Od końca lutego 2025 nowe opłaty lotnicze dla operatorów SBSP

Zmiany w ustawie Prawo lotnicze zostały ostatecznie przypieczętowane. Ustawa z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw trafiła do Dziennika Ustaw 12 lutego 2025 r. i pod koniec tego miesiąca (vacatio legis 14 dni) wchodzi w życie. Prócz kar administracyjnych, o których było już głośno niektórzy użytkownicy SBSP będą musieli również zapłacić dodatkowo za wybrane czynności urzędowe wykonywane przez ULC, a także przez PAŻP. Jakie to czynności i ile przyjdzie zapłacić operatorom SBSP? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Opłaty lotnicze nałożone na operatorów można podzielić na trzy rodzaje:
- opłaty na rzecz Urzędu Lotnictwa Cywilnego za pojedyncze czynności urzędowe (np. rozpatrzenia wniosków, zmiany danych w rejestrze itp.)
- opłaty na rzecz Urzędu Lotnictwa Cywilnego za nadzór pełniony nad operatorami (urząd pobiera opłatę za to, że pełni nadzór nad operatorem, który np. uzyskał zezwolenie na operację poza scenariuszem standardowym, jest podmiotem egzaminującym bądź szkoleniowym)
- opłaty na rzecz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za rozpatrywanie wniosków (opłaty jednorazowe) oraz za wyznaczanie, przedłużanie lub ponowne wyznaczanie stref (opłaty cykliczne)
Żeby od razu uspokoić Czytelników – operatorów i pilotów dronów – napiszę wprost: użytkownicy dronów latający w kategorii otwartej nie muszą sobie zaprzątać głowy tymi opłatami, podobnie praktycznie nie odczują tego osoby latające na zasadach NSTS/STS. Jedyny koszt jaki mogą ponieść to ewentualnie koszt wykreślenia (na własne życzenie) z rejestru operatorów SBSP – w tym momencie jest to 25 zł. Z kolei użytkownicy dronów latający w kategorii szczególnej, ale jedynie na podstawie STS/NSTS, powinni liczyć się z niewielkimi opłatami, które w dodatku dotkną niewielu z nich. Dla przykładu potwierdzenie odbioru i kompletności oświadczenia do NSTS/STS to koszt 50 zł/scenariusz, ale ponieważ złożone wcześniej oświadczenia do NSTS/STS są ważne, to większość zwyczajnie nie musi tego robić (poza tym, do NSTS oświadczeń już nie można składać). Zapłacą zatem jedynie operatorzy składający nowe oświadczenia do STS. Ewentualna pojedyncza zmiana w potwierdzeniu wydawanym po złożeniu oświadczenia do NSTS/STS to koszt zaledwie 10 zł, ale większość użytkowników nie będzie miała potrzeby wprowadzania takich zmian. Skoro większość nie zapłaci, to komu przyjdzie zapłacić więcej?
Tabele nowych opłat lotniczych dla użytkowników BSP
Znów w skrócie: zapłacą przede wszystkim operatorzy SBSP wykonujący operacje poza scenariuszami standardowymi, posiadacze LUC, a także ośrodki szkolące i egzaminujące pilotów BSP. Niewielkie opłaty będą również pobierane od klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego, które zgłoszą się do ULC o zezwolenia na operacje z użyciem dronów w ramach klubów i stowarzyszeń.
W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się opłatom urzędowym o charakterze jednorazowym.
Art. 1, pkt 29) nowelizowanej ustawy wprowadza do Tabeli nr 1 (część I, podczęść 1.2) następujące ustępy od 11 do 21:
Czynność urzędowa | Koszt (zł) |
---|---|
11. Rozpatrzenie wniosku o uznanie certyfikatu kompetencji pilota bezzałogowego statku powietrznego lub certyfikatu operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego zgodnie z rozporządzeniem nr 2019/947/UE lub równoważnego dokumentu do celów operacji międzynarodowych z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego z państwa trzeciego oraz jego uznanie | 1000 |
12. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie potwierdzenia, o którym mowa w art. 13 ust. 2 (zezwolenie na operację transgraniczną/w innym państwie niż to, w którym operator jest zarejestrowany i prowadzi swoją działalność) rozporządzenia nr 2019/947/UE | 1500 |
13. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 (standardowe zezwolenie na operację w kategorii szczególnej) rozporządzenia nr 2019/947/UE, na operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wykonywaną z użyciem jednego systemu bezzałogowego statku powietrznego | 500 |
14. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 (standardowe zezwolenie na operację w kategorii szczególnej) rozporządzenia nr 2019/947/UE, na operację w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wykonywane rojem bezzałogowych statków powietrznych | 1000 |
15. Wydanie potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczenia, o którym mowa w art. 156d ust. 4 ustawy, za każdy krajowy scenariusz standardowy | 50 |
16. Wydanie potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, za każdy scenariusz standardowy, o którym mowa w dodatku 1 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE | 50 |
17. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 16 ust. 1 (zezwolenia na operacje dla klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego) rozporządzenia nr 2019/947/UE | 50 |
18. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie zmiany, o której mowa w art. 156c ust. 4 (zmiana w wydanym zezwoleniu na operację w kategorii szczególnej), zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wskazanego w ust. 13 i 14 | 500 |
19. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji w przedmiocie przedłużenia ważności zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia nr 2019/947/UE, wskazanego w ust. 13 i 14 | 250 |
20. Rozpatrzenie wniosku o pojedynczą zmianę w potwierdzeniu wskazanym w ust. 15 i 16 (oświadczenia do STS/NSTS). | 10 |
21. Rozpatrzenie wniosku o pojedynczą zmianę w zezwoleniu wskazanym w ust. 17 (zmiana w zezwoleniu dla klubów/stowarzyszeń) | 15 |
Tylko jedna pozycja znalazła się w nowo dodanej podczęści 3.2a (w Tabeli nr 1, w części III, po podczęści 3.2) – brzmi ona:
Czynność urzędowa | Kwota (zł) |
---|---|
1. Wydanie zaświadczenia o wykreśleniu operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego z rejestru operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych | 25 |
Na koniec opłat urzędowych jednorazowych popatrzmy na ust. 44-50 dodane w Tabeli nr 1 w Części III, w podczęści 3.13 – tyczą się one przede wszystkim operatorów z certyfikatami LUC a także podmioty egzaminujące i szkolące do uprawnień dla pilotów BSP:
Czynność urzędowa | Kwota (zł) |
---|---|
44. Rozpatrzenie wniosku oraz wydanie decyzji administracyjnej w przedmiocie certyfikatu LUC 1. SAIL I 2. SAIL II 3. SAIL III 4. SAIL IV 5. SAIL V 6. SAIL VI | Opłata podstawowa 5000 zwiększona o opłatę za poszczególny wskazany poziom ryzyka: 2500 2500 3000 3000 3500 3500 |
45. Rozpatrzenie wniosku o pojedynczą zmianę do certyfikatu LUC, o której mowa w UAS.LUC.070 części C rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz jego wydanie | 1000 |
46. Rozpatrzenie wniosku o zamiarze przeprowadzania egzaminu z wiedzy teoretycznej do wykonywania operacji w podkategorii A2 kategorii „otwartej”, o której mowa w art. 4 rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz wyznaczenie podmiotu | 600 |
47. Rozpatrzenie wniosku o zamiarze przeprowadzania egzaminu z wiedzy teoretycznej do wykonywania operacji w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, oraz wyznaczenie podmiotu | 1000 |
48. Rozpatrzenie, złożonego przez operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego ubiegającego się o przyznanie uprawnienia do prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych, oświadczenia, o którym mowa w dodatku 4 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub oświadczenia o zamiarze prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym – za każdy scenariusz | 400 |
49. Rozpatrzenie wniosku o zamiarze prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych w ramach zezwolenia na operację, o którym mowa w art. 12 ust. 2 (szkolenia na podstawie zezwoleń wydanych przez ULC) rozporządzenia nr 2019/947/UE | 400 |
50. Rozpatrzenie, złożonego przez podmiot ubiegający się o uznanie, oświadczenia, o którym mowa w dodatku 6 do załącznika do rozporządzenia nr 2019/947/UE, lub oświadczenia o zamiarze prowadzenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym – za każdy scenariusz | 400 |
Przejdźmy teraz do opłat za sprawowanie bieżącego nadzoru nad niektórymi operatorami. Opłaty te w dużym lotnictwie nie są niczym nowym, są bowiem pobierane od lotnisk, od służb PAŻP zapewniających kontrolę przestrzeni powietrznej itd. Nowością będą jednak dla operatorów SBSP.
W Tabeli nr 3 nowelizacja ustawy wprowadza część VII o brzmieniu:
Część VII – Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz podmiotami prowadzącymi szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych pilotów bezzałogowych statków powietrznych
Czynność urzędowa | Opłata (zł) |
---|---|
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który złożył oświadczenie o wykonywaniu operacji w kategorii „szczególnej”, o której mowa w art. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE, zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym lub scenariuszem standardowym, o którym mowa w art. 5 ust. 5 rozporządzenia nr 2019/947/UE | 0 |
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada zezwolenie, o którym mowa w art. 12 ust. 2 (zezwolenie na operację w kategorii szczególnej) rozporządzenia nr 2019/947/UE | 1000 |
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada zezwolenie na operację, o którym mowa w art. 16 ust. 1 (zezwolenia na operacje wydawane dla klubów i stowarzyszeń modelarstwa lotniczego) rozporządzenia nr 2019/947/UE | 0 |
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego, który posiada certyfikat LUC | 5000 |
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wyznaczonym podmiotem, o którym mowa w art. 156n ust. 1 | 500 |
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad uznanym podmiotem, o którym mowa w art. 156o ust. 1 pkt 1 | 400 |
7. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad operatorem systemu bezzałogowego statku powietrznego posiadającym uprawnienie, o którym mowa w art. 156o ust. 1 pkt 2 (szkolenia poza NSTS/STS do zezwoleń w kat. szczególnej) | 400 |
Kto zatem zapłaci najwięcej? Zdecydowanie najwyższe koszty dotyczą operatorów z certyfikatem LUC, ale tych znów jest najmniej (w Polsce zdaje się ani jednego, choć z pewnością pojawią się pierwsi). W drugiej kolejności będą to operatorzy występujący o zezwolenia na operacje w kategorii szczególnej oraz wyznaczone podmioty i uznane podmioty prowadzące odpowiednio egzaminy i szkolenia dla pilotów BSP.
Całe szczęście (dla większości) Prezes Urzędu nie będzie naliczał opłat za nadzór nad operatorami wykonującymi loty na zasadach NSTS/STS. Czy to już wszystko? Została jeszcze Agencja (PAŻP) i opłaty za wyznaczanie stref geograficznych.
Opłaty na rzecz PAŻP za wyznaczanie stref geograficznych
Opłaty na rzecz PAŻP zostały ujęte w jedynym załączniku do znowelizowanej ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. i obejmują opłaty: za wstępną ocenę wniosku o wyznaczenie strefy, a następnie: za wyznaczenie stref, za ich przedłużenie oraz za ich ponowne wyznaczenie w razie braku zachowania ich ciągłości (gdy nie zostaną przedłużone, ale zostaną wyznaczone ponownie w późniejszym terminie).
Czynność związana z wyznaczeniem strefy geograficznej | Koszt (zł) |
---|---|
1. Opłata za przeprowadzenie wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej | 112 zł od każdego wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej |
2. Opłata za wyznaczenie strefy geograficznej: | |
1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych lub w przypadku gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia do 10 stref geograficznych | 390 zł za każdą strefę geograficzną |
2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie od 11 do 49 stref geograficznych lub w przypadku gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia od 11 do 49 stref geograficznych | 257 zł za każdą strefę geograficzną |
3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o wyznaczenie powyżej 49 stref geograficznych lub w przypadku gdy w wyniku przeprowadzenia wstępnej oceny wniosku o wyznaczenie strefy geograficznej wnioskodawca zostaje wezwany do zmiany wniosku, tak aby dotyczył on wyznaczenia powyżej 49 stref geograficznych | 156 zł za każdą strefę geograficzną |
3. Opłata za przedłużenie okresu obowiązywania strefy geograficznej: | |
1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych | 101 zł za każdą strefę geograficzną |
2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania od 11 do 49 stref geograficznych | 78 zł za każdą strefę geograficzną |
3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o przedłużenie okresów obowiązywania powyżej 49 stref geograficznych | 39 zł za każdą strefę geograficzną |
4. Opłata za ponowne wyznaczenie strefy geograficznej: | |
1) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie od 1 strefy geograficznej do 10 stref geograficznych | 190 zł za każdą strefę geograficzną |
2) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie od 11 do 49 stref geograficznych | 129 zł za każdą strefę geograficzną |
3) w przypadku gdy wnioskodawca występuje jednocześnie o ponowne wyznaczenie powyżej 49 stref geograficznych | 78 zł za każdą strefę geograficzną |
Koszty na rzecz PAŻP nie będą dotyczyły większości użytkowników dronów i dotyczą bardziej zarządców obiektów naziemnych oraz zarządców obecnych stref, którzy będą musieli uiszczać opłaty za te strefy. Część operatorów SBSP będzie musiała zapewne również płacić PAŻP w sytuacji gdy zezwolenie na operacje w kategorii szczególnej wydane przez ULC będzie zawierało zapis dotyczący obowiązku zapewnienia strefy geograficznej dla bezpieczeństwa danej operacji w danym miejscu. Pokażę to na przykładzie:
Operator SBSP występuje o zezwolenie na operację w kategorii szczególnej poza NSTS/STS. Koszt rozpatrzenia wniosku o zezwolenie przez ULC dla jednego BSP to 500 zł (rój dronów: 1000zł). Jeśli operator otrzyma zezwolenie to będzie musiał uiścić opłatę za nadzór urzędu (1000 zł – jednorazowo? rocznie? tego jeszcze nie wiadomo). Jeśli dodatkowo w zezwoleniu będzie zapis o konieczności wyznaczenia strefy geograficznej to przeprowadzenie wstępnej oceny wniosku przez PAŻP kosztuje 112 zł, a następnie – w zależności od ilości stref do wyznaczenia: 390 zł / strefę (cena dla 1-10 stref). Strefy mogą być wyznaczana na okreś któtszy niż 30 dni lub więcej niż 30 dni i w związku z tym ten koszt (wyznaczania a następnie przedłużenia ważności stref) na rzecz PAŻP może wzrosnąć z racji konieczności przedłużania ważności strefy na cały przedział czasu określony w zezwoleniu.
Należy również pamietać, że opłaty lotnicze podane w powyższych tabelach są objęte coroczną waloryzacją o wskaźnik inflacji więc będą się zmieniać z początkiem każdego roku tak jak wszystkie inne opłaty lotnicze.
By dowiedzieć się więcej o zmianach, które wejdą w życie z końcem lutego 2025 możesz zapisać się na szkolenie on-line:
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
1 Komentarz
😄