Podsumowanie seminarium instruktorskiego w ULC – 13.07.2018
W dniu dzisiejszym tj. 13.07.2018 r. w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się seminarium dla instruktorów UAVO. Poniżej sporządziłem zestawienie najważniejszych informacji przekazanych przez pracowników ULC.
Agenda spotkania
Zmiany w przepisach rozporządzenia „wyłączającego” – Paweł Szymański, ULC
- aktualnie mamy 84 podmioty szkolące do UAVO w Polsce
- ilość wydanych świadectw kwalifikacji sięga już 8000
- świadectwa kwalifikacji UAVO stanowią już 20% wszystkich wydanych przez ULC uprawnień lotniczych
Manualne loty BVLOS – nadchodzące zmiany
Moją analizę projektu rozporządzenia BVLOS możecie przeczytać już od dawna tutaj i nie odbiega ona zasadniczo od tego o czym mówił Paweł Szymański. Nie mniej przypomnę najistotniejsze zmiany:
- loty BVLOS będą możliwie w końcu bez wydzielania specjalnej strefy, dopuszczone do wysokości 120m AGL i pod pewnymi warunkami
- zanim jednak dany podmiot lotniczy będzie dopuszczony do takich lotów musi przejść weryfikację ULC
- lot będzie realizowany w oparciu o system teleinformatyczny wskazany przez PAŻP
- loty będą planowane z wyprzedzeniem i po poinformowaniu PAŻP
- drony dopuszczone do BVLOS będą musiały mieć tracker’y, które umożliwią namierzenie ich pozycji nawet w przy całkowitej awarii sprzętu (osobne urządzenia niezależne od samego drona)
Automatyczne loty BVLOS
- z myślą o lotach floty dronów (loty grupowe) operator będzie mógł „tylko” nadzorować lot drona w trybie automatycznym/autonomicznym
- takie loty będą dopuszczone do 50m AGL lub 50m nad przeszkodami
- ULC wyda wytyczne dla miast tak, by lotu automatyczne grup dronów były również możliwe nad terenami zabudowanymi w uzgodnieniu z władzami miasta (przygotowanie pod U-Space)
Zmiany dotyczące lotów VLOS
- zniknie pojęcie odległości poziomej od zabudować, pojazdów itd.
- dopuszczone zostaną loty nad rurociągami, liniami energetycznymi itp. przy zachowaniu szczególnej ostrożności
- loty FPV staną się legalne bez obserwatora, do wysokości 50m w odległości do 200m od operatora i w odległości nie mniejszej niż 100m od zabudowy – wszystko to będzie możliwe dla dronów poniżej 2kg
- dopuszczone zostaną loty w granicach stref R – parków narodowych poza fizycznym obszarem parku
Zmiany w szkoleniach i egzaminowaniu
- zniesiona zostanie granica wieku oraz wymóg badań lotniczo-lekarskich, ale tylko dla osób starających się o uprawnienia UAVO VLOS do 5kg
- loty osób nieletnich będa możliwe jedynie pod nadzorem osoby dorosłej
- badania pozostają bez zmian na BVLOS, kategorię powyżej 5kg oraz dla osób z uprawnieniami INS
- zniesione zostają egzaminy państwowe przeprowadzane przez egzaminatorów z ULC – egzaminować będą osoby z uprawnieniami INS w ramach przeprowadzonego szkolenia
Odpowiedzi na przesłane do ULC pytania – Hubert Kiełbus, ULC
- sprawa ubezpieczeń OC do masy BSP <5kg – oczekiwanie na ekspertyzę prawną (w Załączniku 7 do wiadomego rozporządzenia z 2013 roku brak określenia wysokości stawki ubezpieczenia dla przedziału 0-5kg)
- policja nie ma formalnie uprawnień (brak konkretnego przepisu regulującego) do sprawdzania ŚK UAVO na miejscu jakiegoś zdarzenia (może oczywiście użyć innych metod „przekonania” operatora, o czym już kiedyś pisałem tutaj)
- PAŻP, ULC i Komenda Główna Policji pracują wspólnie nad porozumieniem w sprawie metody kontrolowania operatorów dronów na miejscu zdarzenia; „algorytm” kontroli już został sporządzony i obejmuje 6 stron opisu krok po kroku zasad kontroli operatorów – z tego mają być przeszkoleni policjanci w całej Polsce
- przedłużanie ważności uprawnień przed ich wygaśnięciem: egzamin praktyczny z elementami egzaminu teoretycznego + wpis nowej daty waśności wprost do ŚK dokonany przez EGZAMINATORA (koszt: 55zł za egzamin)
- wznawianie ważności uprawnień po ich wygaśnięciu: egzamin praktyczny z elementami egzaminu teoretycznego + wymiana świadectwa kwalifikacji (koszt: 44zł za wpisanie wznowionego uprawnienia w ŚK)
- co do braku jednolitych egzaminów UAVO (jest dowolność co powoduje sytuację, że różni egzaminatorzy mają różne i nierówne wymagania) – będzie aktualizacja decyzji nr. 29 prezesa ULC z 11.07.2016, która będzie zawierać bardziej sprecyzowane wytyczne dla egzaminatorów
Wyniki kontroli ośrodków szkoleniowych – wykryte nieprawidłowości:
- nieczytelna dokumentacja – nieczytelne daty, nazwiska kursantów
- brak dokumentacji w jakich zajęciach kursant brał udział (brak list obecności), różne dane w dokumentach dotyczących tej samej osoby
- brak udokumentowanego Indywidualnego Toku Szkolenia
- brak ptowierdzenia zaliczenia szkolenia przez kandydatów
- brak ważnej polisy OC ośrodka
- brak ważnych badań lekarskich osób z INS
- brak tabliczej znamionowych na dronach
- zbyt zdawkowe INOP’y
Z dodatkowych wskazówek: dokumentacja osób szkolonych ma być przechowywana cały czas (chyba, że ośrodek zakończy swoją działalność). Podbijania zaświadczeń o odbyciu szkolenia powinien dokonywać Kierownik Szkolenia przy czym może on również szkolenie prowadzić i egzaminować wewnętrznie.
Programy szkoleń – błędy i wskazówki
- jeśli program jest taki sam jak wzór od ULC (np. dla szkoleń VLOS i BVLOS) to wystarczy napisać „Program VLOS/BVLOS zgodny ze wzorem ULC” i nie trzeba go przeklejać do własnego programu szkolenia, bo wtedy jest on poddawany analizie i to trwa dłużej
- jeśli podmito szkolący ma inny plan szkolenia i nie wzoruje się na tym od ULC to musi się potem trzymać tego co złoży jako plan szkolenia i wywiązywać z niego łącznie z ilością wpisanych tam godzin
- dobrze jest przesłać wcześniej na maila program szkolenia w wersji elektronicznej, wtedy ułatwia to pracę w ULC i przyspiesza zatwierdzenie
- nie ma potrzeby wpisywania do programów szkoleń ustaleń wynikających z wewnętrznej polityki firmy (np. prezes firmy może przerwać szkolenie jeśli wymaga tego sytuacja itp.).
- z ULC można się komunikować w pełni elektronicznie – wymogiem jest posiadanie podpisu elektronicznego bądź korzystanie z platformy ePUAP
Powstanie nowe/zaktualizowane rozporządzenie dotyczące ośrodków szkoleniowych a w nim:
- rozszerzenie definicji podmiotu szkolącego (obecnie są to „przedsiębiorstwa”)
- będzie jeden wniosek o wpis lub rozszerzenie zakresu szkolenia
- podmiot szkoleniowy będzie opracowywał zasady nadzoru nad dokumentacją
- będzie obowiązek zgłaszania planowanych szkoleń (gdzie, kiedy, ile osób, kto prowadzi szkolenie)
- obowiązkowa aktualizacja danych kadry INS
- będzie 30 dni na przystosowanie się do nowych wytycznych od opublikowania zmiany prawa
Prawo europejskie – nadchodzące zmiany – Magdalena Ostrihansky, ULC
- europejskie rozporządzenia są „usytuowane” między polską konstytucją a ustawą prawo lotnicze. To powoduje, że polskie przepisy muszą być dostosowane do europejskich
- będą dwie główne kategorie dronów: OPEN i SPECIFIC
- będzie podział na 5 klas BSP w kategorii OPEN: od C0 do C4
- po okresie przejściowym (po ogłoszeniu rozporządzenia) każdy dron w sprzedawany w Europie będzie musiał być przypisany do jednej z klas
- loty w kategorii OPEN (Otwartej) będą dozwolone do 120m AGL
- nowe rozporządzenie unijne prócz podziału BSP na kategorie oraz podziału wykonywanych przez nich operacji będzie regulować również rejestrację operatorów i ich dronów (z uwzględnieniem zmiany krajowych ŚK na certyfikaty europejskie), nowe wymagania do uzyskania uprawnień, nowe szkolenia, wymogi co do oznaczeń dronów, autoryzację operacji dronami;
- drony „samoróbki” zostaną dopuszczone do lotów do masy 250g a powyżej zostaną „zepchnięte” do wyznaczonych z góry stref (np. aerokluby z wydzielonym miejscem lub inne miejsca wydzielone do tego celu)
- polskie uprawnienia VLOS/BVLOS będą obowiązywać tylko do wejścia w życie uprawnień europejskich;
- planowane są okresy przejściowe i tym samym prawdopodobnie „przeniesienie” uprawnień z UAVO na certyfikaty europejskie po dodatkowym przeszkoleniu (to akurat jest niepewne);
- dodatkowym uprawnieniem europejskim będą uprawnienia LUC – Light UA Operator Certificate – będzie to certyfikat dla osób prawnych (przedsiębiorców, nie osób fizycznych jak obecne UAVO);
Koordynacja lotów BSP z PAŻP – Maciej Włodarczyk, PAŻP
Z tej prezentacji wybrałem co ciekawsze „smaczki” by nie powtarzać zasad lotów w każdej ze stref (wierząc, że to akurat INS jednak wiedzą ;):
- procedura uproszczona w CTR docelowo ma obowiązywać na wszystkich lotniskach w Polsce (z CTR), ale nie jest tak, że operator z automatu zostaje wpisany na wszystkie listy procedury uproszczonej – zostanie wpisany na listę CTR’a, w którym faktycznie lata najczęściej;
- wieża (TWR) w Warszawie nie życzy sobie kontaktu z operatorami, dlatego wyjątkowo na Okęcie operatorzy nie dzwonią telefonicznie na wieżę tylko wykonują loty wg wytycznych przesłanych przez PAŻP
- procedura uproszczona jest tylko dla operatorów z UAVO
- w formularzu do lotów w CTR (poniżej 6km) nie można wpisać zarazem „lotów rekreacyjnych” jak i „numeru świadectwa kwalifikacji UAVO” – jedno drugie wyklucza i wtedy dostaniemy warunki jak do lotów rekreacyjnych
- większość TWR w Polsce nie daje zgód na wysokościę +100m w CTR powyżej 6km więc nie ma sensu o to zabiegać
- aktualne AUP są publikowane przez PAŻP o 14:00 UTC
- DroneRadar może mieć nieaktualne informacje – nie uwzględniające faktycznego AUP i stref wprowadzonych w ostatniej chwili NOTAMami – ponieważ do swojego systemu zaciąga informacje tylko raz w ciągu doby (w nocy), a dostępność stref potrafi się czasem zmienić w ciągu dnia (np. ktoś odwoła użytkowanie swojej strefy i ją „wyłączy”)
- niektóre strefy ROL/EA zostaną wkrótce zastąpione strefami P
- docelowo wszystkie MATZ przejdą w MCTR
- zgody na loty w MATZ/MCTR można uzyskiwać „na telefon” (pisemnie można się nie doczekać)
- w TSA odbywają się w większości ćwiczenia wojskowe
- strefy TRA są przyznawane do użytku „cywilnego”
- BVLOS może być realizowany (obecnie) tylko w przestrzeni niesklasyfikowanej (MATZ, D, TSA, TRA)
- można dogadać się z jakimś zarządcą strefy TRA na użytkowanie jego strefy pod kątem własnych lotów BVLOS, trzeba to zgłosić wcześniej do ULC wraz z pisemną zgodą od zarządcy danej strefy TRA
- nieaktywny ATZ nie oznacza, że nie spotkamy w nim statków powietrznych wykonujących starty, lądowania czy loty nad terenem aeroklubu
- formalnie by latać w ADIZ (strefa identyfikacji obrony powietrznej) przy granicy wschodniej trzeba najpierw uzyskać zgodę od wybranego Oddziału Straży Granicznej zarządzającego daną strefą TRA, a następnie poinformować o locie FIS
Niestety nie jestem w stanie zdać dokładnej relacji z tego co mówił pan Michał Witkowski (Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych ULC) na otwarciu, bo niestety nie dotarłem punktualnie na 10:00 na rozpoczęcie, a ostatni wykład o RODO i ochronie danych osobowych prowadzony przez Krzysztofa Króla z Urzędu Ochrony Danych Osobowych musiałem opuścić z innych względów.
Prezentacje, które były pokazywane podczas Seminarium Instruktorskiego przez poszczególnych prelegentów mają nam zostać udostępnione więc w oparciu o nie uzupełnię tę relację, dorzucę kilka zdjęć i slajdów.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
4 komentarze
Świetna robota. Pytanko czy wiadomo coś więcej o kategorii SPECIFIC? Jakich dronów będzie dotyczyć?
Chodzi mi głównie o zagadnienia lotów BVLOS wykonywanych takimi samoróbkami np. na potrzeby geodezji czy innych tego typu zastosowań. No i o jakim systemie teleinformatycznym wskazanym przez PAŻP jest tutaj mowa w przypadku lotów BVLOS?
Niestety drony samoróbki będą miały najgorzej, bo dla nich przewidziano kategorie A1 (do 250g) i A3 (powyżej 250g), ale A3 to loty tylko w wydzielonych strefach. Jeśli dron samoróbka nie przejdzie jakiejś certyfikacji to będzie nim można latać jedynie w „rezerwacie”. Co do systemu teleinformatycznego – będzie zapewne przetarg, chodzi o system, w którym wszystkie drony będą widoczne jak na radarze.
Dzięki za przygotowanie podsumowania. Mam tylko jedną małą uwagę – krajowe ŚK nie będą zmieniane w LUC-a. LUC to certyfikat dla osób prawnych (przedsiębiorstw), nie zaś dla osób fizycznych. ŚK będą przekształcane na certyfikaty europejskie, odpowiadające mniej więcej naszym świadectwom (po spełnieniu ewentualnych dodatkowych wymagań).
Bardzo dziękuję za sprostowanie! Już zmieniam, żeby nie wprowadzać czytelników w błąd.