SERA przestaje obowiązywać BSP w Polsce
Dnia 27.03.2018 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego wystosował oficjalny komunikat, w którym poinformował iż rozporządzenie wykonawcze Komisji UE nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. (tzw. SERA) nie ma już zastosowania do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 150kg.
Pełny komunikat ULC brzmi następująco:
Oryginał można znaleźć tutaj.
Co zmienia ten komunikat w praktyce?
Osoby latające w CTR „komercyjnie” poniżej 6km od lotniska nie będą musiały już zgłaszać swoich lotów jako loty „pokazowe” tylko po to, by nie stosować wymogów przestrzeni kontrolowanej CTR (dwustronna łączność / plan lotu / transponder). Sytuacja wraca do normy i znów zastosowanie mają w pełni zasady lotów z Załącznika 6/6a do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r., czyli loty również w CTR dzielą się z powrotem na „rekreacyjne i sportowe” lub „inne niż rekreacyjne i sportowe” (zamiast proponowanych przez SERA: rekreacyjnych, pokazowych i specjalnych). To rozwiąże również problemy z ubezpieczeniami OC, które w swojej treści nie uwzględniały lotów „pokazowych” lub „specjalnych” z europejskiego rozporządzenia.
Zmiany również na stronie PAŻP i nowy formularz
Na komunikat ULC szybko zareagowała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która w ciągu jednego dnia zaktualizowała informacje na swojej stronie o zasadach lotów BSP w polskiej przestrzeni powietrznej. „Nowy stary” formularz zgłoszeń lotów BSP w CTR jest już dostępny tutaj.
Ta w sumie niewielka zmiana ma znaczącą wagę dla wielu operatorów wykonujących swoją pracę w przestrzeni powietrznej lotnisk kontrolowanych. Można jednak zadać pytanie – czemu ULC czekał aż 2 lata na taki krok, skoro można to było zrobić znacznie wcześniej – tudzież w ogóle nie dopuścić SERA do zastosowania w naszej przestrzeni powietrznej…
Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)
Brak komentarzy