Relacja z Warsztatów Dronowych, Kraków, 11.09.2016
Wczoraj w Krakowie odbyły się Warsztaty Dronowe organizowane przez grupę DRONES POLSKA i poświęcone prawu lotniczemu oraz zasadom ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej w odniesieniu do bezzałogowych statków powietrznych. Czego możecie dowiedzieć się na ponad 8-godzinnych warsztatach poprowadzonych przez Maćka Włodarczyka?
Maciej jest jedną z bardziej kompetentnych osób w Polsce jeśli chodzi o znajomość przepisów prawa lotniczego dotyczącego bezzałogowych statków powietrznych i najbardziej obeznanych w podziale polskiej struktury przestrzeni powietrznej.
Warsztaty Dronowe już z samej nazwy zobowiązują i są naprawdę na wysokim poziomie. Prowadzący położył duży nacisk na bezpieczeństwo wykonywania lotów, świadomość operatorów oraz praktyczne kwestie wykorzystania całej wiedzy, którą przekazał podczas warsztatów. Ostatnia godzina to same ćwiczenia praktyczne polegające na symulacji sytuacji, w których operator chce zrealizować (np. w dniu dzisiejszym lub jutrzejszym) – zdjęcia z drona w kilkunastu różnych miejscach w Polsce. Wiedzę zdobytą podczas całego dnia szkolenia należało wykorzystać w sposób praktyczny poprzez sprawdzenie w odpowiednich źródłach obowiązujących struktur lotniczych i możliwości zdobycia pozwolenia na loty. Ten blok warsztatów był o tyle cenny, że podczas wspólnego omawiania ćwiczeń wychodzi na jaw bardzo wiele szczegółów – „smaczków”, które dają operatorom wiedzę której nie zdibędziecie z innych źródeł.
Czego konkretnie wyniesiecie z tych warsztatów?
Ponieważ jest to „relacja z Warsztatów”, a nie ich streszczenie – nie zamierzam tu podawać konkretnych informacji i wiedzy, którą zyskałem na szkoleniu. Podam natomiast kilka konkretów, które mogą Was przekonać do uczestnictwa w tych Warsztatach Dronowych, bowiem będą się one odbywać w podobnej formie jeszcze w kilku innych miastach w Polsce (najbliższe będą w Gdyni).
A zatem – jakich ciekawostek możecie się dowiedzieć?
- Z jakich dokumentów międzynarodowych wynikają obecne przepisy prawa, skąd się wzięły przepisy SERA i… gdzie faktycznie obowiązują w polskiej przestrzenii powietrznej?
- Jakie są faktyczne możliwości wykonania lotu w CTR z uwzględnieniem nowego rozporządzenia i SERA C?
- Jakie szczegóły istotne dla operatorów dronów zawiera ostatnie rozporządzenie z 8 sierpnia 2016, na które warto zwrócić uwage, a zarazem – które bardzo łatwo przeoczyć?
- Czy loty autonomiczne (czy raczej automatyczne – programowane) są możliwe w obecnych warunkach prawnych?
- Jak zmienią się przepisy dotyczące świadectw kwalifikacji ? Jak planowane jest przedłuzanie ich ważności i uzyskiwanie nowych upoważnień?
- Jak w praktyce wykorzystać „przyzwyczajenia” innych użytkowników przestrzeni powietrznej i ubiegać się o zgody na loty w trudno dostępnych miejscach ?
- Skąd czerpać szczegółowe bieżące informacje na temat niektórych stref (jak je szybko potwierdzać) i dzięki temu móc planować loty z dużym wyprzedzeniem czasowym?
- Jak od początku do końca zaplanować swój lot nawet dokładniej i bezpieczniej niż robią to często piloci małych samolotów lub paralotni, których najczęściej można spotkać na podobnej wysokości co nasz dron?
- Jak i kiedy sprawdzać depesze NOTAM? Jak je poprawnie czytać?
- Jak rozszyfrować które rejony typu EA/ROL lub NWA faktycznie nas dotyczą?
- I wiele innych…
Prócz tego dostaniecie teczkę z podręcznymi materiałami dla utrwalenia wiedzy i planowania lotów, kilka ciekawych linków do narzędzi on-line i wsparcie merytoryczne od Macieja.
Na koniec kilka skromnych fotek – tempo szkolenia było takie, że niespecjalnie nawet był czas, żeby cokolwiek fotografować. Oczywiście nie zawiódł Tadeusz Kordula, który nie omieszkał strzelić wszystkim uczestnikom grupową fotę z drona!
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy