Od 1 lutego nowe strefy RMZ w FIR Warszawa
Już jutro – 1 lutego 2018 – w Polskiej przestrzeni powietrznej pojawi się 7 nowych stref RMZ – Radio Mandatory Zone – wymagających od załogi statków powietrznych obowiązkowej łączności radiowej. Do tej pory w FIR Warszawa z tego typu strefą mieliśmy do czynienia jedynie wokół Warszawy (RMZ Warszawa). To dobra okazja na przypomnienie zasad lotów dronów w RMZ.
Nowe strefy RMZ pojawią się wokół dużych lotnisk kontrolowanych:
- w Bydgoszczy (EPBY)
- w Lublinie (EPLB)
- w Łodzi (EPLL)
- w Rzeszowie (EPRZ)
- w Szczecinie (EPSC)
- w Szymanach (EPSY)
- w Zielonej Górze (EPZG)
Obszar poszczególnych RMZ będą pokrywać się z granicami poziomymi i pionowymi odpowiednich CTR oraz TMA dla danego lotniska. Nowe RMZ strefy będą aktywne tylko poza godzinami pracy służb ruchu lotniczego na danym lotnisku (APP oraz TWR). Gdy strefa RMZ jest aktywna, należy zadzwonić do odpowiedniego sektora FIS i podać:
- typ statku powietrznego
- miejsce wykonywanych lotów
- wysokość lotów
- przybliżony czas wykonywania lotów
- dodatkowe informacje (np. nr telefonu)
Strefa RMZ Warszawa pozostaje bez zmian (te same granice) i jest aktywna 24H. Zasady lotów pozostają te same:
- do 100m AGL – brak konieczności zgłoszenia do FIS
- w przedziale 100m – 200m AGL – zgłoszenie do FIS
- powyżej 200m AGL – możliwość wykonania lotu jedynie z zagwarantowaniem dwustronnej łączności radiowej
Co to oznacza dla operatorów dronów?
RMZ Warszawa
Ponieważ RMZ Warszawa został utrzymany to tutaj zasady się nie zmieniły. Na podstawie powyższych wytycznych: lot BSP wymaga telefonicznego zgłoszenia lotów przed startem do Służby Informacji Powietrznej (FIS) w przedziale wysokości 100m AGL – 200m AGL. Powyżej 200m AGL nie ma możliwości lotu, a poniżej 100m nie ma koniczności kontaktu z FIS.
Nowe RMZ
W pozostałych RMZ (o ile będą aktywne czyli poza godzinami pracy służb ruchu lotniczego danego lotniska) zgłoszenia do FIS obowiązują już od ziemi (GND, bo RMZ przyjmują granice wybranych CTR) i najpóźniej na 15 minut przed planowanym lotem w strefie RMZ poprzez podanie:
- typu statku powietrznego,
- planowanej trasy w RMZ (kierunek lotu) lub rejon lotów,
- planowanej wysokości lotu,
- planowanego czasu wykonania przelotu przez RMZ lub czasu lotów stałym rejonie
- dodatkowych informacji na żądanie organu FIS
Granice górne pokrywają się z granicami CTR oraz TMA. Więcej w AIP Polska ENR 2.1.3-1: https://dlapilota.pl/files/upld/RMZAIPPolska_2018FEB.pdf
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy