Przyjęto unijny projekt ws. wspólnych przepisów dla BSP
We wtorek – 12 czerwca – Parlament Europejski przyjął projekt przepisów dotyczących wspólnych zasad lotów dronów i certyfikacji operatorów we wszystkich państwach członkowskich. Nowe przepisy bazując przede wszystkim na analizie ryzyka przeprowadzanych operacji, a ryzyko to jest wg nowych przepisów determinowane wagą drona oraz terenem, nad którym ma on wykonywać operacje lotnicze.
Projekt został przyjęty 558 głosami za, 71 głosami przeciw a 48 europosłów wstrzymało się od głosu. Przepisy musza jeszcze zostać zatwierdzone przez unijnych ministrów.
Prócz ogólnych zasad lotów dronów Komisja Europejska przy bliskiej współpracy z EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) określi dokładnie wymagane wyposażenie maszyn, które producenci dronów będą musieli zapewnić w swoich dronach by te mogły latać na terenie UE. W grę wchodzi np. implementacja systemów antykolizyjnych i transponderów, które umożliwią maszynom bycie widocznym dla innych statków powietrznych.
Nowe prawo zmienić może również obowiązek i zakres szkoleń dla operatorów dronów – ci będą musieli wykazać się odpowiednią znajomością prawa, zasadami lotów i umiejętnościami analizy ryzyka w prowadzeniu operacji lotniczych w zależności od wykonywanych misji BSP.
Nowe przepisy mówią również o konieczności rejestracji zarówno samych maszyn latających jak i ich operatorów do celów identyfikacji w przypadku doprowadzenia do wypadku lub incydentu z udziałem drona.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
2 komentarze
Czy świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, które się zdobyło przed wejściem nowych unijnych przepisów pozostaną ważne, czy też będzie trzeba je jakoś aktualizować lub nie daj Boże wyrabiać od nowa?
Świetne pytanie i raczej kierowane do ULC niż do mnie. Ponad 1,5 roku temu na jednym z seminarium z ULC gdy już były plany na przepisy unijne zadałem to pytanie wiceprezesowi ULC, który był wtedy obecny i przekonywał, że zadba o to, by polskie świadectwa były „zamienione” na unijne jeśli wejdzie coś na kształt unijnego prawa jazdy, ale zagwarantować tego nie mógł póki nie będzie wiadomo jaki zostanie przyjęty konieczny zakres wiedzy i szkolenia dla wszystkich innych państw członkowskich. Tak czy inaczej – te polskie świadectwa mają obowiązywać na terenie Polski niezmiennie póki coś się nie wyklaruje. Myślę, że nie prędko to wszystko nastąpi.