Nowe zasady lotów w CTR wg prawa UE
W związku z obowiązującym nowym europejskim prawem dronowym od 31.12.2020 r. zmieniają się też zasady lotów w CTR dostosowane do nowych przedziałów wagowych oraz kompetencji pilotów dronów.
Nowe zasady lotów w CTR obejmują następujące zmiany:
- Loty BSP będą możliwe w kategorii otwartej i szczególnej (w oparciu o Standardowe Scenariusze) jedynie do wysokości 120m AGL, po dokonaniu rejestracji operatora w ULC.
- Zlikwidowany zostaje warunek: „lub do wysokości najwyższej przeszkody w promieniu 100m od operatora”.
- Loty powyżej 120m AGL możliwe są w oparciu o wydane przez ULC zezwolenie na operację lub certyfikat LUC, zawsze za zgodą PAŻP
- Podniesiona zostaje kategoria wagowa z 600 g na 900 g dla lotów w promieniu 1-6 km od granicy lotniska do wysokości 30m AGL
- Wszystkie loty w kategorii otwartej w promieniu 6km od granicy lotniska będą wymagały posiadania certyfikatu kompetencji pilota BSP.
UWAGA: minimalny poziom kompetencji by wykonać lot w CTR poniżej 6km wymaga teraz posiadania przynajmniej certyfikatu kompetencji pilota (w kategorii otwartej A2). Posiadacze świadectwa kwalifikacji UAVO są uprawnieni do takich lotów. Wszyscy pozostali muszą odbyć dodatkowy egzamin w ośrodkach szkolenia (poza egzaminem on-line na stronie ULC).
Grafika ilustrująca dokładne zmiany w zasadach lotów wygląda następująco:
Grafika podzielona jest na dwie części.
Część z lewej strony (ciemniejszy żółty i zielony) obejmuje loty:
- BSP z klasą C0-C4: loty w kategorii otwartej i szczególnej na odstawie NSTS, zezwolenia na operację lub certyfikatu LUC;
- BSP bez klasy C0-C4: loty w kategorii szczególnej na odstawie NSTS, zezwolenia na operację lub certyfikatu LUC.
Część z prawej strony (bladożółty i jaśniejszy zielony) obejmuje loty:
- BSP bez klasy C0-C4 w kategorii otwartej (niepełnej otwartej z przepisami przejściowymi do 1.01.2023 r. na podstawie Art. 22 z Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Certyfikat kompetencji pilota BSP to certyfikat uzyskiwany do lotów w podkategorii A2 kategorii otwartej – wymaga zaliczenia dodatkowego egzaminu z 3 przedmiotów w ośrodku szkolenia (szkolenie praktyczne trzeba odbyć na zasadzie samokształcenia, szkolenie teoretyczne można odbyć na zasadzie samokształcenia – materiały udostępnia ULC). Warunkiem uzyskania certyfikatu kompetencji pilota BSP jest zaliczenie szkolenia i egzaminu on-line do podkategorii A1 kategorii otwartej (szkolenie i egzamin na stronie ULC).
Główne ograniczenie dla większości lotów – limit wysokości 120m – zostało tutaj utrzymane. Nawet jeśli wybrany NSTS dopuszcza loty powyżej sztucznej przeszkody, to w strefie geograficznej tożsamej z CTR można latać tylko do wysokości 120m AGL, a powyżej 120m AGL – tylko zezwolenie na operację lub LUC.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
3 komentarze
Oficjalnym wyznacznikiem tego co można,a czego nie można jest w tym wypadku droneradar, który zezwala (i dostaje się zezwolenie z TWR) na loty do 30m w kategoriach A1 (poniżej 900g) i A3) w obszarze CTR<6km, czyli DRA-RM.
Nie ma żadnego problemu by posiadając A1 i A3 latając dronem ważącym poniżej 900g dostać zezwolenie z TWR.
Podsumowując. Bzdury. Znajdźcie sobie lepszy sposób na nabicie wyświetleń.
DroneRadar nie jest żadnym wyznacznikiem prawa. Są nim jedynie rozporządzenia UE, ustawa Prawo Lotnicze i rozporządzenia do ustawy.
Z poniższych infomramcji można wnioskować, że z A1 też się da. Skąd wniosek o tym, że nie?
Kategoria OTWARTA / SZCZEGÓLNA: BSP do 900g do 30 m AGL po wykonaniu CHECK-IN w aplikacji DroneRadar
Kategoria OTWARTA A2: BSP powyżej 900g lub powyżej 30m (max 50m) za zgodą i na warunkach określonych przez PAŻP. Uzyskanie zgody PAŻP wymaga złożenia planu lotu w PansaUTM na min. 24 godziny przed planowanymi lotami
https://www.pansa.pl/uas_open/