Rozszerzenie uprawnień NSTS do STS
Piloci BSP posiadający uprawnienia NSTS będą mieli możliwość rozszerzenia swoich uprawnień do unijnych STS poprzez udział w szkoleniu teoretycznym, zaliczenie darmowego egzaminu on-line oraz przejście doszkolenia praktycznego.
Osoby z ważnymi (na dzień 31 grudnia 2023 r.) uprawnieniami NSTS będą mogły podnieść swoje kompetencje do europejskich uprawnień STS – to informacja z dzisiejszego seminarium zorganizowanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego dla podmiotów szkolących. Co istotne – mówimy tu o „rozszerzeniu” uprawnień, nie o „konwersji”. Rozszerzenie to nie konwersja.
Posiadacze NSTS dla VLOS (NSTS-01, -02, -03, -04) będą mogli rozszerzyć swoje uprawnienia do STS-01. Z piloci z uprawnieniami BVLOS (NSTS-05, -06, -07, -08) będą mogli rozszerzać je do STS-02. Wystarczy posiadać dowolne uprawnienie NSTS dla VLOS lub dla BVLOS by móc rozszerzyć uprawnienia do właściwego STS VLOS (STS-01) lub BVLOS (STS-02).
Rozszerzenie części teoretycznej
Szkolenie i egzamin jest dostępny nieodpłatnie poprzez KSID tj. Krajowy System Informacji Dronowej (http://drony.gov.pl – w menu po lewej pozycja „Szkolenia” >> „Platforma szkoleniowa”) lub bezpośrednio https://elearning.uav.pansa.pl/ logując się danymi jak do KSID.
Samo szkolenie jak i egzamin – podobnie jak dla A1/A3 – będą bezpłatne, a do egzaminu będzie można podchodzi wielokrotnie. Tradycyjnie będzie to 80 pytań testowych, 75% poprawnych odpowiedzi zalicza egzamin. Na udzielenie odpowiedzi na wszystkie 80 pytań (jedna jest tylko prawidłowa) pilot ma dwie godziny.
Doszkolenie praktyczne do STS-01/02
Pozostaje kwestia szkolenia praktycznego, które posiadacz NSTS będzie musiał przejść, żeby dostać rozszerzenie do uprawnienia STS. Szkolenie to jest obowiązkowe, musi się odbyć na dronie klasy C5 (dla STS-01) lub C6 (dla STS-02).
Co ciekawe po nowym roku (od 1.01.2024 r.) piloci, którzy będą chcieli przejść szkolenie do NSTS i do STS w teorii powinni przejść dwa szkolenia osobno, bo STS nie zawiera w sobie NSTS.
Szkolenie i egzamin rozszerzający uprawnienia z NSTS do STS będą możliwe do 31 grudnia 2024 r.
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
16 komentarzy
Jakie jest źródło tych informacji? Na ULC jeszcze nic nie widziałem.
Źródłem jest seminarium ULC, które odbyło się 9.11.2023 (wczoraj) dla podmiotów szkolących.
Ja już mam taki mętlik w głowie że nie kumam tego co oni wciąż zmieniają. Mam A1/A2/A3 i NSTS01/NSTS02, to co teraz mam zrobić? Złożyć jeszcze w tym roku oświadczenie na nsts czy w przyszłym roku znów zapisać się na egzamin?
Jeszcze w tym roku złożyć oświadczenie do NSTS, a w przyszłym można się przymierzyć do rozszerzenia do STS-01.
A jakie to ma znaczenie dla osób posiadających tylko A1/A3 ale chcących w przyszłym roku zakupić drona i latać w kategorii szczególnej?
Pośrednio tyczy się to wszystkich chcących latać w kategorii szczególnej. Jeśli chce Pan robić uprawnienia dopiero w przyszłym roku to proszę złożyć jako operator oświadczenie do wybranego scenariusza jeszcze w tym roku. Dzięki temu zrobi Pan szkolenie do NSTS i jeszcze polata nad normalnych warunkach do końca 2025 r. Może też Pan po nowym roku podejść do szkolenia STS, ale wtedy będzie Panu potrzebny dron z klasą C5 lub C6, a każdy lot będzie musiał być realizowany nad kontrolowanym obszarem naziemnym co w praktyce jest totalnym utrudnieniem lotów gdziekolwiek.
Czyli posiadając NSTS 01,02, 05, 06 i mając mavic 3 thermal służbowo będę latac przez dwa lata na tym dronie w ramach NSTS, a kiedy minie te dwa lata i przesiądę się na STS to loty w kategorii szczególnej tym dronem nie będą możliwe bo nie posiada klasy c5 czy c6 a zdaje się c2? Czy dobrze zrozumiałem.?
Tak.
I na dzień dzisiejszy informacje na temat rozszerzenia uprawnień nsts na sts się potwierdziły ?
Generalnie tak, prócz tego, że system zmienił się z drony.ulc.gov.pl na drony.gov.pl 😉 Osoby z NSTS, który zdobyły przed końcem 2023 powinny mieć na swoim profilu pilota możliwość przejścia szkolenia teoretycznego do STS (w drony.gov.pl) a następnie udają się na doszkolenie praktycznie do wybranego ośrodka szkolenia.
Czyli robiłem uprawnienia i płaciłem tylko po to, żeby teraz zapłacić znowu drugi raz za to samo. I znowu mam iść, robić z siebie debila i latać nad pachołkami na jakimś polu, żeby jakiś mireczek, który o dronach wie może mniej niż ja, podbił mi kwitek, że jestem fest pilot i umiem opanować maszynę i wtedy już ulc się ode mnie odczepi.
Tzn na chwilę, bo uprawnienia STS znowu będą na kilka lat rozdawane, a potem co? Znowu będę się musiał doszkalać, bo w międzyczasie znowu zmienią się przepisy? Fajnie se to wymyślili.
Z grubsza: tak. Uprawnienia nie są nadawane dożywotnio.
A co jak mam NSTS 01, 02, 05 i 06 a chcę latać dronem o MTOM >25 kg? Przecież żaden ze scenariuszy ani NSTS ani STS nie uwzględnia takich dronów? Jakbym miał samochód powyżej 3,5 t to przecież nie pojadę nim z prawem jazdy kat. B, a tu nam piszą, że potrzebuję uprawnień STS-01 (lub 02), mimo, że nie uwzględniają one takich dronów?
Jeśli chcesz latać dronem cięższym niż 25 kg to i tak musisz występować o zezwolenie na taki lot. Robisz ocenę ryzyka takiego lotu ręcznie lub przez drony.gov.pl i wtedy ULC informuje jakie potrzebujesz uprawnienia. Oczywiście powinieneś mieć te podstawowe A1-A3 i jakieś NSTS/STS najbliższe maszynie, którą zmierzasz latać (np. jeśli to MR 100 kg i chcesz latać BVLOS to powinieneś mieć NSTS-06 lub STS-02 a czy coś więcej potrzebne to już ULC oceni.
Mam takie kompetencje pilota: A1, A2, A3 (do 5.11.2026), STS-01 (2.12.2028), NSTS-01, NSTS-02 (do 31.12.2025). Mam takie uprawnienia operatora: NSTS-01, NSTS-02 (do 31.12.2025). Latam DJI Mavic 3 i raczej nie zamierzam latać czymś cięższym. Co by Pan radził mi zrobić. Czy powinienem zrobić to co jest opisane w artykule? Na jaki okres czasu miałbym wtedy przedłużone STS-01? Czy wówczas po wykonaniu tego co w artykule miałbym w uprawnienia operatora STS-01?
Jeśli zamierza Pan latać w STS-01 lub STS-02 z dronami klasy C5 lub C6 to jak najbardziej ma sens podniesienie uprawnień. To samo tyczy się sytuacji występowania o zezwolenie na operację w kategorii szczególnej – wtedy STS-01/02 są i będą formalnymi uprawnieniami do tej kategorii (może kiedyś dojdą kolejne?) a NSTS niestety skończą się z przyszłym rokiem. Generalnie uprawnienia nadawane są pilotom na 5 lat także nowo uzyskane uprawnienia byłyby na taki okres ważne (od momentu formalnego zgłoszenia do ULC rozszerzenia uprawnień do STS). Zasadnicze pytanie – czy to będzie Panu potrzebne? Nowe drony będą dostawać klasy tak czy inaczej, a znacząca większość (tak sądzę) będzie miała certyfikaty C0-C2, ewentualnie C3) do kategorii otwartej, która jest wystarczająca dla wielu operacji. Drony C5/C6 aktualnie to drony drogie (+50k PLN), specjalistyczne, wyposażone w spadochrony/FTS, a i tak nie można nimi latać swobodnie, bo w STS trzeba zapewnić kontrolowane obszary naziemne, także pożytek z nich niewielki… Z trzeciej strony… egzamin do STS-01/02 teoretyczny może Pan zrobić za darmo on-line, pozostaje koszt przeszkolenia praktycznego do STS-01/02 – jeśli nie byłoby kosztowne to można rzecz: „czemu nie?”…