobrania wprost ze strony Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych R.P.: http://ssrlszrp.wp.mil.pl.
Zmiany są w zasadzie niezauważalne (m.in. MTOM zamieniono na MTOW, DroneRadar DAMS na DroneRadar). Loty w MATZ/MCTR i dalej są możliwe na zasadach VLOS i BVLOS.
Loty VLOS w MATZ/MCTR
W przypadku lotów VLOS do wysokości 150m nad terenem (500 ft) i nie bliżej niż 2km od lotniska należy oznaczyć swoją lokalizację w DroneRadar a następnie 15 minut przed lotem przekazać drogą telefoniczną następujące informacje do właściwego TWR:
a) imię i nazwisko operatora,b) bezpośredni numer kontaktowy do operatora/obserwatora – dostępny przez cały okres trwania lotu,c) typ/rodzaj RPAS (MR/H/A/AS) wraz z podaną masą MTOW,d) czas wykonywania operacji,e) górną granicę wysokości planowanych lotów wyrażoną w metrach;
Na podstawie tych danych organ kontroli lotniska (TWR) określa warunki wykonania lotów oraz udziela lub nie udziela zgody na loty RPAS.
W przypadku planowania lotów nie spełniających wymogów (wyżej niż 150m, bliżej niż 2km od lotniska) operator RPAS zobowiązany jest do zgłoszenia zamiaru wykonania takiego lotu do właściwego Dowódcy Jednostki Wojskowej (Zarządzającego Lotniskiem) na co najmniej 7 dni przed planowaną operacją w celu uzyskania stosownego zezwolenia.
Wniosek składa się pisemnie na formularzu do pobrania tutaj – zgodnym z Załącznik 1 do Wytycznych, a ewentualne wydane zezwolenie na loty może mieć charakter tymczasowy i zostać wydane na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Loty BVLOS w MATZ/MCTR
W przypadku planowania lotów BVLOS, operator zobowiązany jest do zgłoszenia zamiaru wykonania takiego lotu do właściwego Dowódcy Jednostki Wojskowej (Zarządzającego Lotniskiem) na co najmniej 14 dni przed planowaną operacją w celu uzyskania stosownego zezwolenia. Wniosek składa się pisemnie na formularzu zgodnym z Załącznik 1 do Wytycznych.
Wraz z wejściem w życie Wytycznych Szefa SSRL SZ RP nr 6 z 17 września 2018 roku tracą moc Wytyczne Szefa SSRL SZ RP nr 4 z dnia 28 maja 2018 r.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Wspomniane wytyczne obowiązują nadal. Czy to oznacza, że w kat. otwartej można latać na 150m czy trzeba jednak trzymać się rozporządzenia UE 2019/947 czyli 120 metrów?
No i to jest pytanie do wojska, które z dniem 31.12.2021 r. powinno zmienić wytyczne. Pilot mający uprawnienia do NSTS i wykonujący lot na podstawie NSTS może go wykonać do 120m. Być może wojsko zostawiło te 150m AGL w związku z faktem, że zawsze można wykonać lot poza NSTS na podstawie czasowego zezwolenia od ULC.