AktualnościWydarzeniaZ Polski

Podsumowanie Briefingu Dronowego ULC #1 – 10.04.2025

Zapraszam na podsumowanie Briefingu Dronowego #1 Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który odbył się w dniu 10.04.2025 r. Briefing on-line poprowadził Paweł Szymański – Dyrektor Departamentu BSP w ULC.

W pierwszej kolejności pokazano statystyki ULC dot. operatorów i pilotów BSP (stan na 31.03.2025 r.):

  • Operatorzy: 328 112
  • Piloci A1/A3: 242 581
  • Piloci A2: 39 490

W marcu 2025 do ULC wpłynęło 15 wniosków o zezwolenia na operacje w kat. szczególnej, wydanych zezwoleń było 5.

Briefing dronowy ULC #1 - 10.04.2025 r. - statystyki
Briefing dronowy ULC #1 - 10.04.2025 r. - statystyki
Briefing dronowy ULC #1 - 10.04.2025 r. - statystyki
Briefing dronowy ULC #1 - 10.04.2025 r. - statystyki

Do ULC wpłynęło 300 uwag od użytkowników dronów dot. prawa unijnego dla dronów, które urząd przekazał do EASA.

Dnia 15 kwietnia odbędzie się pierwsze organizacyjne spotkanie grupy roboczej ULC dedykowanej branży BSP. Na spotkanie zaproszono przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Polskie Agencji Żeglugi Powietrznej oraz ULC. W spotkaniu będą również uczestniczyć przedstawiciele Polskiej Izby Systemów Bezzałogowych, która była inicjatorem powstania tej grupy roboczej.

DJI deklaruje spełnienie pewnych wymagań technicznych do kategorii szczególnej co może ułatwić uzyskiwanie zezwoleń od ULC na operacje poza NSTS/STS.

EASA zbiera informacje dotyczące trudności wykonywania lotów BVLOS. ULC zbiera takie uwagi (można już przesyłać) by je następnie przekazać EASA.

Odstępstwa od przepisów unijnych: ULC będzie składał kolejne wnioski o odstępstwa np. przy organizacji pokazów wielu dronów (chodziło o numery seryjne wielu dronów używanych do takich pokazów). Najbliższe planowane odstępstwo, które szykuje ULC będzie dla lotów agrolotniczych w kategorii A3.

Sekcja Q&A (pytania, na które nie padły odpowiedzi na poprzednim seminarium)

Pytanie: Jakie zgody należy pozyskać w przypadku latania dronem o masie startowej do 250g nad obiektami strategicznymi (kopalnie, elektrociepłownie, oczyszczalnie ścieków)? Czy wystarczą zgody zarządców obiektów (np. zgoda z ramienia kopalni)? Odpowiedź: Przed każdym lotem należy zrobić check-in w aplikacji przez system teleinformatyczny wskazany przez PAŻP oraz uzyskać zgodę zarządzającego.

Pytanie: Czy dronem klasy C5 mogę latać w kategorii otwartej? Odpowiedź: Nie.

Pytanie: Czy obowiązkowe ubezpieczenie będzie dotyczyć drona czy OC pilota jak dotychczas? Odpowiedź: Zgodnie z ustawą Prawo lotnicze art. 209 ust. 1a. „Użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami.” – zatem ubezpiecza się operator (ani dron, ani pilot). Pojawi się rozporządzenie Ministerstwa Finansów w tej sprawie.

Pytanie: Co z dronami bez nadanej klasy ważącymi poniżej 250g, które nie posiadają Remote ID (np. DJI Mini 2)? Czy nadal będą mogły latać w kategorii A1? Odpowiedź: zgodnie z art. 20 rozporządzenia 2019/947/UE w kategorii „otwartej” możliwe jest wykorzystanie dronów, które nie są zgodne z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/945 (m.in. nie mają nadanej klasy przez producenta):
1) o maksymalnej masie startowej wynoszącej mniej niż 250 g wraz z obciążeniem użytkowym w
podkategorii A1;
2) o maksymalnej masie startowej wynoszącej mniej niż 25 kg wraz z paliwem i obciążeniem
użytkowym w podkategorii A3;

– pod warunkiem, że wprowadzono je do obrotu przed dniem 1 stycznia 2024 r. (W przypadku korzystania z drona bez etykiety identyfikacyjnej klasy, maksymalna masa startowa
nie jest dostępna. W takim przypadku pilot drona ma możliwość zważenia drona przed lotem i
upewnienia się, że mieści się on w powyższych limitach).

Pytanie: Czy jest plan utrzymania i wznowienia przyznawania uprawnień NSTS? Odpowiedź: Nie.

Sekcja Q&A na żywo (pytanie z chat’a)

FPV – loty w OPEN (kat. otwarta) z obserwatorem. Loty BVLOS dronem typu Tiny Whoop również kwalifikują się do OPEN (kat. otwarta) z obserwatorem (jako VLOS, a nie BVLOS).

Co z uprawnieniem komunikacji z ATC? ULC i PAŻP wie o problemie i będzie starał się ten „problem” naprawić (kontrolerzy odrzucają check-iny bez informacji, jaki jest powód oraz czy będzie można np. lot wykonać później).

ULC na ten moment nie dostał żadnego wniosku od służb uprawnionych do kontrolowania pilotów BSP o wymierzenie kary administracyjnej zgodnie z nową ustawą.

Jak obecnie wygląda wykonywanie operacji SBSP ze względu na interes publiczny? ULC czeka na dalszy rozwój prac nad rozporządzeniem (nowym) w tej sprawie. Będzie też oddzielne seminarium dla takich podmiotów.

Jaka jest podstawa prawna zgłaszania wykroczeń z użyciem BSP przez personel lotniczy? Zostanie podana pod filmem z Briegingu dronowego.

Czy ULC planuje alternatywę dla DVR w SAIL III i IV? Dla SAIL III sama EASA nie zaleca wymagania DVR. W SAIL IV jest już potrzebny, ale na ten moment tylko EASA może go zrobić.

Nie ma żadnego wzoru naklejki z numerem operatora naklejanej na dronie? Nie ma takiego wzoru, można napisać nawet flamastrem.

Dla NSTS nie ma nowego rozporządzenia (zapowiadanego przez nową ustawę). Prace nad rozporządzeniami trwają, będą konsultacje, trzeba czekać. Na ten moment obowiązują wciąż Wytyczne Prezesa ULC.

Przygotowując NSTS urząd przepisał „słowo w słowo” to, co było w Załącznikach 6, 6a i 6b z prawa krajowego.

Wysokość kar administracyjnych jest stała (nie są to „widełki”). Operator/pilot dostaje karę zgodnie z tym, co napisane w ustawie. Zanim jednak dojdzie do nałożenia kary, zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza, można się próbować z tego wytłumaczyć.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

FlyFocus Striker – polski bezzałogowiec uderzeniowy dalekiego zasięgu

Następny

This is the most recent story.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *