Prezydent podpisał nowelizację ustawy Prawo lotnicze

Prezydent RP Andrzej Duda podpisał Ustawę o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przekazaną mu przez Sejm dnia 24 stycznia 2025 r. Co to oznacza dla wszystkich użytkowników dronów?
Podpis Prezydenta zatwierdzający zmiany ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw to już ostatni etap legislacyjny prac nad nowelizacją, które trwały przeszło 5 lat licząc od pierwszych projektów z 2019 r. Ustawa uprzednio przeszła przez prace w Sejmie i Senacie i po niewielkich poprawkach redakcyjnych wprowadzonych do projektu nowelizacji ustawy z 16 października 2024 r. ostatecznie wejdzie w życie.
Zgodnie z Art. 33 Ustawy z dnia 24 stycznia 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw:
Art. 33. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 3 lit. c, art. 7 i art. 20, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2) art. 1 pkt 25 i 26, które wchodzą w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Ustawa wchodzi zatem w życie 14 dni po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw (najpóźniej 14.02.) z powyższymi wyjątkami.
Wyjątek z pkt 1) dotyczy ustalenia mechanizmu koordynacji ULC z PAŻP (Art. 1 pkt 3 lit c), a także zmian w Kodeksie karnym skarbowym (Art. 7) oraz porozumienia ULC z PAŻP w sprawach wszczętych i niezakończonych przed wejściem niniejszej ustawy (Art. 20).
Istotniejszy wydaje się jednak wyjątek z pkt. 2), który wchodzi w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia. Czego tyczy się art. 1 pkt 25 i 26? Dotyczy obowiązku ubezpieczenia OC:
25) w art. 209: a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Użytkownicy będący operatorami systemów bezzałogowych statków powietrznych użytkujący bezzałogowe statki powietrzne o masie startowej od 0,25 kg do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami.”,
b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1a, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc pod uwagę specyfikę operacji wykonywanych przez operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych.”;
26) w art. 209o dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „3. Podmiot, który nie zawarł umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, o której mowa w art. 209 ust. 1a, podlega karze pieniężnej w wysokości 4000 zł.”;
To oznacza, że obowiązek ubezpieczenia OC ciążący na użytkownikach dronów będących operatorami SBSP wejdzie w życie dopiero po 9 miesiącach (tak samo jak kara 4000 zł za ich brak – co raczej oczywiste). Najpierw w drodze rozporządzenia musi zostać określony m.in. szczegółowy zakres ubezpieczenia obowiązkowego, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, a sami ubezpieczyciele muszą dostosować ofertę na OC do obowiązującego prawa. Warto zwrócić uwagę, że ustawa nakłada obowiązek zawierania ubezpieczenia OC przez operatora SBSP jako użytkownika drona, a nie przez pilota BSP jako wykonawcy lotów. Toteż istotna będzie tutaj nowa oferta, którą (miejmy nadzieję) przygotują towarzystwa ubezpieczeniowe, obejmująca ubezpieczanie operatorów jako organizacji, firm, instytucji, a nie jedynie pojedynczych pilotów jako osoby fizyczne.
Inne istotne kwestie
Każda zmiana prawa wpływa na stan bieżący rzeczy. Ustawa reguluje kwestie oświadczeń złożonych do NSTS/STS oraz wniosków o zezwolenia na operacje złożonych przed wejściem ustawy w życie:
- potwierdzenia odbioru i kompletności oświadczeń o wykonywaniu operacji zgodnie z krajowym scenariuszem standardowym wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane (Art. 21);
- pozwolenia wydane przez ULC na operacje SBSP w kategorii specjalnej zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane (Art. 22);
- postępowania w sprawie o wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy umarza się (Art. 23);
Następują również pewne czystki w rejestrach cywilnych statków powietrznych i podmiotów szkolących oraz w ewidencji statków powietrznych:
- w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy Prezes ULC wykreśla z urzędu z rejestru cywilnych statków powietrznych BSP wpisane do tego rejestru, których projektowanie, produkcja i konserwacja nie podlega certyfikacji (Art. 24);
- w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy Prezes ULC skreśla z urzędu z rejestru podmiotów szkolących podmioty szkolące wyłącznie w zakresie bezzałogowych statków powietrznych (Art. 26) – UWAGA: nie wiąże się to z cofnięciem przez ULC wyznaczenia, uznania lub wskazania podmiotów egzaminujących ani prowadzących szkolenia praktyczne i ocenę umiejętności praktycznych, o których mowa w 2019/947;
- w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy Prezes ULC skreśla z urzędu z ewidencji BSP wpisane do tej ewidencji;
O czym jeszcze należy pamiętać…
Za 14 dni od ogłoszenia nowej ustawy w Dzienniku Ustaw na użytkownikach dronów będą ciążyły nowe obowiązki, o których możesz przeczytać więcej tutaj:
- Kary pieniężne i opłaty dla użytkowników dronów w związku z nową ustawą Prawo Lotnicze
- Omówienie poprzedniego projektu ustawy Prawo lotnicze z 16.10.2024 r.
Możesz również zapisać się na szkolenie on-line, na którym dowiesz się jakie zmiany i konsekwencje dla operatorów oraz pilotów dronów niesie ze sobą nowa ustawa Prawo lotnicze:
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
1 Komentarz
[…] Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz dostosowanie polskiego prawa do standardów unijnych. Dla operatorów dronów oznacza to konieczność większej świadomości prawnej i dostosowania się do nowych wymagań. Warto zapoznać się z aktualnymi regulacjami, aby uniknąć kar i bezpiecznie korzystać z dronów w Polsce. […]