AktualnościRatownictwoZ PolskiZastosowania dronów

Testy TOPR: DJI FlyCart 30 nad szczytem Rysów (2499 m n.p.m.)

Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (TOPR) przeprowadziło testy drona transportowego DJI FlyCart 30 w Tatrach.

Loty testowe polegały na sprawdzeniu możliwości dużego drona transportowego jakim jest DJI FlyCart 30 w dostarczaniu ciężkich ładunków na znaczne odległości i z dużym przewyższeniem, w dodatku w trudnym wysokogórskim terenie.

DJI FlyCart 30 w ramach testów pokonał odległość 2800 m oraz wysokość 1000 m w linii prostej, dostarczając nosze ratunkowe o wadze 16 kg spod schroniska nad Morskim Oka na szczyt Rysów – najwyższego szczytu Tatr po stronie Polskiej: 2499 m n.p.m. Dokonał tego zaledwie w 8 minut – dla porównania dobrze przygotowana osoba pokonuje tę trasę w około 3,5 godziny… bez niesienia 16-kilogramowych noszy.

DJI FlyCart 30 to najnowszy dron transportowy chińskiego producenta DJI. Maksymalny udźwig (payload) dodatkowego ładunku w tym dronie wynosi 30 kg (w przypadku używania dwóch baterii lub nawet 40 kg przy zastosowaniu jednej baterii). Przy pełny załadunku zasięg maksymalny tego modelu drona wynosi 16 km (28 km przy braku ładunku). Masa samego drona z dwoma akumulatorami to 65 kg, a więc łącznie z maksymalnym ładunkiem waży niemal 100 kg.

FlyCart 30 może latać w trudnych warunkach pogodowych dzięki klasie szczelności IP55. Zgodnie ze specyfikacją producenta jego pułap wynosi 6000 m n.p.m. i choć to wszystko predysponuje go do lotów w Tatrach, to problemem mogą być mimo wszystko zimowe temperatury (możliwości drona zgodnie ze specyfikacją to -20 st. do 45 st. C) oraz silny wiatr szczególnie w górnych partiach Tatr (odporność deklarowana przez producenta: do 12 m/s). Wciąż wykorzystanie drona jest obarczone mniejszym ryzykiem niż wykorzystanie śmigłowca ratunkowego TOPR, który nie może operować w trudnych warunkach pogodowych.

TOPR korzysta z dronów od wielu lat (klik) poszukując osób zaginionych lub dostarczając pomoc (koce, folie termiczne, termosy) osobom, które nie są w stanie o własnych siłach zejść z gór. DJI FlyCart 30 póki co nie trafił na stałe jako wyposażenie ratowników, ale testy udowodniły jego przydatność – jego szczególnie duży udźwig oraz odporność na trudne warunki atmosferyczne pozwoliłaby szybciej docierać do poszkodowanych i dostarczam im najpotrzebniejsze rzeczy gwarantujące przetrwanie do czasu dotarcia na miejsce ratowników TOPR.


Jeśli treść powyższego artykułu była dla Ciebie przydatna lub ciekawa możesz postawić mi kawę, którą uwielbiam i motywuje do dalszego pisania ;)

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Poprzedni

Podsumowanie roku 2024 w branży BSP

Następny

Liczba pilotów, operatorów dronów oraz ośrodków szkolących w systemie ULC - zestawienie za 2024 r.

Brak komentarzy

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *