AktualnościZ Polski

Licencja na drona: świadectwo kwalifikacji UAVO VLOS/BVLOS

Do czego jest potrzebna licencja na drona, czyli świadectwo kwalifikacji UAVO?

Świadectwo kwalifikacji operatora drona UAVO uprawnia do sterowania dronem w celach komercyjnych – innych niż sportowe lub rekreacyjne. Wymóg posiadania licencji w postaci świadectwa kwalifikacji został podyktowany w Art. 95, ustęp 2, punkt 5 a) Ustawy Prawo Lotnicze z 3 lipca 2002 roku:

Ustawa Prawo Lotnicze 3 lipca 2002 - Art. 95, ust. 2, ptk. 5a
Ustawa Prawo Lotnicze 3 lipca 2002 – Art. 95, ust. 2, ptk. 5a

 

Uprawnienia w ramach UAVO

Do certyfikatu wpisywane są (w zależności od zdanego egzaminu):

  • uprawnienia podstawowe VLOS (Visual Line of Sight) – sterowania dronem w zasięgu wzroku
  • uprawnienia podstawowe BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) – sterowanie dronem w zasięgu i poza zasięgiem wzroku
  • uprawnienia instruktora INS – upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania certyfikatu UAVO oraz uzyskania uprawnienia INS o ile instruktor posiada co najmniej 60-godzinny nalot jako instruktor INS

Jak uzyskać wybrane uprawnienia?

Szczegółowe zasady uzyskiwania uprawnień na drona w przypadku jego komercyjnego (czy raczej niesportowego i nierekreacyjnego) wykorzystania zawarto w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. poz. 664), które można przeczytać tutaj.

Wymagania na poszczególne uprawnienia na drona wyglądają następująco:

VLOS – zdanie egzaminu państwowego przed egzaminatorem komisji egzaminacyjnej w zakresie wymaganym dla tego uprawnienia podstawowego (uwaga: póki co szkolenie nie jest konieczne do podejścia i zdania egzaminów).

BVLOS – odbycie i ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz po zdaniu egzaminu państwowego przed egzaminatorem komisji egzaminacyjnej w zakresie tego uprawnienia podstawowego.

INS – wymagane jest posiadanie ważnego uprawnienia BVLOS, odbycie i zaliczenie szkolenia teoretycznego i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego w zakresie uprawnienia instruktora INS oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.

Szkolenia teoretyczny na drona do uprawnień VLOS

Szkolenie teoretyczne powinno zagwarantować osobie ubiegającej się certyfikat UAVO wiedzę z zakresu:

  • Podstawy prawa lotniczego – przepisy licencjonowania odnoszące się do świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO), przepisy i procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego, klasyfikacja przestrzeni powietrznej, skutki naruszenia przepisów lotniczych;
  • Człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia, podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz ich wpływie na operowanie bezzałogowym statkiem powietrznym, wpływ chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną operatora bezzałogowego statku powietrznego, czynnik ludzki w lotnictwie;
  • Zasady wykonywania lotów;
  • Bezpieczeństwo wykonywania lotów i sytuacje niebezpieczne – zapewnienie separacji od innych statków powietrznych, ludzi, pojazdów, budynków i innych przeszkód;
  • Obsługa, budowa i zasady działania bezzałogowego statku powietrznego danej kategorii, jego systemów, podzespołów, wyposażenia i systemów sterowania;

Zakres materiału na egzamin teoretyczny można znaleźć na oficjalnej stronie ULC, a dokładniej tutaj.

Szkolenie praktyczne na drona do uprawnień VLOS

Szkolenie praktyczne musi zagwarantować nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przygotowania do lotu bezzałogowego statku powietrznego, jego obsługi naziemnej, łącznie z oceną jego zdolności do lotu oraz umiejętności bezpiecznego wykonywania czynności lotniczych operatora bezzałogowego statku powietrznego. Więcej o obecnie wymaganych manewrach w powietrzu przeczytacie tutaj.

Wymagane szkolenia do uprawnień BVLOS

Szkolenie teoretyczne jest obligatoryne do podejścia do egzaminu i musi zagwarantować osobie ubiegającej się certyfikat UAVO wiedzę z zakresu:

  • prawo lotnicze
  • meteorologia
  • człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia
  • nawigacja w lotach bezzałogowych
  • procedury operacyjne
  • osiągi i planowanie lotu
  • wiedza ogólna o bezzałogowym statku powietrznym
  • zasady wykonywania lotów
  • bezpieczeństwo lotów, sytuacje i procedury awaryjne

Szkolenie teoretycznie nie może trwać krócej niż 25 godzin zegarowych i musi być prowadzone metodą stacjonarną. Może być prowadzone jednocześnie ze szkoleniem praktycznym.

Szkolenie praktycznie do uzyskania BVLOS musi obejmować nie mniej niż 25 godzin lotów i zagwarantować kandydatowi nabycie umiejętności praktycznych w zakresie:

  • przygotowania do lotu bezzałogowego statku powietrznego, jego obsługi naziemnej, łącznie z oceną jego zdatności do lotu
  • przygotowania operacyjnego i nawigacyjnego do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych
  • wykonywania procedur pilotażowych normalnych oraz procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych

Wymagane szkolenia do uprawnień instruktorskich INS

Kandydat do uzyskania uprawnień INS w ramach UAVO musi posiadać świadectwo kwalifikacji UAVO z uprawnieniami BVLOS, co najmniej 60 godzin nalotu poza zasięgiem wzroku, mieć ukończone 18 lat i posiadać ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie co najmniej 4 klasy.

Szkolenie teoretyczne musi trwać co najmniej 25 godzin zegarowych, być prowadzone metodą stacjonarną i zagwarantować osobie ubiegającej się certyfikat UAVO wiedzę z zakresu:

  • psychologia
  • pedagogika
  • prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów
  • metodyka szkolenia
  • organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi
  • łączność radiowa
  • zasady lotu
  • pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
  • człowiek, możliwości, ograniczenia
  • szczególne przypadki w locie – zagadnienia bezpieczeństwa latania

Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS może być rozpoczęte po ukończeniu szkolenia teoretycznego i obejmuje co najmniej 4 godziny ćwiczeń w ramach szkolenia naziemnego oraz co najmniej 8 godzin lotów metodycznych w ramach szkolenia w powietrzu.

Więcej o egzaminach i samym certyfikacie UAVO przeczytacie tutaj: http://uavo.com.pl.

Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Za 10 dni ruszy DRON/UP! 2015 w Poznaniu

Następny

System antydronowy od Airbus Defence and Space

11 komentarzy

  1. 11 lipca 2016 at 10:30 — Odpowiedz

    Witam. Jaka jest różnica w praktyce między lotem w zasięgu wzroku i poza nim ?? Czy trzeba to traktować umownie czy racze dosłownie ?? Co z dronem o zasięgu powiedzmy 1 km lub sytuacją kiedy dron oblatuje budynek – w zasadzie jest w tedy poza zasięgiem wzroku.

    • 11 lipca 2016 at 10:43 — Odpowiedz

      Nie ma sztywnych odległości co do lotów VLOS, bo… każdy może mieć inny zasięg wzroku. Ale umowa „zasięg wzroku” jak najbardziej powinna być traktowana dosłownie, czyli dopóki model widzimy NIEUZBROJONYM wzrokiem, to jest to VLOS; jeśli odlecimy na 300m i tracimy go już z widzenia (bo jest małym dronem np. Phantom) to już nie jest to VLOS. W przytoczonym przykładzie 1km to już nie jest VLOS chyba, że ktoś ma lornetkę w oczach, ale skoro sporawej „awionetki” z takiej odległości w większości przypadków nie widać, to drona też nie będzie. Jakimś wytłumaczeniem może być natomiast obecność obserwatora, który jest z nami w stałym kontakcie i jest nam w stanie np. przez radio przekazać pozycję drona (np. za budynkiem) natomiast wprost prawo nie określa jak bardzo można „naciągać” VLOS podczas obecności obserwatora.

    • 29 października 2016 at 20:37 — Odpowiedz

      no wlasnie bsp w zasadzie jest poza zasiegiem A vlos – kontakt nieuzbrojonym okiem Czyli caly czas musisz miec BSP pod kontrola by bez urzadzen optycznych czyli monitor lornetka itp moc okreslic polozenie statku tj czy jest przodem tylem bokiem tak wiec oblatujac budynek musisz podazac za statkiem by w razie utraty fpv moc pokreslic jego polozenie

  2. 17 lipca 2016 at 11:57 — Odpowiedz

    Wykonywanie lotów rekreacyjnych/sportowych i publikowanie zdjęć wykonanych w czasie tych lotów w sieci w celach niezarobkowych (np. na portalu społecznościowym dla znajomych i w grupach) wymaga licencji?

    • 17 lipca 2016 at 12:42 — Odpowiedz

      Nie wymaga. Poza tym to świadectwo kwalifikacji, nie licencja 🙂

      • 17 lipca 2016 at 13:34 — Odpowiedz

        to jeśli amatorsko zajmuje się fotografią głównie rodzinnej okolicy, pokazując zabytki i ciekawe miejsca (przyroda o różnych porach roku) to mogę zamieszczać na profilu zdjęcia z drona?

        • 17 lipca 2016 at 13:42 — Odpowiedz

          Na swoim prywatnym profilu tak. Ale jeśli np. masz profil firmowy (swojej firmy), albo udostępnisz zdjęcia lokalnej gazecie, a na nich będzie Twoje logo (firmy), to już podchodzi pod działalność komercyjną, bo jest to pewien rodzaj reklamy, z której czerpiesz pewien rodzaj korzyści (promocja Twojej marki). W każdym innym przypadku bym się tym nie przejmował.

          • 17 lipca 2016 at 13:54

            Nie, zdjęcia chcę zamieścić na fanpage’u gdzie dodaje zdjęcia z okolicy, nie ma tam i nie będzie komercyjnych wpisów promujących jakieś restauracje itp. Zdjęcia są moją własnością i nie odsprzedaje nikomu. Profil prowadzę tylko po to by pokazać że okolice miejscowości są ciekawe.

          • 17 lipca 2016 at 20:47

            No to bezproblemowo, można robić foty bez UAVO. Jest tylko jedno małe „ale” – po wejściu nowych przepisów osoby bez UAVO będą musiały latać z dala od zabudowań i to niezależnie od wielkości miejscowości.

  3. 20 lutego 2020 at 12:05 — Odpowiedz

    Tam jest wyraźnie napisane, że świadectwo nie jest wymagane jeżeli posługujemy się dronem w celach rekreacyjnych. Czyli wyjeżdżając na działkę można zabrać drona i sobie latać rekreacyjnie bez tych wszystkich kwitów.

    • 20 lutego 2020 at 12:50 — Odpowiedz

      Tak, oczywiście, tylko wtedy trzeba latać z dala od ludzi i zabudowy.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *