AktualnościZ Polski

Powrót stref R nad miastami również dla dronów?

Projekt Załącznika nr 3 do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące zawiera współrzędne geograficzne proponowanych stref R nad miastami oraz wskazuje rodzaj zakazu lotów. Czy to oznacza powrót ograniczenia lotów dronów nad największymi miastami w Polsce?

Starsi użytkownicy dronów mogą jeszcze pamiętać czasy (a było to niemal do końca 2016 roku), gdy loty dronami nad miastami powyżej 25 tys. mieszkańców wymagały zgody urzędów miast z racji stref R ograniczających loty silnikowych statków powietrznych nad aglomeracjami miejskimi. Ostatecznie dopiero 7 września 2016 roku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, zakazy i ograniczenia lotów nad miastami przestały obowiązywać operatorów dronów. Jeśli ktoś ma ochotę przypomnieć sobie te informacje sprzed 8 lat to zapraszam do mojego artykuły „Loty dronem nad miastem”, który powstał we wrześniu 2015 roku i wciąż jest dostępny on-line.

Okazuje się, że po zmianach na stanowiskach Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które następowały po 16 kwietnia 2024 r. urząd i PAŻP zaproponowały 15 nowych stref R, które w maju br. zostały omówione podczas seminarium ULC dotyczącego przepisów rozporządzeń Komisji (UE) w zakresie lotnictwa ogólnego (8-10 maja 2024 r.). Prezentacja z seminarium ULC jest również dostępna on-line i znajduje się tutaj.

Okazuje się, że nowy projekt rozporządzenia zakłada zakaz lotów w 15 nowych strefach R, który obejmie pilotów:

  • samolotów
  • śmigłowców
  • motoszybowców
  • paralotni
  • wiatrakowców
  • sterowców
  • szybowców
  • balonów
  • dronów

…o ile w rozporządzeniu nie ma dla nich wyłączenia. Wyłączenia z zakazów w projekcie rozporządzenia są przewidziane na ten moment dla statków powietrznych bez napędu, balonów innych niż na ogrzane powietrze oraz lotnictwa wojskowego.

Jeśli wyłączenie nie obejmą dronów to czeka nas „powrót do przeszłości” i cofnięcie się o dekadę do prawa, które dawno (i słusznie) przestało obowiązywać, a które zakładało składanie z 30-dniowym wyprzedzeniem wniosku do urzędu danego miasta z podaniem o możliwość czasowego wykonywania lotów dronem. Wprawdzie te 10 lat temu zapis obejmował wszystkie miasta z ilością mieszkańców powyżej 25 tys. a nie tylko nowo wyznaczone strefy R, nie mniej ponownie znacząco utrudniłby życie operatorom i pilotom dronów wykonującym loty w dużych miastach Polski.

Zapytanie w tej sprawie zostało już przesłane do Dyrektora Departamentu BSP w ULC – z niecierpliwością oczekujemy na odpowiedź.


Artykuł powstał na podstawie szczegółowego opisu proponowanych zmian, który pojawił się na łamach portalu dlapilota.pl: https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/ulc-propozycja-stref-r-i-p-nad-miastami.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

DJI Neo - wyciekły informacje o nowym dronie DJI

Następny

Warsztaty NaviGate Tour 2: zobacz możliwości zastosowania dronów w geodezji!

1 Komentarz

  1. 21 sierpnia 2024 at 02:24 — Odpowiedz

    Czyli, ktoś z poprzedników dalej lansuje restrykcje pomimo postępu technologii ale i świadomości. Poza dronami, rosnąć będzie strefa właścicieli prywatnych samolotów, komu i w jakim celu zależy cofać się w czasie oraz nakładać restrykcje , bo u nas tak jest ze restrykcje ,kary, ograniczenia zawsze są pierwsze w odniesieniu do przepisów , odwrotność państw EU ?

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *